Här kan du skriva det där sms:et eller mailet du så gärna vill men inte vågar skicka!
TS, kanontråd!
Till min killes ex.
Släpp ditt kontrollbehov är du snäll. Han skadar inte ert barn om barnet får mat 20 min senare än du brukar ge. Han ger barnet mat när barnet säger "Hungrig". Det kanske finns en orsak till att du har problem med ett bråkande barn vid mattider och annat men inte han?
Var gång du skriver ett sms elelr ringer så ser jag hur plågad han blir, för han VET att du kommer att börja säga något som har med ert barn att göra, men sen komma till den verkliga orsaken till varför du ringde. Vanligen att skälla, gnälla eller anklaga honom för något.
Att du skickar sms med en önskan om 'fred' er emellan biter inte på honom längre, han vet att du om en v kommer att återgå till dina ilskna sms och talefonsamtal. Ni har bott i sär i 2 månader, nästan lika länge har han och jag varit ett par och givetvis förstår jag att det svider. Hade inte jag velat att han skulle vara själv den där gången för ca 2 år sen hade han och du aldrig blivit kk´s. Då hade han och jag varit ett par redan då.
Men jag ville inte bli den han glömde XX med, han älskade verkligen henne men insåg till sist att han inte kunde leva med henne, inte utan att själv gå under. Så han gjorde slut trots att hanfortfarande älskade henen någonstans innerst inne.
Och ni blev kk´s när jag sa nej. Du kunde inte, och ville inte få barn sa du, han var dum och trodde dig. När han avslutat kkskapet med dig talade du om att du var gravid. Han ville inte ha något barn. Han har aldrig velat ha barn.
Vet du om att han ringde mig direkt han fått veta? Jag blev alldeles iskall och visste varken ut eller in. Skulle jag strunta totalt i dig och ändå bli tillsammans med mannen i mitt liv trots att du bar hans barn? Eller skulle jag backa och låta er sköta ert och fundera ut hur ni skulle ha det? Jag valde att backa, främst för att han kände tvekan, skulle han kunna ha barn med dig men leva med mig? Skulle inte det var att överge sitt barn?
Jag lät honom fundera på saken själv, fanns där om han behövde men du var som en igel på honom och han misstolkade mig, han trodde inte jag var intresserad längre. Så han valde att försöka med dig.
Som du nu vet gick det inte, du har själv sagt, dels under ert förhållande, dels efteråt att det känts som att jag var den han gav mest till, detta trots att han och jag hade kontakt vid ytterst få tillfällen, tillfällen då du dessutom alltid var med. Visst pratade vi i telefon en del, men jag är benhård, man flirtar inte med en upptagen man! Så inte ett ord om att jag tänkte på honom eller längtade efter honom fick han höra, men det vet jag att du inte tror på helt.. Innerst inne gör du nog det, men du är så förbannad just nu att du vägrar lyssna på det.
Idag har jag förstått att hade jag sagt ett enda ord så hade han lämnat dig, mend et känns ändå skönt för mig att han tog det beslutet själv, utan min påverkan. När jag fick veta att ni skulle separera blev jag paff och jag hade inte en tanke på att han fortfarande tänkte på mig och hade känslor.
Men det gjorde han och när vi väl sågs första gången efter att ni hade flyttat i sär så var det bara självklart att det skulle vara han och jag.
Du måste inse att han aldrig kommer tillbaka till dig, som du beter dig driver du honom bara längre bort! Han vill ha sitt barn men han orkar inte träffa dig så ofta så han har gått med på varannan helg, men DU orkar ju inte ha barnet själv hela veckorna! Eller vad är det som gör att du ständigt ringer honom och vill att han ska komma och natta, ha barnet den elelr den dagen mitt i v osv? Han älskar sitt barn, så han har gärna barnet även mitt i veckan, men du ringer ALLTID när han eg har något annat att göra och använder barnet som 'vapen'.
Det skadar ingen annan än ert barn, förstår du inte det? Han är beredd att ge upp helgerna med barnet tom! Han VILL inte men vet du om att han under er tid ihop satt med ett vapen i handen på vippen att ta livet av sig? Det som fick honom att inte göra det var tanken på ert barn.
En gång i tiden tänkte jag på DIG och din lycka och backade, det gör jag inte igen. Du tog inte vara på ert liv ihop. Och tro mig, jag VET mycket väl hur han är, jag har känt honom längre än du, vi var bästa vänner länge innan andra känslor smög sig in.
Jag VET att han inte är enkel att leva med. Men jag vet också att han när han älskar någon på riktigt, gör ALLT för den personen. Du såg aldrig det, för dig dög inte saker han gjorde för att underlätta livet för dig. Du ville ha orden.
De han aldrig sa. En gång talade han om för dig att han inte har lätt att säga de orden, och att han aldrig säger dem om han inte menar det. Inte så smidigt gjort kanske, men du fick ett ärligt svar, du frågade ju varför han aldrig sagt dem till dig.
Det bidrog säkert till ditt kontrollbehov. Det kan jag förstå.
Men jag kan inte förstå varför man promt ska ha ord sagda som inte är ärligt menade?
När han första gången sa att han älskar mig, då grät jag av glädje. Jag var verkligen inte beredd på att han skulle säga det. Jag visste ju sen vår tid som vänner att han bara säger det om han vet att han menar det även i morgon.
Så du ser, han är inte känslokall som du säger. Att han svarar kort och snävt till dig beror ju på att du alltid skäller och gnäller på honom, han vill inte ha kontakt med dig annat än om du slutar skrika på honom. Varför kan du inte förstå det? Dum fråga, jag vet varför, har själv varit där, skillnaden mellan dig och mig är att jag lät bli att ringa och skälla på mitt ex.
Jag önskar dig allt gott i framtiden, det vet du men slutar du inte att göra allt du kan för att få honom att må skit, ja, då är jag beredd att göra vad som krävs för att han ska må bra ÄVEN om det innebär att du antingen får ha ert barn på heltid, verkligen HELtid, eller att du blir den som blir helgförälder..
Det är inget han, eller jag vill, men han klarar inte av att vara en bra förälder till ert barn när han hela tiden tvingas ha kontakt med dig när du beter dig som du gör.
Jag önskar att vi, som du också sa att du önskade, kan ha en sund relation, för ert barns skull. Men det hänger på dig nu.