Till min chef:
"Du beter dig som en lömsk karriärgalen apa! Jag utbildade mig för att jag brann för mitt arbete och varenda jävla dag har det varit underbart att gå dit, men du värdesätter inte en enda av mina egenskaper!!! Du ser ju inte hur bra jag är!? Och tro mig, mer självkritisk person får du leta efter, så när JAG säger att jag är bra, då är jag JÄVLIGT bra, fattar du det? Fattar du hur många människor jag gjort glada och nöjda? Fattar du att med mig kommer en energi försvinna som ni inte ens visste fanns där.
Du tycker jag ska ta för mig mer. Det som verkar spela roll för dig är att man gapar om hur bra man är, inte att man faktiskt ÄR bra. När jag försvinner kommer du märka hur mycket som inte blir gjort, för jag gör saker i det tysta. Jag är inte den högljudda sorten. Du gillar inte mjuka, blyga personer. Du vill ha människor som hörs! Som syns! Som är idésprutor! Som är fucking projektledare! Och vad är jag? En enkel arbetare som bara råkar vara bra på det jag gör, åtminstone tillräckligt bra, och jag njuter mest av alla och klagar minst. Jag är även snäll, för snäll. Jag har väl nästan bett dig att köra över mig.
Jag är inte femton längre. Jag har hyfsad självkännedom och jag VET att du av någon anledning inte ser min potential. Jag har varit så in i helvete modig hela året. Du kan inte träffa någon modigare. Och du kan inte träffa någon trevligare eller mer lättlärd. Men jag är ju lite ung och lite grön och lite tyst, ja se det går inte i ett KONKURRERANDE företag.
Den dagen jag går kommer jag att ta med mig en värme och glädje ni inte ens visste kom från mig.
Troligtvis finns det en mening med det här också, men du har fått mig att känna mig så mycket sämre än jag är. Jag har gjort mitt allra bästa och då är jag verkligen bra. Vem som helst hade älskat mig, medan du sätter armarna i kors och "nej, tyvärr kan vi inte behålla dig" fast vi båda vet att "kan" egentligen betyder "vill" men det spelar ingen roll vad anledningen är. Du har bestämt dig. Men jag förtjänar det inte.
Min självkänsla är inte vad den borde vara, och ändå kan jag med rak rygg säga: jag förtjänar det inte. Jag var den enda av dina medarbetare som valde jobbet för att jag var gjord för det, inte för att få bekväma arbetstider och bättre lön.