• mezzi

Från kontaktfamilj till familjehem?

Vi är oxå kontakt familj! dock har vi inte fått frågan om att ta barnet på heltid, men funderingar om det skulle hända finns.

Tror det är lättare att ha på heltid på ett sätt, då är det samma regler som gäller hela tiden. För oss är det som att starta på nytt varje helg barnet kommer. Du kan planera på ett annat vis och barnet vet mer vad som förväntas av det i eran familj, den får en given plats och är inte på besök liksom!
    Trygghet för barnet att ingå i en välfungerande "normal"familj, och att ni ser hur barnet utvecklas positivt!

själv skulle jag kanske inte valt vårat barn, då det finns mycket problematik både fysiskt och psykiskt hos denna. Skulle ta för mycket tid och energi från vårt eget barn i dagsläget. Men om några år kanske jag resonerar annorlunda!

Lycka till!

• mezzi

Det blir säkert bra!
    Även om det inte är det bästa så går det ju att avsluta uppdraget om man tycker att det blir frö "svårt" eller inte som man tänkt sig helt enkelt!

• mezzi

Jätte bra tankar kring det hela. Menar absolut inte att man ska se om det blir bra. Hoppas att man förutsätter att det ska bli bra när man tar på sig uppdraget, men allt kan hända även den bäste. Och då går det faktiskt att avsluta om man vill. I detta fall känner de ju barnet, kan vara en fördel, då de redan vet starka/svaga sidor och lite hur personen är och beter sig.

Att familjehemmet inte orkar, kan ju faktiska uppkomma. Mycket i livet kan hända som gör att man inte orkar. Vissa saker bör man ju ha med i beräkningen men andra finns kanske inte i ens världsbild. Inte bara tt barn behöver byta hem igen, men bättre det än att ännu en gång inte få sina behov riktigt tillfredsställda.

Skulle jag ta emot ett barn och det barnet som exempel slår/mobbar mitt biologiska barn under en längre period och vi inte får ordning på det, skulle jag faktiskt avsluta uppdraget. Självklart ska man försöka lösa problemet, men inte alltid det funkar. Man kan ju inte ses sin egen familj må dåligt på bekostnad av någon annan. Självklart då inte heller det placerade barnet som då under omständigheterna säkert inte mår bra heller.

Men tänk över det än gång till. Och prat med soc om dina tankar, du kan få hjälp!

• mezzi

Det låter ju jätte bra! Lycka till! Kommer bli härligt tror jag!

Svar på tråden Från kontaktfamilj till familjehem?