Inlägg från: MCooper |Visa alla inlägg
  • MCooper

Fortsättningstråd från Decemberbebis 2010 !

Hoppar in här! Har en son som är född 23/12-10.

Han har precis lärt sig att dra sig upp till stående och övar på det jämt.. Vilket är okej, förutom när det är mitt i natten. Övar era barn också på nya saker när de vaknar på natten? I natt så vaknade jag t ex av att han satt upp bredvid mig och klappade händerna.. Ha ha, galet!

På tal om nej så märker jag att han förstår vad jag säger, men trotsar allt som oftast och kör på ändå. Blir också skogstokig och slänger sig när man tar han därifrån.

• MCooper

Tackar!

Ja, men vad skönt.. Inte bara min unge som är tokig då :) Den här utvecklingsfasen som Alfons är inne i nu får ju mer än gärna ta slut snart. Han sover som en kratta och därmed jag också, såklart.

Åh, tandläkarbesök ja.. Det är väl så att man ska få en kallelse automatiskt vid ca 1 år antar jag?

• MCooper

Haha, ja precis.. Inget man vill riskera!
    Då väntar vi snällt på vår tur att få höra om att socker är dåligt för tänderna.. :)

• MCooper

Här så får man ställa sig i kö 6 mån innan. Vi hade tänkt ha Alfons hemma minst till och med augusti, men vi vet inte riktigt var ännu. Har ett dagis som ligger 10 min gångväg bort som är ett 'vanligt' dagis. Men vi har också tittat på ett föräldrakooperativ som verkar hur underbart som helst, fast det ligger 15 min bilväg åt fel håll... Svårt det där! Man vill ju palla med att köra dit dag ut och dag in för att det är helt underbart, men det gör ju att det blir 1 timmes bilåkande extra varje dag och det vill man ju inte underskatta!
    Vet ju heller inte speciellt mycket om det som ligger närmre så vi får ringa och se om vi kan komma dit och titta.

• MCooper

Oj vad ni skriver här. Svårt att hinna med att läsa :)

Grattis till alla som är gravida igen! Vad kul! Jag både vill och inte vill, men vi kör på som vanligt så får vi se om och när nåt händer.. En vi-får-se-vad-som-händer-taktik alltså.

Här är vi uppe okristligt tidigt idag. Dumma tidsomställning (och dumma mig som inte la mig tidigare!)

• MCooper

Kan ju inte din historia 2barns, men antar att du fick snitt pga bebisens storlek? Du har säkert berättat tusen ggr så strunta i det om du inte pallar :)

Jag fick en hyfsat stor bebis vaginalt (5kg), och det funderar jag på en del inför nästa.
    Men som moma skriver så kanske man kan få till igångsättning tidigare om risken finns att det upprepar sig.

På tal om kläder så har vi motsatt problem.. Vi har knappt några kläder alls i de storlekarna han behöver nu, men väntar på födelsedag och julafton... :)

• MCooper

2barns - aha, okej då förstår jag! En arbetskamrat till mig berättade en gång för mig om sitt trånga bäcken. Hon fick två barn med akutsnitt pga att bebisarna (normalstora) inte kunde "komma ut". Hon sa att hon aldrig fick några kontroller eller sådant heller. Kom ju som en överraskning för personalen även med barn nr 2.

• MCooper

Oj, dramaqueen, din tös slår min stora kille! fast bara på en punkt förstås ;) Han är 10,5 månader och är 80cm och 12,7 kg.
    Brås på far sin... :)

Här är det också en som är vaknast i stan mitt i natten. Har varit vakna ca 2 timma varje natt nu i en vecka. Man blir knäckt! Vi hade det ju bättre när han var nyfödd. Hoppas att det har vänt nu dock, för i natt så sov han åtminstone till 3 och somnade om relativt fort till 6,

Jag är ju inte alls morgonpigg, men att gå upp 6 känns lyxigt just nu!

• MCooper

Om det nu är de senaste sidornas debatt om 5mm och sömn som är dilemmat så förstår jag båda sidor. Jag har själv problem med min sons sömn så jag vet hur det är att leva med att ögonen blöder. I och med det har jag också läst om och testat mig fram med diverse metoder. Dock ej 5mm för den tror JAG skulle vara ett hemskt alternativ för MITT barn.

Här är det ju dock ett öppet forum där man tordes förvänta sig att människor har olika åsikter. Därmed tycker jag att det inte borde komma som en chock om någon har en avvikande åsikt även om just 5mm. Exakta ordval får alla stå för själva, men om man inte får uttrycka sitt motstånd till ämnet i fråga så blir ju debatten inte särskilt nyanserad.

Jag förstår precis att det kan kännas som ett påhopp (har själv fått höra att det är konstigt att sonen inte sover och att det beror på mig och en massa andra saker). Men om ni bara vill ha medhåll och verkligen bestämt er för 5mm så tror jag att det är bättre att vända sig till AW's forum där ni bara kommer att få "halleluja" till svars.

JAG tror dock att det är bättre att prata med varandra här och ta del av varandras erfarenheter. Här är det inte en homogen grupp och då tror jag iaf att man hittar svaret enklare om man nu inte riktigt vet vad man ska leta efter...

• MCooper

Jenni78 -

Åter till ämnet då... Har också en svårsomnad liten skitunge (älsklings-skitunge förstås) här hemma.. Skriver en lista på saker som vi har testat. Du kanske redan har testat allt, men kanske kanske finns det nåt som funkar.. Det bästa (för oss) har varit att förändra långsamt. Vi har testat nya "metoder"/rutiner i minst två veckor för att kunna se om det fungerar eller ej. Ps. Jag har inte hittat rätt än själv.

- läsa bok
    - bada för att varva ned
    - mata med flaska i sängen och somna med den i mun
    - amma till sömns
    - ligga bredvid och hålla handen på
    - buffa i rumpan
    - stå lutad över spjällsängen och vagga med stora rörelser
    - låta mannen göra allt
    - gråta ikapp
    - somna i vagnen och låta han sova där
    - vyssan lull tassar för att kunna vagga till sömns
    - sjunga vaggvisor
    - ge ljummet vatten på flaska
    - snuttefilt/napp/nalle
    - när sömntåget har gått och vi står kvar på perrongen: ta upp för att leka sig trött igen och sen testa att lägga igen
    - läsa "somna utan gråt"

• MCooper

Jenni - hehe, tänkte la att du hade gått igenom det mesta :) Men den boken kan jag rekommendera iaf! Vet ju inte hur du har det, men här så går det i perioder så jag får några "drömläggningar" ibland då det går på 10 min. Då blir man glad!!

Och jag tror iaf att det kommer ordna sig av sig självt. Och många har det så här. Det är ju också en sorts tröst. Jag försöker få mig att tänka på att det senare kommer kännas som att det var en "kort" period som det var för jävligt med 1-2-timmarsläggningar.. Och i det stora hela så är det ju det. Inte lätt att tänka på när man är så trött så att man nästan tar slut, men man får försöka.. :) hoppas de löser sig för er och för oss snart!

• MCooper

Oj, nu minns jag varför jag aldrig umgås med tjejer i grupp. Det ska ta mig f-n alltid kacklas en massa skit.

Minnet på en del verkar det ju vara fel på. När moma lämnade tråden så klagades det på att det kunde bli dålig och hätsk stämning här inne. Att det visades upp dålig attityd och delades ut påhopp från höger och vänster. Jag förstod inte alls vad ni menade då, men nu gör jag det.

Det är inte alls modigt att sparka på dem som ligger!

Har inte "varit" i denna tråd så länge, men adjö!

Svar på tråden Fortsättningstråd från Decemberbebis 2010 !