Inlägg från: AnnaCL |Visa alla inlägg
  • AnnaCL

Fortsättningstråd från Decemberbebis 2010 !

Karttikeya skrev 2012-03-17 22:23:00 följande:
    Lite lätt svettig blir man dock när man är hemma hos "icke-barnanpassade-människor" och deras fina prylar hehehe.
    LillSnurr82 skrev 2012-03-17 21:59:46 följande:

Sån är Agnes oxå.. Springer och klättrar och pillar på allt... :) är nog som sagt så en del barn är. Jag tycker bara det är härligt (oftast) att hon är så glad , utforskande, positiv och sprallig på allt..

Tack hörni. Det är precis så.Jag känner mig tacksam för att hon verkar må så bra. Glad, framåt, kramig och nyfiken. Men det är i icke barnanpassade miljöer som svetten tränger fram. Det är ju som att E känner att man blir stressad också och blir ännu mer pillrig.
    Idag skruvade vi isär spjälsängen, hon ska få en vanlig säng nu när vi flyttar. Att skruva och greja är favoriten. Om hon fick bestämma skulle vi sätta ihop ikeamöbler jämt.
  • AnnaCL
    LinnV skrev 2012-03-17 22:48:53 följande:
    Anna - Sixten är också sån! Jag blir helt slut av att hälsa på folk som inte har barn själva. Han pillar, smakar och klättrar på allt. Måste säga att jag oftast tycker det är jobbigt, fast jag försöker intala mig att det är positivt också!
    Jag tycker det mesta är jobbigt, men har varit hemma 20 månader nu så är väl inte så konstigt.. önskar jag hade ett jobb att gå tillbaka till!

Har ni fått tag i någon lägenhet än?

Alltså det här med lägenhet är ju ett kapitel för sig. Det blev en jättekonstig situation med HSB som lovat lägenheten till oss men den som haft den vägrade att lämna och tillsist så gick de henne till mötes och lovade oss att försöka att hitta en annan lägenhet. Men det kommer inte in några just nu. Istället har vi på egen hand nu hittat två tänkbara alternativ. Ett gårdshus på 114 kvm och en jättejättefin etagelägenhet som vi verkligen hoppas att vi får. Men vi håller tummarna och ska få lite svar till veckan.

Såg bilderna på ert hus, det där kommer ju att bli hur bra som helst. Spännande att få renovera precis som man vill! 
  • AnnaCL
    Momalicious skrev 2012-03-17 23:42:08 följande:
    www.hemnet.se/bostad/villa-14rum-kollungerod-...

Alltså det där är ju helt sjukt! Så otroligt fint, förstår om ni är sugna. Jag måste ändå säga, även om det är jättemycket pengar, att man får mycket för pengarna. Driftskostnaden var ju inte heller så hög för så stort hus. 
    Jag skulle gärna säga ja till det här huset.

Trotsåldern i miniformat, ja, verkligen. Hon lägger sig ner på golvet här hemma när hon inte får som hon vill. Skriker inte så mycket men tappar liksom styrkan i benen. Sedan går det bra att kollra bort med att hitta på andra saker men hon kan till och med knyta händerna i ilska när hon inte får som hon vill. Lite gulligt, även om vi försöker att hålla oss för skratt. 

• AnnaCL

Här vägde hon in på 9,9 kg vid ett år. Hon äter oftast bra och nuförtiden försöker vi att hon ska äta av all vår mat och inte laga nåt speciellt till henne. Vi tvingar henne inte att äta men ställer bara inte fram något annat. Vissa gånger är det lite tålamodsprövande men nu har hon börjat tycka om starkare kryddor och så.  

• AnnaCL

Stort grattis, jag är extremt imponerad Malin. Jag har inte ens karaktär nog att gå ner två kilo.

• AnnaCL

Hurra hurra så härligt, nu vet vi äntligen vart vi ska bo! Vi har genom en vän till familjen fått världens finaste lägenhet och nu är jag nästan glad att vi inte fick den gamla. Det här är en etagelägenhet på 130 kvm, bastu, tvättmaskin, diskmaskin, öppenspis, två balkonger och bara hur bra som helst. Och framfrallt skönt att behöva tänka på det mer. Nu har vi förstahandskontrakt och kan bo där hur länge som helst. Känner inte att det är lika bråttom med hus nu för oss. 
    Linn: Kul att du tittade in på bloggen:)  

• AnnaCL
    Momalicious skrev 2012-03-19 20:32:57 följande:
    Åh vad härligt! Det är ju som ett hus nästan. Får man fråga vad den kostar i månaden? :)
    Den kostar cirka 8500 med bilplats. Den ligger cirka 5 minuters promenad från centrala stan. Visst är det mycket pengar men det blir ju aldrig mer och vi slipper all oro kring ränta och renoveringar vilket är skönt nu när vi inte vet om maken har jobb efter föräldraledigheten. 
    Här äter vi ungefär såhär:

Frukost: Välling och smörgås alternativt fil och smörgås.

Mellanmål: Rån och frukt (några vindruvor eller en banan).

Lunch: Cirka en 1/3- 1/2 vuxenportion lagad mat. Om hon äter en burka äter hon cirka 3/4 av den.

mellanmål: Yoghurt och frukt eller russin.

middag: som lunhen men ofta lite vindruvor eller kiwi efteråt.

Kvällsmål: 200 ml välling.

Beroende på vad vi gör slinker det ner något rån eller frukt till, men vi försöker att inte småäta hela tiden. Det är lite svårt att hålla regelbundnda tider ibland.                    
  • AnnaCL
    Mama Jessie skrev 2012-03-19 21:35:34 följande:
    Anna: jag tyckte inte det var dyrt för en så stor fin lägenhet. Var i ske-å ligger den? Min syster m familj letar också nytt boende, du har inte mer kontakter;)? Fast vi vill ju hellre att dom flyttar ner hit så glöm att jag frågade :).

Anton äter inte heller så mycket men klagar oftast inte mellan måltiderna heller så oftast är han väl nöjd ändå:)
    Frukost blir oftast gröt 1,5dl eller lika mycket välling
    Kanske en banan till mellanmål
    Mängden mat varierar stort beroende på vad som bjuds, ibland en hel tallrik ibland några skedar :P
    På kvällen gör jag alltid 2 dl välling men äter bara 1-1,5dl
    Haha, jag förstår verkligen om du vill få ner familjen. Lägenheten ligger på Norrböle.

Jag håller sannerligen med om att mängden varierar: hon äter mest av pannkaka, pasta i alla former, palt, hamburgare och korv.  
  • AnnaCL
    Momalicious skrev 2012-03-20 10:25:36 följande:
    Jag blir så fundersam på Elliots matvanor. Kan sånt gå i arv? För jag var likadan fram tills jag blev 18-19, åt lite men ofta. Han växer ju och ligger på sin kurva och sådär, vaknar aldrig på natten och är hungrig men det känns så tråkigt att maten är liksom aldrig avklarad eftersom han äter så ofta. Det värsta är att jag är så van så jag tänker inte på det. BVC säger bara att barn är olika och att vissa vill äta lite åt gången men oftare medans andra äter mer men mer sällan.

Så länge han mår bra och växer som han ska så tänker i alla fall jag att det ordnar sig! Alla är ju som sagt olika:)
Svar på tråden Fortsättningstråd från Decemberbebis 2010 !