Inlägg från: a girl like me |Visa alla inlägg
  • a girl like me

Hur känns det?

Hej har lite frågor till alla mammor...
    Skulle vilja höra från er alla (både unga och äldre) som har fött barn hur det kändes under eran förlossning?
    Är det så farligt som de flesta påstår att det är? Är det sant att man alltid spricker och går sönder? ca hur lång tid tar en förlossning? Kan någon beskriva ungefär hur det känns? Jag är själv gravid men bara i v6, och ändå är jag lite orolig för det där. Dela gärna med er av era erfarenheter
    kram

• Svar på tråden Hur känns det?
  • a girl like me

Tack att ni delar med er
    Skönt att läsa vad andra har gått igenom så man får mer koll på saken, det kanske inte är så farligt som jag tror trots allt...

• a girl like me
    Luullis skrev 2011-11-09 20:37:19 följande:
    Nej, jag har ju fött tre ungar Hade det varit så illa första gången hade jag inte gjort om det!
    Finns dock de som säger att de inte ska göra om det efter första gången för att det gör så ont men sen blir de gravida igen och föder ändå. Är det för att man kanske glömmer smärtan? Tungan ute
  • a girl like me
    Luullis skrev 2011-11-09 21:14:57 följande:
    Man gör ju det! Och oavsett hur ont det än gör så är det värt det! Så fort du får upp ungen på bröstet glömmer du bort allt det kämpiga!
    Det låter bra! Jag hoppas verkligen inte att min förlossningsrädsla blir värre med tiden
  • a girl like me
    Rosahjärta skrev 2011-11-09 21:48:13 följande:
    Nej det är verkligen inte farligt . Ja tog hela förlossningen som rolig/förväntansfull och spännande . 
     Något ja skulle vilja gjort innan min första förlossning är nog att ja skulle tränat lite mer på andningen . Gått en kurs eller liknande .

Men min förlossning gick bra . Jag sprack inget .Men fick som ett skrapsår på ena blygdläppen .Hade djävulskt ont i 2 månader efteråt men men..kunde ju gå iallafall : ).

övergånsfasen till utdrivningsskedet tog 35 min. Ganska snabbt .
    Mina värkar började klockan ett på natten .Vi for in till förlossningen klockan halv 5 .
    var öppen 4 cm .
    Gick runt i både rummet som vi fick och även i den låånga "korridoren" hängde på väggarna här å där , hängde på min dåvarande sambo .
    Värkarna blev allt kraftigare så de undersökte mig en gång till . Ja då vart man öppen 7 cm .
    Så ja fick nu lägga mig ner i den lilla bädden och andas in lite lustgas och även gå runt med den roliga stolen som man kunde gå och hänga sig på ..

De kändes nog som en ilande smärta som trycker sig nedåt när övergångsfasen tar sin början . 
    Värkarna är jätteintensiva nu jämnfört med hur dem var innan .
    När jag kände ännu ett större tryck nedåt så var det som ett min instinkt sa åt mig ett krysta . 
    Och det gjorde jag . jag lyssnade hela tiden till min inre röst . Jag krystade på mina egna kommandon .
    jag valde att ta en ryggmärgsbedövning innan själva prosessen tog sin fart . Och det ångrar jag inte . Jag kände att ja kunde hantera värkarna mycket bättre . Samt så var också lustgasen där . Min bästa vän under det hela.

Jag vet inte hur ja ska svara på hur lång tid min förslossning tog .

Men från det att ja fick de första värkarna på natten "latensfasen"  tills ja fick se min underbara prins så tog väl allt 12 timmar :) .

Ett stort tack till sonens pappa som stod vid min sida under hela upplevelsen .
    Han sa hela tiden på hur stark jag var och att jag klarar det här och hur duktig jag är . Han var min styrka och min trygghet under förlossningen .

Och ... ingen ide att oroa sig . Det gjorde inte jag en enda sekund under min graviditet .
    För allt går bra .. :)

Grattis till lilla bebisen !

Tack att du berättade, uppskattar det verkligen!
    Hur lång tid tar det för underlivet att läka efter förlossningen ungefär? min största rädsla är nog att spricka och sen bli syd med för många stygn...

Tack för gratulationen :)
  • a girl like me
    hummena skrev 2011-11-09 23:34:11 följande:
    Ett jättebra tips från mig (som visserligen inte fött än) är boken "Childbirth without fear". Den är skriven på typ 1940-talet, men är en riktig höjdare trots det. Jag gick från att vara orolig och nervös inför min förlossning till att nu känna mig förväntansfull och inte ett dugg rädd efter att ha läst den boken. Överlag tror jag på att utbilda sig så mycket man bara kan, det funkar iaf för mig. I mitt fall kom jag på att det som egentligen orsakade mig rädsla var hur jag blev bemött på mvc, och efter att ha läst på massvis har jag nu beslutat mig för att föda hemma istället, och det känns mycket bättre.

Kolla på förlossningsfilmer också, och inte bara sådana där kvinnorna uppenbarligen har enormt ont och lider, utan andra filmer där förlossningen går lugnare till.
    ">Den här videon
    är en av mina absoluta favoriter, gråter som ett barn varje gång jag ser den. Det finns så mycket med förlossningar som gör oss rädda, inte minst hur Hollywood visar barnafödsel, och den rädslan föder sig själv när den väl fått fäste.

Lycka till med allt, jag är säker på att din förlossning kommer gå jättebra. Hjärta
    Tack för tipset och har även kollat på lite förlossningsfilmer nu, både lugna och lite mer hysteriska. Måste säga att det va inte alls det jag hade förväntat mig. Det såg ut att göra så ont... men water-birth såg extremt skönt ut
    Hur har du tänkt föda hemma, blir det waterbirth eller annat som du tänkt dig?
  • a girl like me
    LillWilden skrev 2011-11-25 15:28:22 följande:
    Lite sent, jag vet! Men jag ville bara ge dig lite välförtjänt beröm, du skriver så bra och informativt. Jag som är gravid i 14:e veckan har redan börjat oroa mig inför den kommande förlossningen och dina inlägg i den här tråden har varit väldigt hjälpsamma.

Sabbi däremot, hon bara sabbar....
    jag instämmer, väldigt hjälpsam,{#emotions_dlg.flower} jag gillar hummenas inställning
  • a girl like me
    Rosahjärta skrev 2011-11-25 20:12:11 följande:
    TS . Jag hade samlagssmärta i flera månader efter min förlossning . 
    Har även haft problem med numero 2 och 1 ..om du fattar vad jag menar ..man har skrattat eller nyst så har de läckt .

Nu har jag inte ont under sex längre .
    Jag läcker inget längre , har inget problem heller kring området runt analet. 
    Allt har blivit bättre ju längre tiden har gått :) ..

Oroa dig inte för något om det någon annan skrev om att man kan få bestående men utav att föda fram ett barn .
    ingen ide att oroa sig :) :) 
    Skönt att det blir bättre med tiden!
    Lite svårt att inte oroa sig dock men man försöker...
Svar på tråden Hur känns det?