14 åring som vill ha häst Råd!!
Jag fick häst strax innan jag fyllde 15. Mina föräldrar var inte intresserade, mamma allergisk, men de tycker om djur. Däremot hade jag aldrig fått en egen i den åldern om det inte vore för min 11 år äldre syster som är hästintresserad och gick in som delägare. Hon stod därmed för oplanerade utgifter, hon tog kontakten med hovslagare, veterinärer, körde hästen till kliniken vid hälta, etc. Dessutom hade hon mer kunskap och kunde därmed avgöra när en kiropraktor behövde tas ut, tandläkare, sadelmakare och om jag var sjuk kunde hon mocka/sköta om hästen och tvärt om. Jag red 4 dgr i veckan och hon 3. Så det var ju en helt annan situation. Mina föräldrar hade en vuxen som ansvarade för hästen när jag inte kunde.
Jag tycker inte att man kan ge en omyndig person det fulla ansvaret för ett djur, för den personen är ekonomisk beroende av sina föräldrar, har inget körkort och kan inte lösa en situation bara för att den måste. Så om man köper en häst till sitt barn måste man acceptera att man är ansvarig för hästens situation och allt som kommer med att ha en häst. Det kan vara kolikanfall klockan 9 på kvällen, det kan vara utrustning som inte sitter bra eller att hästen får ett beteende som är svårhanterat och farligt.
Så nej, jag tycker inte att du ska köpa en häst till din 14-åring som din situation ser ut. Däremot kan du överväga alternativet att betala för en medryttarhäst eller foderhäst. Med en foderhäst följer givetvis också ett ansvar från din sida, men du har då en hästkunnig vuxen person (hästens ägare) att dela ansvaret med och du kan skicka tillbaka hästen om det inte fungerar.
När jag fick häst hade jag ett enormt hästintresse och red 5-6 hästar i veckan åt andra. Jag var enormt intresserad även teoretiskt och hade hållt på med alla moment som det innebär att ha häst - skötsel, transportering, val av täcken/utrustning, medicinering, etc. Därför var mina föräldrar ganska säkra på att min intresse inte bara gällde ridning och skulle hästen bli oridbar plötsligt så skulle jag inte tappa intresset ändå. Men ändå krävdes en vuxen ansvarig person för att det skulle vara rätt gentemot hästen.
Och om du beslutar att skaffa en häst, skapa en budget på ett eget konto för hästen för det drar iväg. Även en frisk häst behöver gås igenom årligen i rygg och mun och inte av vanliga veterinärer utan av specialutbildade personer. Framförallt om hästen endast ridas och sköts av en relativt ung person som inte själv kan konste att prova ut utrustning mm. Vi lägger undan en fast summa varje månad till hästkontot som ska täcka årets förutsedda utgifter samt oförutsedda. Vi lägger undan ca 1000 kr mer i månaden än vad vi beräknar att hästen kostar, och slutar oftast på +-0 trots friska hästar. Och då är vi (och syster) dessutom två personer som kan rycka in med extra pengar OM det skulle bli så att vi måste övertrassera pga skada eller sjukdom.
Det kostar med häst. En vettig begagnad sadel får man ge minst 5000:- för, och då tillkommer sadelutprovare. Bara att hitta en passande sadel är ett gissel och den måste ses över årligen och bytas ut/stoppas om regelbundet efter som att hästen ändras sig muskelmässigt och hullmässigt. Ja, det är inte något för en 14-åring att klara av på egen hand.