• fröken

Hur känns det?

a girl like me skrev 2011-11-08 18:57:36 följande:
    Hej har lite frågor till alla mammor...
    Skulle vilja höra från er alla (både unga och äldre) som har fött barn hur det kändes under eran förlossning?
    Är det så farligt som de flesta påstår att det är? Är det sant att man alltid spricker och går sönder? ca hur lång tid tar en förlossning? Kan någon beskriva ungefär hur det känns? Jag är själv gravid men bara i v6, och ändå är jag lite orolig för det där. Dela gärna med er av era erfarenheter
    kram
    Har bara läst TS och här kommer min upplevelse:

Jag har fött två barn. Första gången tog jag eda spm bedövning och kände ABSOLUT INGENTING. De fick väcka mig för att det blivit dags att krysta. Tyvärr kunde jag inte alls krysta bra eftersom jag inte fick några värkar så sonen förlöstes med sugklocka. Tog 9 timmer från första värk. Jag sprack lite, och det gjorde ont när de sydde. Sen var jag trött och hade ont i underlivet i nästan 3 månader. Första veckan var en plåga då jag skulle kissa/bajsa.

Andra gången hade jag ingen annan smärtlindring än lustgas. Det funkade bra. Värkarna gör såklart oerhört ont och det kan kännas som om det aldrig ska komma någon bebis. Men, själv har jag lidit av enormt plågsamma smärtor under mensen så det kändes på istort sett samma sätt. Att krysta kändes bara naturligt, men det gjorde ont såklart, det är ju en rätt stor varelse man ska pressa ut. Ändå kändes det som om man verkligen ville pressa på. Den förlossningen tog 4 timmar från 1:a värk. Jag sprack knappt alls och kunde utan problem gå på toa direkt efter förlossningen. Kunde gå promenader dagen därpå och hade inte alls ont efter, förutom då eftervärkarna kom.
Svar på tråden Hur känns det?