• Piku

Irriterande pappa ?

Hejsan!

Vi är två tjejer som är syskon (14 och 15 år gamla).
    Våra föräldrar bor inte ihop, alltså dem är särbo.
    Oftast bor vi alla tillsammans men inte varje dag om man säger så, kanske 4 dagar i veckan - Då
    äter vi middag tillsammans och umgås smått på kvällen.
    Middagarna är sjukt viktiga i våran familj - man måste verkligen hinna hem/äta med familjen..Det är tydligen jätteviktigt enligt våran pappa.
    Samma sak när det gäller läxor..Innan man gör något som man tycker är kul när man kommer hem ska man tvingas plugga vilket man redan gjort hela dagen i skolan, hjärnan behöver kanske vila lite(?).

Om vi inte gör som våran pappa säger, så kan han typ ge oss straff..som utegångsförbud/mobilförbud/datorförbud/kompisförbud?..  
    Ibland samma sak när det gäller mamma, men hon är inte lika sträng och är mer avslappnad.

Är det alltid såhär när man är 14/15, att man MÅSTE "lyda" sina föräldrar (i vårat fall, våran pappa)?

Vi får inte heller vara ute senare än åtta på vardagarna, vilket är ännu mer störande och på helgerna ska vi vara hemma senast halv tio.

Ska livet vara tråkigt eller har alla ungdomar det så?

Svara jättegärna, det skulle vara kul att veta om detta är rätt/fel..eller vad ni tycker och tänker.
    Kramar!!! 

• Svar på tråden Irriterande pappa ?
  • heeke

Jag tycker det låter som högst normala regler för 14/15 åringar.
    Jag är själv pappa till en 14årig dotter och har rätt likande regler.
    Hon bor just nu mest hos sin mamma och det är väl kanske som för er att det inte riktigt är lika "hårt" där även om reglerna egentligen är uttalat lika hos både henne och mig.
    Till viss del handlar det nog om att man som pappa lätt blir lite mer beskyddande mot just döttrar (jag har bara döttrar så jag kan inte säga säkert) 
    Man kommer naturligtvis inte överrens med sina föräldrar jämt, speciellt inte i tonåren. 
    Det viktiga att komma ihåg är att ingen vettig förälder sätter upp regler för att vara elak, tvärt om.
    Man vill bara sina barns bästa.
    Försök att diskutera med er pappa vad ni tycker är fel med reglerna. Gör det inte kl 20 en vardag kväll när ni egentligen skulle varit hemma redan, utan gör det i lugn och ro när det inte finns annat tjafs i luften.
    Det har funkat för mig och min dotter, hon har kunnat lägga fram argument för att vissa regler bör ändras, och jag har kunnat förstå och ändra mig så länge den nya överenskommelsen efterföljs.

En viktig sak att komma ihåg är att "alla andra" inte heller får vara ute hur länge som helst osv, även om dom kanske säger det till er. Flört

• Princip

Min upplevelse är "desto strängare desto värre".

Jag har en väldigt öppen relation med mina föräldrar, har alltid haft och de litar på mig, vilket är viktigt för mig.
    Jag har alltid haft mer frihet att få bestämma t.ex. när man ska komma hem, när läxorna ska göras och när man ska sova för att orka och hinna med sig. Ibland ha de sagt att de vill jag ska vara hemma, det respekterar jag. Däremot skulle jag inte gilla eller acceptera den livsstil ni har :/. När jag var 15 flytta jag hemifrån för att gå i skola på annan ort och det har gått gallant utan att jag haft någon som bestämt över mig alls så jag tycker inte att regler gör en människa bäst. Dem vänner jag har, som ha många regler att följa, har jag uppfattat som att det "går åt fel håll", de är ganska omogna om jag säger så ;) Ska testa mer och ja de har ingen riktig kontroll över sina val och sig själva. Men det kanske är olika, men i min omkrets så är det endast negativt med för mycket regler. I mina ögon är inte de regler ni har nå rimliga. Förutom att äta med familjen, men de är inte livs viktigt att göra det alla dagar i veckan.

• Mamma till T

Man får det man förtjänar :D

Svar på tråden Irriterande pappa ?