• Toppen9

Utgångsdatum på AktaGraco bilbarnstol?

Hej
    då jag snart får en till liten knodd så erbjöd min bror att jag skulle få bilbarnstolen hans barn har haft. En AktaGraco duologic2 (samma som vi har till barn nr1) Självklart tackade jag ja då hans barn precis ska fylla 7 år och jag hade i bakhuvudet att livslängden på bilbarnstolar är 10 år men nu när jag går in på deras hemsida så ser jag det här:
    "Äldre bilbarnstolar är ofta delvis tillverkade av frigolit. Detta material har en livsläng på ca 6 år. Därefter bör stolen ej användas. Nyare bilbarnstolar har en livslängd på ca. 8 år."

Det betyder ju att stolen förmodligen inte bör användas så mycket längre men hur ser jag när stolen är tillverkad? Finns det nåt nummer eller kanske tom datum på den så att man kan se när man inte bör använda den längre?
    Har inte stolen här just nu så jag kan inte kika på den och det fanns inga kontaktuppgifter till AktaGraco på hemsidan, där för jag frågar här.

Nån som vet?

• Svar på tråden Utgångsdatum på AktaGraco bilbarnstol?
  • Toppen9
    Cecci78 skrev 2011-10-31 19:57:02 följande:
    Det är inte säkert den är tillverkad precis innan den är köpt, kan vara nåt år innan tex. Det ska finnas en plastsnurra istansad i stolens plast eller ett klistermärke, snurran ser ut som en klocka med pilar i. Men även om stolen är 7 år så kommer den ju att hinna bli för gammal innan ni använt färdigt bakåtvänd stol så jag hade satsat på en annan. det har även hänt mycket med utvecklingen av bilstolar de senaste åren. Har ni redan en akta? Hur gammalt är barnet som har den? Jag hade nog köpt en ny störe bakåtvänd till stora barnet o låtit lilla ta över den ni redan har.
    Ja, vi har en duologic2 (som vi har köpt) så om vi köper nytt blir det till stora barnet så får bebisen den.
    Trodde ju att stolen skulle ha en livslängd på 10 år och då hade det blivit kanon att slippa köpa ny innan bebisen kommer.

Jag får ta och kolla vad det står på stolen sen men oavsett så är det nog kört ändå... är ju ingen idé att använda den bara nån månad och sen köpa nytt.
  • Toppen9
    cicci85 skrev 2011-10-31 20:40:48 följande:
    Men duologic 2 är väl en ganska ny stol, har inte funnits så länge? Ettan kom kanske -06 och tvåan några år senare? Eller?
    du har nog rätt... jag som skrev tokigt...
    stolen vi får från min bror är en duologic, men jag vet inte numret på den men jag antar att det är en 1a då han köpte den sju år sedan.
  • Toppen9

Nu så, jag ringde brorsan istället så han fick gå och kolla...

det står Duologic på den och har två märkningar ("klockan")
    Ena med siffrorna 1-12 och där står pilen på 7. Den andra från 06-12 och där står pilen på 07.

Betyder det att den är tillverkad i Juli 2007?

Svar på tråden Utgångsdatum på AktaGraco bilbarnstol?