• Anna Paulita

Theralen sömndroppar?

Någon som har någon erfarenhet av dessa?

Min sons barnläkare tog upp det som ett alternativ nu när han som 13 månaders vaknar 8-10 gånger per natt och har gjort det sedan han var 6 månader. Inget har hittills hjälpt och vi har provat allt från Sova hela natten kuren, till 5 min metoden, till Tavegyl, byta rum, Omega 3...(har du fler tips är det bara att hojta)

Nu har det börjat gå så lång att inte bara vi som föräldrar sover väldigt dåligt utan även hans storasyster blir väckt och har stora svårigheter att somna om. Så det finns en viss desperation hos oss alla nu. Samtidigt är jag tveksam till att ge sömnmedicin, å andra sidankänns det som om det är det enda som skulle kunna vara ett alternativ just nu.

Vet någon något om hur dessa droppar kan ha hjälpt andra?

• Svar på tråden Theralen sömndroppar?
  • madeleinesophie

Jag har haft theralen droppar från läkare, dock blev jag så trött dagen efter att de inte gick.. Så fick insomningstablett istället!
    Däremot vet jag att min sambo fick atarax som liten då han kliade sig mkt i sömnen, då atarax hjälper mot klåda och man blir trött av dom..

• Miss Daisy

Anna, jag fick theralen som barn och du känner ju mig privat och tycker förhoppningsvis att jag inte verkar ha tagit allt för mycket skada.

Som P (din man vet) och du nämnde så testas aldrig medicin på barn och gravida eftersom det vore oetiskt. Däremot så klassas ju medicin in i olika riskgrupper (A, B, C osv)  eftersom man har statistik på personer som har tagit medicinerna och man då har fått ganska bra hum på biverkningar och risken för komplikationer. Det är många barn som har fått theralen sen 70-talet och om man hade sett att det kunde leda till allvarliga skador så skulle det inte få skrivas ut till barn överhuvudtaget, men det görs det.

Jag har själv testat theralen i vuxen ålder och visst upplevde jag att man blir groggy i början, men sen minskade jag lite på dosen och det blev bättre. Jag kunde jobba och allt som normalt utan att jag kände mig sömningare än vanligt.

Jag vill inte på något sätt propagera för theralen, men att det skulle vara en tung drog stämmer inte. Hoppas det löser sig hursomhelst och att ni alla får er sömn.
    Sover han fortfarande på dagarna? J, min äldsta, sov ganska dåligt. När han sen började på dagis så föreslog de att han skulle sluta att sova middag länge för att se om det förbättrade nattsömnen, och det gjorde det. Nu behöver ju många barn sova på dagarna för att orka, men det verkar ju vara inviduellt.

• Jamo
    Nokiz skrev 2011-10-20 20:47:11 följande:
    Har ett jobb där jag har kommit i kontakt med Theralen, vet effekten utav det o tycker som ovanstående , förstår inte direkt heller hur en läkare kan skriva ut det som ett alternativ. 
    Jobbar själv inom psykiatrin och theralen är ett av de "lättare" ångestdämpande medicinerna. Att kalla det tung är skrattretande. Theralen är en sådan medicin som utan problem skickas med patienter hem när dom har permission.

Sen håller jag med om att det inte ska skrivas ut till barn.
  • Jamo
    Jocckke skrev 2011-10-20 22:06:23 följande:
    Är inte hundra, men utgår från att det är det med tanke på hur stark den är.
    Är inte narkotikaklassat. Och vart har du fått från att det är "så starkt"?
  • Nokiz
    Jamo skrev 2011-10-20 23:39:41 följande:
    Jobbar själv inom psykiatrin och theralen är ett av de "lättare" ångestdämpande medicinerna. Att kalla det tung är skrattretande. Theralen är en sådan medicin som utan problem skickas med patienter hem när dom har permission.

Sen håller jag med om att det inte ska skrivas ut till barn.
    Inom psyk. e det kanske så att theralen är ett "lättare" ångestdämpande medicin. Inom det området där ja jobbar är theralen en tyngre medicin att tillgå.
  • StaffenAssar

Min son fick theralen utskrivet strax innan han fyllde tre, han är storleksmässigt och utvecklingsmässigt som en ettåring ungefär. Jag har bara goda erfarenheter av theralen. Min son sover mycket bättre (om än inte helt bra) och han är dessutom mycket gladare på dagarna och har sedan vi började medicinera tagit flera för oss mycket stora utvecklingssteg. Självklart ville jag helst inte medicinera honom! Vilken förälder vill det? Men jag är glad att vi började och det har som sagt gjort stor skillnad för oss. Sedan får man, som någon tidigare skrivit, räkna med att det inte är säkert att det har effekt på en gång. Det är inte ens säkert att det gör skillnad. Man måste också vara beredd på att man kan behöva pröva sig fram till rätt dos. Sedan ställer jag mig väldigt frågande till någon som skrev att en droppe gjorde denne helt borta i flera dagar. Kanske var det en annan styrka på de dropparna då, för min son på 12 kg får 13 droppar nu, och 15 är i nuläget satt som maxdos.
    Något att tänka på också är att när man som förälder fått ett stört sömnmönster (iaf under flera år som vi har) så tar det ett tag innan man sover bra även om barnet sover bra. Min sambo är inte lika känslig som jag och sover nu bra, men jag vaknar fortfarande flera ggr trots att sonen nu sover rätt bra, drygt 6 månader efter att vi började medicinera.
    Och theralen är inte narkotikaklassat, så de som skriver det har helt enkelt fel.

Och till de som skriver att de inte förstår läkare som skriver ut sömnmedicin till barn, och föräldrar som ger sina barn sömnmedicin.... Ja, det är väl just det, att ni inte förstår? Ni har tydligen inte mött ett barn med svåra sömnstörningar, och har ingen erfarenhet av det, och jag förstår att det är svårt att förstå då, men då kanske ni heller inte ska uttala er i frågan eftersom det är just det den gäller - ett barn med sömnstörningar och sömnmedicin.

Sedan vill jag understryka att theralen eller vilken sömnmedicin som helst givetvis inte är det första man provar, och att det givetvis ska ses som en sista utväg, men ibland är det tyvärr så att man måste, för sin och barnets skull, ta till den sista utvägen.

Så TS, om er läkare, som jag hoppas känner er och sonen väl, tycker att ni ska prova ett tag så tycker jag att ni ska göra det.

• Jamo
    Nokiz skrev 2011-10-21 06:31:20 följande:
    Inom psyk. e det kanske så att theralen är ett "lättare" ångestdämpande medicin. Inom det området där ja jobbar är theralen en tyngre medicin att tillgå.
    Nja, så kan man tänka men är fel. En sådan sak att även självmordsbenägna på permission (tillsammans med anhöriga så klart) får med sig theralen som behovsmedicin och att de allra flesta avdelningar (inte bara psyk) har stående ordination på theralen vid behov visar väl på att det inte är en "tung" medicin.

Sen är frågan vad ni som kallar den "tung" anser vara tungt? Alla mediciner är tunga för kroppen. Alla är skadliga vid feldosering (mer eller mindre).

Men som sagt, tycker inte barn ska ta theralen, men tycker även att barn ska ta så lite medicin som möjligt.
  • Jamo
    Jamo skrev 2011-10-21 10:37:39 följande:
    Nja, så kan man tänka men är fel. En sådan sak att även självmordsbenägna på permission (tillsammans med anhöriga så klart) får med sig theralen som behovsmedicin och att de allra flesta avdelningar (inte bara psyk) har stående ordination på theralen vid behov visar väl på att det inte är en "tung" medicin.

Sen är frågan vad ni som kallar den "tung" anser vara tungt? Alla mediciner är tunga för kroppen. Alla är skadliga vid feldosering (mer eller mindre).

Men som sagt, tycker inte barn ska ta theralen, men tycker även att barn ska ta så lite medicin som möjligt.
    Barn under 2 då. Men det är alltid upp till föräldrar och läkaren att bestämma det.
  • Jamo
    StaffenAssar skrev 2011-10-21 07:13:00 följande:
    Min son fick theralen utskrivet strax innan han fyllde tre, han är storleksmässigt och utvecklingsmässigt som en ettåring ungefär. Jag har bara goda erfarenheter av theralen. Min son sover mycket bättre (om än inte helt bra) och han är dessutom mycket gladare på dagarna och har sedan vi började medicinera tagit flera för oss mycket stora utvecklingssteg. Självklart ville jag helst inte medicinera honom! Vilken förälder vill det? Men jag är glad att vi började och det har som sagt gjort stor skillnad för oss. Sedan får man, som någon tidigare skrivit, räkna med att det inte är säkert att det har effekt på en gång. Det är inte ens säkert att det gör skillnad. Man måste också vara beredd på att man kan behöva pröva sig fram till rätt dos. Sedan ställer jag mig väldigt frågande till någon som skrev att en droppe gjorde denne helt borta i flera dagar. Kanske var det en annan styrka på de dropparna då, för min son på 12 kg får 13 droppar nu, och 15 är i nuläget satt som maxdos.
    Något att tänka på också är att när man som förälder fått ett stört sömnmönster (iaf under flera år som vi har) så tar det ett tag innan man sover bra även om barnet sover bra. Min sambo är inte lika känslig som jag och sover nu bra, men jag vaknar fortfarande flera ggr trots att sonen nu sover rätt bra, drygt 6 månader efter att vi började medicinera.
    Och theralen är inte narkotikaklassat, så de som skriver det har helt enkelt fel.

Och till de som skriver att de inte förstår läkare som skriver ut sömnmedicin till barn, och föräldrar som ger sina barn sömnmedicin.... Ja, det är väl just det, att ni inte förstår? Ni har tydligen inte mött ett barn med svåra sömnstörningar, och har ingen erfarenhet av det, och jag förstår att det är svårt att förstå då, men då kanske ni heller inte ska uttala er i frågan eftersom det är just det den gäller - ett barn med sömnstörningar och sömnmedicin.

Sedan vill jag understryka att theralen eller vilken sömnmedicin som helst givetvis inte är det första man provar, och att det givetvis ska ses som en sista utväg, men ibland är det tyvärr så att man måste, för sin och barnets skull, ta till den sista utvägen.

Så TS, om er läkare, som jag hoppas känner er och sonen väl, tycker att ni ska prova ett tag så tycker jag att ni ska göra det.
    Folk med erfarenhet av medicinerna kommer oftast med kloka tankar.

Annan styrka på de dropparna då än "vanlig" theralen. Tror våra på jobbet ligger på 25 mg och ges i 0.25-2ml doser.
  • Anna Paulita
    Miss Daisy skrev 2011-10-20 23:30:03 följande:
    Anna, jag fick theralen som barn och du känner ju mig privat och tycker förhoppningsvis att jag inte verkar ha tagit allt för mycket skada.

Som P (din man vet) och du nämnde så testas aldrig medicin på barn och gravida eftersom det vore oetiskt. Däremot så klassas ju medicin in i olika riskgrupper (A, B, C osv)  eftersom man har statistik på personer som har tagit medicinerna och man då har fått ganska bra hum på biverkningar och risken för komplikationer. Det är många barn som har fått theralen sen 70-talet och om man hade sett att det kunde leda till allvarliga skador så skulle det inte få skrivas ut till barn överhuvudtaget, men det görs det.

Jag har själv testat theralen i vuxen ålder och visst upplevde jag att man blir groggy i början, men sen minskade jag lite på dosen och det blev bättre. Jag kunde jobba och allt som normalt utan att jag kände mig sömningare än vanligt.

Jag vill inte på något sätt propagera för theralen, men att det skulle vara en tung drog stämmer inte. Hoppas det löser sig hursomhelst och att ni alla får er sömn.
    Sover han fortfarande på dagarna? J, min äldsta, sov ganska dåligt. När han sen började på dagis så föreslog de att han skulle sluta att sova middag länge för att se om det förbättrade nattsömnen, och det gjorde det. Nu behöver ju många barn sova på dagarna för att orka, men det verkar ju vara inviduellt.
    Tack för all input Karin.

Jo han sover, sover han inte eller för lite (mindre än 1 timme) blir nätterna ännu värre. Han behöver hon fortsätta sova dagtid.  
  • MalinEddie
    Anna Paulita skrev 2011-10-20 23:03:55 följande:
    Tyvärr har jag inte hittat en barnläkare i sthlm som vill ta barns sömnbekymmer seriöst, då hade jag stationerat mig utanför deras dörr tills vi fått en tid. Men när jag har ringt runt har de varit föga intresserade. Men självklart har läkaren ställt frågor som hur hanäter, hur hans humör är annars osv. Även om hon tyckte att sömndroppar var en god ide är hon ju inte tappad bakom en vagn.  
    Vad tråkigt att de inte tar er på allvar. Jag googlade lite och hittade detta. Jag vet inte om de utreder barn men det skadar kanske inte att höra efter om ni inte redan har gjort det?
    www.alerisinfo.se/Sverige/Somnklinik/Om-Somnkliniken/
  • Anna Paulita
    MalinEddie skrev 2011-10-21 20:36:33 följande:
    Vad tråkigt att de inte tar er på allvar. Jag googlade lite och hittade detta. Jag vet inte om de utreder barn men det skadar kanske inte att höra efter om ni inte redan har gjort det?
    www.alerisinfo.se/Sverige/Somnklinik/Om-Somnk.../

Jag har varit där och tittat, dessvärre är det bara delar som betalas av landstinget och det mesta kostar pengar ur egen ficka. Ganska stora pengar bör vara sagt. Men jag är inne på att kontakta dem ändå och höra mig för.

Har även mailat en läkare på Akademiska i Uppsala som forskar kring barn och sömn, de har en "Sömnklinik" där.  
  • Izela
    Anna Paulita skrev 2011-10-20 13:56:06 följande:
    Så tidigt? Jag trodde det egentligen inte gavs förrän efter 2 års ålder, och blev förvånad då läkaren föreslog det på min då 12 månaders...
    ja hon va så liten då, vi hade då provat att utesluta mjölk och allt annat i olika omgångar men inget hjälpte. Hon vaknade dock inte bara på nätterna utan och skrek hela nätterna och sov aldrig typ. Eftersom hon inte blev bättre efter 6 mån blev vi inlagda på sös för att dom ville observera henne, inte heller där kunde dom säga vad "felet" var och dom skrev ut therelen för att se om det hjälpte på henne men eftersom det inte gjorde det så slutade jag ganska snabbt med det. När hon va 2 år fick hon diagnosen grov kolik så vi fick nöja oss med det.
  • Izela

kan dock tillägga att jag inte tyckte det lät klok att ge det eftersom jag trodde det va ett starkare medel men va så slut att jag bara gjorde som läkaren sa, tog dock upp detta med bvc några dagar efter och fick träffa en annan läkare där som istället skrev ut lergigan (tror jag det hette).
    Bvc sa dock att det inte va nån fara efter hon fått så minimal dos att det knappt gjorde nån skillnad. Själv minns jag typ inget från denna tid, kanske lika bra det:)

• vittra

Usch vad hemskt det låter för er Sockannr1, jag tycker det är synd när läkare inte fortsätter utreda utan nöjer sig med att sätta "diagnosen" kolik, kolik har ju alltid en orsak. Måste ha varit fruktansvärt för er, men även för er dotter såklart som mådde så dåligt!

Hoppas det reder sig för TS iaf, vad nu orsaken må vara.

Svar på tråden Theralen sömndroppar?