• ungmamma94

10 Veckor kvar.. nervös.

Jag har inte känt någon rädsla inför förlossningen innan. Men nu är det 10 veckor kvar och jag börjar känna av det ganska mycket nu. Vad finns det att vara rädd för? Att föda barn är ju naturligt. Graviditeten har varit helt underbar så det kan jag inte säga något om. Nu vill jag bara att hon ska ut.. men ändå inte. Jag är rädd för smärtan. Jag vill inte känna nåt men jag vill inte heller ha någon ryggbedövning för finns inget värre än nålar och grejer. Har lite frågor till er och skulle vara väldigt tacksam för svar av kunniga mammor där ute.

-Vad hade ni för smärtlindring?
    -När är det dags att packa väskan?
    -Skrev ni ett brev till sköterskorna?
    -Sprack du under förlossningen? Hur många stygn fick du sy?

• Svar på tråden 10 Veckor kvar.. nervös.
  • EJai

Jag har tagit den aktuella dagen som den kommit när det varit dags. För jag hade inga egna erfarenheter och viste inte vad jag skulle vilja med min första förlossning. Jag såg till att ha ett hum om olika saker så jag sedan kunde ta beslut efter rekommenadationer från dem sköterskor som tog hand om mig.

Väskan packade jag samma dag som jag åkte in men kan säga att i efterhand så hade jag nog valt iallafall 1-3 veckor innan. (blev sista minuten packning med barn 2 med)

Med barn 1 fick jag ta några inre stygn då jag fick lite bristningar och även nån som kanske blev mer lik en spricka ca 4 stygn kanske. Med barn 2 inget. Hade svårt för att hålla mig från krystandet med första. Ny känsla och viste inte riktigt hur jag skulle få kroppen att lyda =)

Men tänk i lagom dos och ta det som det kommer.

Hade bara som önska att det skulle vara dämpat ljus i rummet så tösen skulle slippa starkt ljus när hon kom ut sonen fick samma.

• ungmamma94
    EJai skrev 2011-11-07 23:14:01 följande:
    Jag har tagit den aktuella dagen som den kommit när det varit dags. För jag hade inga egna erfarenheter och viste inte vad jag skulle vilja med min första förlossning. Jag såg till att ha ett hum om olika saker så jag sedan kunde ta beslut efter rekommenadationer från dem sköterskor som tog hand om mig.

Väskan packade jag samma dag som jag åkte in men kan säga att i efterhand så hade jag nog valt iallafall 1-3 veckor innan. (blev sista minuten packning med barn 2 med)

Med barn 1 fick jag ta några inre stygn då jag fick lite bristningar och även nån som kanske blev mer lik en spricka ca 4 stygn kanske. Med barn 2 inget. Hade svårt för att hålla mig från krystandet med första. Ny känsla och viste inte riktigt hur jag skulle få kroppen att lyda =)

Men tänk i lagom dos och ta det som det kommer.

Hade bara som önska att det skulle vara dämpat ljus i rummet så tösen skulle slippa starkt ljus när hon kom ut sonen fick samma.
    Säger dom någonting om hur mycket de behöver sy? För det är det jag vet att jag absolut inte vill höra någonting om.
  • Luullis

-Vad hade ni för smärtlindring? 
    Första barnet hade jag inget alls. Med andra testade jag lustgasen vid en värk men avskydde det så jag använde inte den heller. Fick TENS påkopplad men innan jag hann känna av någon effekt var det dags att krysta. Med tredje barnet valde jag att föda utan smärtlindring igen.
    -När är det dags att packa väskan? 
    Packa det nödvändigaste några veckor innan, vet inte riktigt exakt... jag stresspackade under värkarbetet med första för att jag inte gjort det innan. Dom andra två var planerade förlossningar(igångsättning) så då packade jag några dagar innan.
    -Skrev ni ett brev till sköterskorna? 
    Nej, hade några anteckningar om önskningar i journalen på datorn.
    -Sprack du under förlossningen? Hur många stygn fick du sy?
    Inte med första eller andra barnet. Med tredje fick jag sy ett stygn.

• Haileysmamma

du kan ju endå börja packa bebisen saker sem när det börjar närma sig packar du det du vill ha. 

den enda smärtlindringen jag hann med var vetekudde :P det slutade med katastrof snitt :P

men lycka till :)    

• Emma2009

Jag fick epidural efter att min ork tog slut och det var det bästa. Hade även lustgas men det ledde bara till illamående. Epiduralen kändes inte när de satte in den då den andra smärtan var större och tack vare den hade jag ingen smärta alls, kände inte ens krystvärkarna. Brevet jag skrev innan blev inte aktuellt då under själva förlossningen så fick man ta det som det kommer.

Väskan packade jag redan i vecka 37 då jag var så förväntansfull :) glömde dock bilbarnstolen när det väl var dags.

Jag sprack mycket under förlossningen men det bryr man sig inte om när du har ett underverk liggandes på ditt bröst. Epiduralen bedövade också när de sydde ihop så det är att rekomendera. En förlossning är en väldigt stark smärtupplevelse men trots 24 timmars smärta så känns det som en kvart och man klarar mer än man tror det är en mäktig upplevelse och ger ett underbart resultat i slutändan vilket gör att man lätt kan göra om det igen :)

• strawberri

Va i din sits också. Nu har jag 7 dagar kvar till BF. Mitt tips är att du pratar med din barnmorska om din oro så kan hon skicka remiss till förlossningen så du får komma dit o prata o kika runt på rummet och andra hjälpmedel vid förlossningen. Det har jag gjort och nu känns det mycket bättre! Lycka till o grattis till graviditeten :)

Svar på tråden 10 Veckor kvar.. nervös.