Rosahjärta skrev 2011-11-09 21:48:13 följande:
Nej det är verkligen inte farligt . Ja tog hela förlossningen som rolig/förväntansfull och spännande .
Något ja skulle vilja gjort innan min första förlossning är nog att ja skulle tränat lite mer på andningen . Gått en kurs eller liknande .
Men min förlossning gick bra . Jag sprack inget .Men fick som ett skrapsår på ena blygdläppen .Hade djävulskt ont i 2 månader efteråt men men..kunde ju gå iallafall : ).
övergånsfasen till utdrivningsskedet tog 35 min. Ganska snabbt .
Mina värkar började klockan ett på natten .Vi for in till förlossningen klockan halv 5 .
var öppen 4 cm .
Gick runt i både rummet som vi fick och även i den låånga "korridoren" hängde på väggarna här å där , hängde på min dåvarande sambo .
Värkarna blev allt kraftigare så de undersökte mig en gång till . Ja då vart man öppen 7 cm .
Så ja fick nu lägga mig ner i den lilla bädden och andas in lite lustgas och även gå runt med den roliga stolen som man kunde gå och hänga sig på ..
De kändes nog som en ilande smärta som trycker sig nedåt när övergångsfasen tar sin början .
Värkarna är jätteintensiva nu jämnfört med hur dem var innan .
När jag kände ännu ett större tryck nedåt så var det som ett min instinkt sa åt mig ett krysta .
Och det gjorde jag . jag lyssnade hela tiden till min inre röst . Jag krystade på mina egna kommandon .
jag valde att ta en ryggmärgsbedövning innan själva prosessen tog sin fart . Och det ångrar jag inte . Jag kände att ja kunde hantera värkarna mycket bättre . Samt så var också lustgasen där . Min bästa vän under det hela.
Jag vet inte hur ja ska svara på hur lång tid min förslossning tog .
Men från det att ja fick de första värkarna på natten "latensfasen" tills ja fick se min underbara prins så tog väl allt 12 timmar :) .
Ett stort tack till sonens pappa som stod vid min sida under hela upplevelsen .
Han sa hela tiden på hur stark jag var och att jag klarar det här och hur duktig jag är . Han var min styrka och min trygghet under förlossningen .
Och ... ingen ide att oroa sig . Det gjorde inte jag en enda sekund under min graviditet .
För allt går bra .. :)
Grattis till lilla bebisen !
Tack att du berättade, uppskattar det verkligen!
Hur lång tid tar det för underlivet att läka efter förlossningen ungefär? min största rädsla är nog att spricka och sen bli syd med för många stygn...
Tack för gratulationen :)