Inlägg från: metbäcksfru |Visa alla inlägg
  • metbäcksfru

Vi som startar utredning Januari 2012 i kampen om ett plus!

Helt ny här på Familjeliv o har redan startat en utredning lite smått, eller vad man ska säga. *S* Ska på vårt första besök på Fert.kliniken i Karlstad den 24/11. Har hittills endast vart på "gyn-nivå" men det har gått fort för oss. Besök på VC i maj, gyn i juni samt aug-okt för olika undersökningar o provtagningar och nu då kliniken!

Men det beror ju antagligen på min ålder, är 39 år fyllda i år, och att jag försökt i tidigare långvariga förhållanden utan att lyckas någon gång. Har då och även nu i detta snart två-åriga förhållande levt efter principen " blire så blire" när väl p-pillren kastats... Slutade den här gången med p-piller i dec förra året (2010).

Kan ju alltid vara bra att kunna stöta o blöta ev med- och motgångar med fler! Glad 

• metbäcksfru

Jobbigast just nu för min/vår del är att gynläkaren vid mitt senaste besök den 3/11 (ett "akutbesök" pga att jag hade FRUKTANSVÄRDA smärtor i magen lördag den 29/10, trodde själv det var blindtarmen lr njursten alternativt väldigt, väldigt kraftig mensvärk, men magnetröntgen via vanliga akuten på måndagen den 31:a visade inget sådant, endast att jag hade svullna äggstockar) hittade en möjlig cysta på ena äggstocken och att det möjligen kan vara endometrios också Skrikandes...
    Därav anledningen till att vi ska få komma igång med utredningen redan den 24/11. Annars hade vi nog fått vänta några veckor till.

Läkaren på gyn pratade lite om att det kan bli tal om operation inom kort, så det såg nog inte helt bra ut enligt han iaf. *suckar* Men vi avvaktar vad de kommer fram till på fert.kliniken i Kstd! Där ska de ju ändå vara experter på detta problem!

Vi har iaf tagit en massa olika prover under de få månader som gått, och dessa visar inget konstigt. Jag ska tydligen ha ägglossning och värdena ska vara bra i övrigt också. Även sambons spermier är livskraftiga/snabba o tillräckliga i antal.

Ja, ja - den som lever får se! Glad  

• metbäcksfru

Vi är båda över 30 - jag är 39 år fyllda i år och min sambo är 36, så det är skönt att få ta tag i det hela. Den biologiska klockan tickar på fortare o fortare...

Nu är det ju dags för vårt första besök på fert.kliniken i Karlstad nu på torsdag, och vi är nervösa båda två här. Men det ska säkert gå fint (intalar vi oss iaf Drömmer).
    Min sambo är lite grann som "lantisen02 " säger om sin sambo: sambon är mer avvaktande, han tror nog att det ska fungera ändå....han säger inte så mycket om vad han tycker, jag får tvinga orden ur munnen på vad han känner och tycker....

Ha en fortsatt trevlig kväll/dag alla! =)   

• metbäcksfru

Jaha, då var dagens besök på fert.kliniken i Karlstad avklarat. Blev både bu och bä kan man väl säga...

Jättemysig doktor/gynekolog som var väldans trevlig samt förklarade allt på ett mjukt, lugnt o bra sätt. Dock blev det ett liiiitet bakslag då det visade sig att jag måste genomgå en operation innan vi kan börja med IVF...
    Har tydligen en cysta/tumör i höger äggstock, kanske en s k tvillingcysta, som är 5 cm stor nu o den verkar ha vuxit rätt fort då inget synts tidigare på tidigare VUL. Så nu blev det en förtursremiss med "extra" förtur till KK på Karlstad sjukhus för att få till en op så fort som möjligt...Foten i munnen.

Men doktorn sa att vi bör kunna komma igång med IVF under januari månad iaf vare sig det blir en liten titthålsop eller om det blir snittop. Så det låter ju positivt iaf!
    Jag faller ju snart för snöret så att säga då Värmlands landsting har 40 år som gräns för kostnadsfria IVF'er, men bara vi är igång i själva IVF-behandlandet så ska det vara lugnt även fastän jag kommer att fylla 40 i maj månad. Man får göra klart påbörjad IVF iaf!   

Så fortsättning följer...  

• metbäcksfru
    Gaaaa skrev 2012-01-18 15:34:47 följande:
    Dan före dan före dopparedan...

känns änna så med all förväntning, fast samtidigt oron.
    Mitt mantra just nu går många ägg, många ägg, många ägg och fina med

Håller tummen hårt Gaaaa! Glad
Svar på tråden Vi som startar utredning Januari 2012 i kampen om ett plus!