Inlägg från: Tallkotte12 |Visa alla inlägg
  • Tallkotte12

Vi som startar utredning Januari 2012 i kampen om ett plus!

Här är en till som kommer få mer hjälp i januari 2012. Slutade med p-piller i januari 2011 och gick till gyn i augusti eftersom jag bara hade haft mens två gånger på 6 månader... gyn upptäckte att jag hade jättelåga östrogenvärden (lika låga som kvinnor efter klimakteriet har!) och skickade mig till kvinnokliniken.

Nu har vi varit en gång på kvinnokliniken och kollat andra blodprover som såg bra ut, gjort ett vul som såg bra ut (med ev. lite tunn slemhinna, men tjockare än i augusti) och även mannens spermaprov såg bra ut. Eftersom jag "bara" är 26 år ville läkaren på kvinnokliniken att vi skulle vänta till i januari 2012 och se om kroppen kommer igång själv. När jag gjorde vulet så var jag på ca dag 10 i cykeln och hon trodde då att jag skulle få äl några dagar senare. Och visst, jag fick en stegring på testerna men aldrig nån äl, slutade istället med en 40 dagars cykel.

Så nu ska jag tillbaka imorgon och lämna mer blod för att kolla om östrogenet fortfarande är lika lågt. Om det är det, så hoppas jag på att få mer hjälp redan före årsskiftet, men annars är det ju inte jättelångt till januari!

• Tallkotte12
    Sofistikerad skrev 2011-11-15 08:01:56 följande:
    vad jobbigt att dom säger att du är så pass ung att ni kan vänta.. jag är bara 23, och vill inte att dom säger "du är så ung, så hem me dig o fortsätt försök ett tag till". 
    min sambo är 31, har en son sedan tidigare, och han vill oxå ha barn Nu, han känner att han blir äldre. och jag vill inte vänta tills jag är runt 30 innan jag får mitt första barn bara för dom tycker jag är ung nu.

nä, sånt där blir jag arg på.. 
    Största anledningen till att vi bestämde tillsammans med gyn att vi skulle vänta några månader var att jag hade en del tecken på att cykeln kanske var på väg att bli normallång igen. Och istället för att börja stoppa i mig hormoner så kändes det vettigt att se om kroppen skulle komma igång av sig självt. Men hon tillade också att hade jag varit 40 så hade jag nog fått börja med hormonerna direkt, men då hade det inte varit lika troligt att jag skulle få en riktigt cykel heller ju.

Eftersom jag har haft helt knäppt långa cykler ända sen jag slutade med p-piller så har vi ju inte kunnat "försöka" få barn än direkt, och när det fanns tecken på att cykeln höll på att bli normallång, så kändes det bra att vänta nån månad och se om så var fallet, och i så fall få möjligheten att försöka på egen hand ett tag.

Nu blev det ju inte så, utan cykeln blev 40 dagar istället...

Min man är 34 så vi känner oss inte så unga egentligen och många runt om kring oss har fått barn. Men samtidigt, hade jag inte gått till gyn och fått reda på att mina östrogenvärden var låga, så hade vi inte fått börja med utredningen än, eftersom det är mindre än ett år sen jag slutade med pillren. Så att vänta nån cykel och se om kroppen skulle komma igång kändes helt ok.

Men i alla fall: jag kände mig inte överkörd av läkaren och är övertygad om att ni som försökt så länge utan resultat får hjälp även om du är ung.
  • Tallkotte12
    Lillgumman skrev 2011-11-15 11:49:39 följande:
    Det é väl i regel ett år man måste försöka själv innan man får någon hjälp, är man över 30 kan man få hjälp tidigare. 
    Precis.
    Sofistikerad: Ni har väl försökt mycket längre än ett år? Ni får säkert hjälp!

Vi hade som sagt troligtvis inte ens fått en tid för utredning än, om jag inte vetat att jag hade hormonproblem. Men tack vare det (och att de hade ett återbud på kvinnokliniken) fick vi komma dit tidigare för ett första besök. Sen såg det ju ut som att jag höll på att få ägglossning på "normal" tid i cykeln just när vi var där på undersökning, men så blev det inte. Och nu när läkaren på kvinnokliniken hade fått tag på provsvaren från gyn så ville hon kolla upp värdena på östrogenet igen, så det ska jag göra imorrn.

Så jag är bara glad att vi har fått "tjuvstarta" lite och inte behöver vänta till i januari med första besöket!
  • Tallkotte12
    Lillgumman skrev 2011-11-15 16:49:18 följande:
    Alltså hur kollar de upp om man har ägglossning då man har extremt oregelbunden mens?
    Jag gjorde ett vul på dag 10 ungefär och då hade jag nån stor äggblåsa, slemhinna på 6 mm (som inte är jättetjockt,men tjockare än 2 mm som den var på vulet i augusti...) och tror gyn pratade nåt om att hon såg äl-flytningar på "spateln" också... Så därför trodde hon den var på väg. För att veta säkert tror jag man kan lämna blodprov ca en vecka efter förväntad äl och kolla progesteronvärdet (men det har jag enbart läst om på fl, så jag är inte säker på att det stämmer). Men sen blev det iofs ingen äl (eftersom cykeln blev på 40 dagar, och det är rätt otroligt att ha en lutealfas på 25 dagar :-P

Gynekologen jag var hos i augusti sa nåt om att det är troligt att man inte har nån ägglossning om cykeln är lång, mina var runt 40-50 dagar och därför trodde han inte att jag hade nån ägglossning alls. Om det stämmer vet jag inte heller!
  • Tallkotte12

Så, nu har  jag lämnat lite blod igen... och lyckades blöda igenom plåstret när jag gick därifrån! Tyvärr verkar det inte finnas nån mer plan, mer än att jag ska ringa i januari och cykeln fortfarande är oregelbunden. Proverna skulle bara ta nån dag att kolla, men "vår" läkare är tydligen på kvinnoklinken rätt sällan och därför visste de inte riktigt när eller om jag skulle få reda på resultatet... Men enligt sköterskan jag pratade med så var det tydligen för nära jul nu ändå för att påbörja nån behandling (de stänger några veckor), så jag måste nog vänta till i januari ändå. Men men, snart är det advent, och sen kommer det gå fort!

Funderar dock på att ringa strax innan jul, så man vet över julhelgen att man faktiskt har en tid när man kommer tillbaka... Kanske lite fult, men ändå...

• Tallkotte12

Min man är snarare glad över att möljigheten finns att kolla upp om allt står rätt till och få hjälp om det inte gör det. Dock tänker Han nog inte på.det varenda dag som jag gör!

• Tallkotte12
    LillaMy001 skrev 2011-12-17 09:02:21 följande:
    Mensen kom inte i torsdags idag är det lördag. Efter fyra test. Jag är gravid! Det vet i katten hur detta gick till!!! eller jo det vet jagSkrattande. Jag är så lycklig att vi äntligen lyckats igen efter vårt missfall i våras. Hoppas nu att det blir en bebbe denna gången....
    Grattis!!!!

Här är jag ganska inställd på att ringa kvinnokliniken i januari och be om att få börja med hormonbehandlingen. Vi pratade om det i oktober när jag började utredningen att jag skulle få börja med det i januari om cykeln inte stabiliserat sig och det har det inte gjort...

De senaste två cyklerna har ägglossningstesterna visat stregring runt dag 14, men enligt min tempkurva har jag inte fått nån ägglossning då utan det dröjt typ två veckor till innan äl... Så jag har nog lite problem med att ägglossa.
  • Tallkotte12

Gott nytt år! Har bestämt att 2012 är plussens och bebisarnas år!!!

Nu i början på veckan ska jag ringa till kvinnokliniken och hoppas på att få en tid snart... var ju där i oktober och påbörjade utredning där blodprover, spermaprov och vul såg bra ut, men östrogenvärdet var lite lågt. I november var östrogenet bättre och vi bestämde att vänta till januari för att se om cykeln skulle bli kortare av sig självt, men istället har jag haft två 40-dagars cykler.

Men nu är det januari och det har gått ett år sen jag slutade med p-piller, så nu hoppas jag på hjälp snart!

• Tallkotte12

Nu fick jag tag i kvinnokliniken och har numera en tid till den 23 januari för att diskutera hormonbehandling! Gjorde ju själva utredningen i höstas, men fick vänta tills i januari på mer hjälp eftersom det dels såg ut att ordna till sig i höstas, dels för att det nu i januari är ett år sedan jag slutade med pillren.

Så nu får de här veckorna gå fort! :)

• Tallkotte12
    lantisen02 skrev 2012-01-05 07:53:15 följande:

uppdatering här: bakslag i barnaskaffandet

fick samtal från fertilitetskliniken i tisdags och de har tittat på blodprover som jag lämnade;

för det första så har mitt rödahund vaccin gått ur kroppen, så då ficjk jag ta en ny dos av vaccin igår, men då får man inte bli gravid på 2 månader, så nu är det mars som gäller nästa gång "suck"

för det andra så ska jag ta om ett progesteronprov, då det låg lågt, BM sa att det kan vara så att jag ägglossar dåligt, (detta har jag trott hela tiden) så det är lite tungt just nu....

positiva är att de har tittat på proverna snabbt (1 vecka efter fick jag svar)  och att jag fick vaccinet dagen efter jag fick veta, så det ger en förhoppningar att fertilitetskliniken är snabba och bra! känner att de bryr sig på riktigt, så det är skönt!
    TRevlig helg på er.
    Kramar

Trist att ni måste vänta, men skönt att de verkar jobba snabbt! Och medan du väntar på att få bli gravid (pga vaccinet) hoppas jag att de fortsätter följa upp ditt progesteronvärde så att ni har en plan när du väl får bli gravid igen. Och mars är inte så långt bort egentlgen! Men egentligen hade man ju velat bli gravid typ igår, jag  vet...
  • Tallkotte12
    Gaaaa skrev 2012-01-16 14:08:52 följande:
    Jag har 12 st äggblåsor det låter jätte bra, bara de inte är tomma..
    Gud nu börjar man bli nervös och noja sig!!
    Härligt, 12 är ju jättebra!!
  • Tallkotte12

Gaaa: är det imorrn ni ska plocka ut ägg? Lycka till i så fall!!

• Tallkotte12

Har ni sett att FL rekommenderar oss att byta signatur och lösen pga hackerattack? Kolla klistrade tråden i "vanliga" forumdelen.

Svar på tråden Vi som startar utredning Januari 2012 i kampen om ett plus!