hummena skrev 2011-11-21 23:49:58 följande:
Det jag vänder mig mot med ditt inlägg är inte att du nämner potentiella negativa aspekter av barnafödande, och jag menar absolut inte att saker och ting ska tystas ner. Det jag vänder mig mot är att ditt inlägg inte innehåller någon som helst fakta, eller information, utan enbart ren skrämselpropaganda. Det finns inga siffror, inga förklaringar, eller utläggningar, bara ett tomt påstående som ser himla läskigt ut. Det du skriver i ditt inlägg är jämförbart med att skriva:
"Vissa blir träffade av blixten och dör på väg till jobbet. Andra som genomgår plastikoperationer utvecklar allergier mot de preparat som implantaten är gjorda utan och hamnar i koma. En del människor blir överkörda av bussar. Det händer att folk snubblar och får en blyertspenna i ögat och blir blinda för resten av livet. Det händer, och det kan hända dig."
Det finns ingenting bra eller konstruktivt som kan komma ur ett sådant inlägg, oavsett om det som står där har sanningsvärde eller ej. Om du istället tagit dig tid och samlat ihop fakta kring dessa komplikationer, som t.ex. hur vanliga de är eller i vlka situationer de vanligast uppkommer, eller om det finns något man kan göra för att minska risken för att drabbas, så hade jag inte motsatt mig ditt inlägg. Det är det totalt okonstruktiva sätt du skrivit detta på som gör att jag tycker att det varit bättre att inte säga något alls, eftersom det enda som kan komma ur ett inlägg som det du skrev är rädsla, och att skrämma någon som redan är rädd är faktiskt bara elakt och osolidariskt.
Det är fakta och information.
Men ok du ville ha siffror:
22 % blir urininkontinenta
10 % får framfall
Vet ej hur många som får bestående samlagssmärta men det är ganska vanligt så kanske en 5 %, samma sak med analinkontinens kanske ligger på 1 %.
Så slutsats: 38 % får något men efter vaginal förlossning.
Att minska dessa skador är ju att föda med KS, att förhindra dem helt så ska man inte alls skaffa (biologiska) barn.