StaffenAssar skrev 2011-10-21 07:13:00 följande:
Min son fick theralen utskrivet strax innan han fyllde tre, han är storleksmässigt och utvecklingsmässigt som en ettåring ungefär. Jag har bara goda erfarenheter av theralen. Min son sover mycket bättre (om än inte helt bra) och han är dessutom mycket gladare på dagarna och har sedan vi började medicinera tagit flera för oss mycket stora utvecklingssteg. Självklart ville jag helst inte medicinera honom! Vilken förälder vill det? Men jag är glad att vi började och det har som sagt gjort stor skillnad för oss. Sedan får man, som någon tidigare skrivit, räkna med att det inte är säkert att det har effekt på en gång. Det är inte ens säkert att det gör skillnad. Man måste också vara beredd på att man kan behöva pröva sig fram till rätt dos. Sedan ställer jag mig väldigt frågande till någon som skrev att en droppe gjorde denne helt borta i flera dagar. Kanske var det en annan styrka på de dropparna då, för min son på 12 kg får 13 droppar nu, och 15 är i nuläget satt som maxdos.
Något att tänka på också är att när man som förälder fått ett stört sömnmönster (iaf under flera år som vi har) så tar det ett tag innan man sover bra även om barnet sover bra. Min sambo är inte lika känslig som jag och sover nu bra, men jag vaknar fortfarande flera ggr trots att sonen nu sover rätt bra, drygt 6 månader efter att vi började medicinera.
Och theralen är inte narkotikaklassat, så de som skriver det har helt enkelt fel.
Och till de som skriver att de inte förstår läkare som skriver ut sömnmedicin till barn, och föräldrar som ger sina barn sömnmedicin.... Ja, det är väl just det, att ni inte förstår? Ni har tydligen inte mött ett barn med svåra sömnstörningar, och har ingen erfarenhet av det, och jag förstår att det är svårt att förstå då, men då kanske ni heller inte ska uttala er i frågan eftersom det är just det den gäller - ett barn med sömnstörningar och sömnmedicin.
Sedan vill jag understryka att theralen eller vilken sömnmedicin som helst givetvis inte är det första man provar, och att det givetvis ska ses som en sista utväg, men ibland är det tyvärr så att man måste, för sin och barnets skull, ta till den sista utvägen.
Så TS, om er läkare, som jag hoppas känner er och sonen väl, tycker att ni ska prova ett tag så tycker jag att ni ska göra det.
Folk med erfarenhet av medicinerna kommer oftast med kloka tankar.
Annan styrka på de dropparna då än "vanlig" theralen. Tror våra på jobbet ligger på 25 mg och ges i 0.25-2ml doser.