• FMGA

Jimmy Åkesson portad från Nobelfesten på grund av partiprogrammet?

Tow2Mater skrev 2011-11-07 16:31:24 följande:
    Nobels uttryckliga vilja var ju att ”intet avseende fästes vid någon slags nationalitets-tillhörighet, sålunda att den värdigaste erhåller priset, antingen han är skandinav eller ej”.
    Men det är i egenskap av gäst på en privat tillställning Jimmie Åkesson inte blir inbjuden.

Visserligen hade vi en tråd här på FL för några månader sen då en ung sverigedemokrat berättade att hennes låtsaspappa är otroligt intelligent, röstar på SD och att han kommer att få nobelpris i tåg - inte nobelpris i demonstrationståg mot svenskfientligheten utan i tåg som går på räls.

Dessvärre spårade hennes tråd ur ganska ordentligt och togs bort.

Själv gissar jag att varken Jimmie eller låtsaspappan någonsin kommer att bli aktuella för nobelpris.
  • FMGA
    LinneaJosie skrev 2011-11-07 21:20:01 följande:
    Så tråden om Nobelpriset i tåg spårade ur?

*hysteriskt fnitter*
    Jo, det var trist att tråden inte kunde hålla sig på spåret.

Själv blev jag så inspirerad av den unga sverigedemokratens spårval att jag startade en egen tråd på samma tema. Med tydlig anknytning till resonemangen här ovan.

www.familjeliv.se/Forum-27-435/m60181319-9.html

• FMGA
    Magnux skrev 2011-11-08 20:27:02 följande:
    Det är poltiskt korrekt. Det är samma sak som att sila somliga mygg och svälja vissa kameler. SD är en mygga som alltid måste silas bort.
    En allmänbildningen mygga hursomhelst.

Fredspristagaren utses av den norska nobelkommittén. Nobelfestligheterna däremot äger rum i Stockholm som ligger i Sverige. 
  • FMGA
    sverker11 skrev 2011-11-11 12:09:42 följande:
    Det vet nog de flesta men det gör inte saken mindre komisk. Jag gör ett nytt försök att förklara så att du åtminstone kanske kan se det absurda i situationen även om du inte ser det komiska (humor är trots allt en svår konst).

De ger ett fredspris till en person som håller igång två krig och bjuder sedan in den personen till en middag. Samma middag som de utestänger ett parti från på grund av att de ogillar vissa formuleringar i deras partiprogram. Det är alltså helt i sin ordning att bomba folk men inte att ha åsikter om invandring. Till och med du borde inse det komiska (eller snarare absurda) i situationen om du bara sätter dig ner och funderar på saken.
    Jo, bristande kunskaper i geografi kan nog vara humor i allra högsta grad.

Visst, jag vet att patrioterna i sina seanser brukar tjalalaa om ett enat och starkt Norden - men om vi lämnar fablernas värld och beger oss till verkligheten så är Norge en suverän stat och har så varit sedan unionsupplösningen för mer än hundra år sedan.

Jag upprepar: Nobelstiftelsen bjuder inte in fredspristagaren till Nobelfestligheterna. Fredspristagaren utses av en kommitté bestående av fem personer i ett grannland till oss som heter Norge. I detta lands huvudstad, som kallas Oslo, delas priset ut och där firas också fredspristagaren.

Så Jimmie Åkesson kanske kan aspirera på fredspriset, då behöver han inte känna sig diskriminerad då han åker till Oslo i Norge för att bli firad.
Svar på tråden Jimmy Åkesson portad från Nobelfesten på grund av partiprogrammet?