• Wolfclaw

Läraren kan inte hålla ordningen

Vår sexåring (fyller sju i december) började skolan i höst. Till en början verkade det bra, men snart visade det sig att det är ganska dålig ordning i klassen. Eleverna pratar i mun på varandra, säger fula saker, sitter inte still och stör undervisningen i allmänhet. Dessvärre är vår grabb den värsta av dem.

Flera gånger har vi pratat med hans fröken om honom. Det beteende hon beskriver känner vi inte igen hemma, för här får han inte göra som han vill. Han får inte ta saker utan att fråga, prata i mun eller hålla på att bete sig illa. Gör han det säger vi till på skarpen. Tyvärr har han lärt sig att skolan har blivit lite av en "fristad" för honom att göra lite som han vill eftersom hans fröken inte kan (eller får eller vill) säga till honom ordentligt.

Han har ett väldigt tufft psyke, tuffare än många andra barn så en vanlig tillsägelse funkar inte. Han bryr sig helt enkelt inte. De enda han verkar lyssna på är oss för han vet att vi menar allvar med det vi säger.

Jag tycker vi har varit tillmötesgående mot hans fröken om vad hon måste göra för att han ska lyssna, men inget av det är bra för "de jobbar inte så."

Så hur gör man med en kille som är ett monster (ibland) i skolan och en lärare som inte kan hantera honom eller resten av klassen?

• Svar på tråden Läraren kan inte hålla ordningen
  • Olles mamma

Om ni har möjlighet så kanske ni kan vara med några dagar i skolan? Jag är själv lärare och väldigt många barn är helt annorlunda i skolan än hemma, s¨å är det bara... Vad det sen beror på är svårt att säga, men ni kanske kan se saker som läraren inte gör eftersom ni känner er son bäst?

• Tuffen

Ni ska självklart agera så att han ser att det han gör i skolan får konsekvenser hemma. Om han stökar får han exempelvis tv-förbud el dyl. Ni måste stötta läraren i detta, inte se skolan som en egen värld där läraren ska sköta allt. Samma sak om han sköter sig, då ger det pluspoäng hemma. Be läraren att maila er efter skolan VARJE DAG med kort info om hur dagen varit, så att ni kan agera och ta diskussionen hemma. Respons är viktigt. Ansvaret är ert, och ni måste samarbeta med läraren. Lycka till!  

• caliningrad

Hej
    vad menar läraren med "vi jobbar inte så"??

Propagandan kring barnet som står in centrum har gått så långt i Sverige att alla tillsägelser till barnen betraktas som "kränkning". 

Jag tycker att du ska förklara en gång till för läraren att ditt barn måste sitta still, inte säga fula ord osv.. Gör han det så ska han straffas, på ett sätt som är lagligt i Sverige och det är väl det som är svårt att hitta....

Aga? ej tillåtet.
    Skamvrå? ej tillåtet
    Kvarsittning under rasterna? ej tillåtet i lågstadiet
    Utskällning? Ej tillåtet

Såja, det är det läraren menar när hon säger: Vi jobbar inte så. 

• mamma till tre busungar

En vanlig tillsägelse funkar inte säger du? Vad funkar?

Hur var han på dagis? 

• Sousou

Känner igen mig såväl på min sons klass..det blir undervisningen som blir lidande. Idag i svenska skolan är allt kränkande etc,barn vet mkt väl om deras rättigheter men verkar knappt bry sig om sina skyldigheter. Och detta är pedagogernas egna ord! De har ingen lösning än men kanske snart!

Svar på tråden Läraren kan inte hålla ordningen