• Sehrenia

Irriterad

Jag är faktiskt lite smått irriterad på bio mamman till min sambos dotter.
    Hon är faktiskt egentligen världens bästa bio mamma då hon alltid tar diskussioner om dotter gemensamt med mig och min sambo då det är så att sambon ofta är borta och jobba och jag är då hemma med hans dotter.
    Nu är det så att hon har börjat studerar och det har blivit långa dagar och hon har varit sen till dagis jätte ofta och jag har fått hjälp till vilket absolut inte gör mig någonting då jag älskar lilla fröken mer än allt på jorden. Men bio mamman har mått jätte dåligt över att det blivit så långa dagar osv för lillan på dagis så vi erbjöd oss att vi har hon på veckorna och hon har dottern varannan helg och hon vart jätte tacksam och vi bestämde oss för det.
    Nu till det som stör mig.
    Eftersom vi har henne på heltid så är de ju självklart att i ska ha barnbidraget vilket hon själv har sagt.
    Och jag har då handlat vinterkläder och grejor åt henne för det kommande barnbidraget vilket både bio mamman vet och min sambo. Och hon tyckte det var så bra att vi köpt vinterskor osv. Men nu har hon gått och köpt ett par jätte dyra skor till sin dotter vilket absolut inte gör mig nått men nu säger hon till min sambo att han bara kommer få 300 av barnbidraget eftersom hon köpt skor till lillan. Även fast vi redan köpt två par vinterskor och ett par höstskor.
    Min sambo vart rasande då hon visste att vi redan köpt saker osv och att hon bara gör så för att jävlas.
    Till saken hör också att innan lillan var 1 år så bodde hon hos mamma sin på veckorna och varannan helg hos oss och då skulle minsann sambon betala underhåll plus att hon skulle ha barnbidraget. Vilket sambon så klart betalade. Men sen när hon vart 1 då hade vi henne varannan vecka och han betalade lik förbannant underhåll två månader till och hon hade hela  barnbidraget. Vilket hon har haft hela tiden även fast vi haft varannan vecka och vi också har handlat både kläder och skor. eller som det har varit nu så är det vi som köpt kläder det senaste halvåret och hon har typ fått ärvda kläder men säger att hon köpt men eftersom det är hennes syster dotters namn i kläderna och hon även sagt till oss att hon fått massa kläder av henne så känns det surt.

Är vi dum i huvudet som ändå tänker kräva att hon betalar hela barnbidraget till oss?
    Vi har sagt att hon inte behöver betala underhåll då vi vet att vi har det bättre ställt än henne och att vi inte behöver dom pengarna då vi båda arbetar. Men banrbidraget tycker jag är en självklarhet. Har jag fel?

• Svar på tråden Irriterad
  • Hannah76

Hon kanske inte tyckte att de vinterskor ni köpt var bra? Skickar ni kläder emellan eller stannar kläderna kvar hos den som köpt kläderna?

• Sehrenia

Eftersom vi nu har så att hon bor hos oss mest så skickar vi vinterkläder och sånt i mellan som det var sagt från början och hon var även med när vi köpte skorna och tyckte dom var bra osv så tror inte det beror på det. för vi provade massor av skor och sa även att det var onödigt att köpa så dyra skor då lillan växer mest om fötterna för tillfället..

• Hannah76
    Sehrenia skrev 2011-10-14 11:39:33 följande:
    Eftersom vi nu har så att hon bor hos oss mest så skickar vi vinterkläder och sånt i mellan som det var sagt från början och hon var även med när vi köpte skorna och tyckte dom var bra osv så tror inte det beror på det. för vi provade massor av skor och sa även att det var onödigt att köpa så dyra skor då lillan växer mest om fötterna för tillfället..
    Hur menar du? Köpa sämre vinterskor för att barnet växer?

Har ni frågat henne varför?
    Hur länge ska hon bo mest hos er?
  • Sehrenia

Nä vi har inte köpt sämre vinterskor utan dom är minst lika bra som dom som hon köpt. Bara det att vi köpte inte ett par för 800 kr utan ett par för 500 dom är från samma tillverkare bara förra årets modell så det är inte så att hon fått nå billiga skitskor..
    Sambon har frågat hon varpå hon svara att hon får väl köpa vad fan hon vill till sin dotter och klart hon får men när vi har henne på heltid och köper allt i klädväg till både dagis och övrigt så tyckte väl vi att vi borde få ha barnbidraget. Då vi inte kräver något underhåll som hon gjort osv.
    Det är meningen att hon ska bo hos oss fram tills hennes utbildning är klar och den ska vara klar i maj 2012.
    Och hon har nu bott hos oss i två månader men första månaden hade vi henne 3 av fyra veckor och då ville hon inte betala hela  utan då fick vi 300 den månaden också och senast hade hon köpt skorna.

• Hannah76
    Sehrenia skrev 2011-10-14 12:10:24 följande:
    Nä vi har inte köpt sämre vinterskor utan dom är minst lika bra som dom som hon köpt. Bara det att vi köpte inte ett par för 800 kr utan ett par för 500 dom är från samma tillverkare bara förra årets modell så det är inte så att hon fått nå billiga skitskor..
    Sambon har frågat hon varpå hon svara att hon får väl köpa vad fan hon vill till sin dotter och klart hon får men när vi har henne på heltid och köper allt i klädväg till både dagis och övrigt så tyckte väl vi att vi borde få ha barnbidraget. Då vi inte kräver något underhåll som hon gjort osv.
    Det är meningen att hon ska bo hos oss fram tills hennes utbildning är klar och den ska vara klar i maj 2012.
    Och hon har nu bott hos oss i två månader men första månaden hade vi henne 3 av fyra veckor och då ville hon inte betala hela  utan då fick vi 300 den månaden också och senast hade hon köpt skorna.
    Kanske ska de sätta sig ner och prata?

Kanske beror det helapå att hon tycker det är jobbigt att barnet bor mest hos er, hon saknar sitt barn och tar ut det på er?
  • WiJu

Om ni inte får barnbidraget så ansök om underhåll genom fsk. Ungefär samma summa ju.... Då kan hon inte låta bli att betala heller. Dessutom kan hon göra avdrag för de dagar hon har barnet. 6 dagar i månaden eller fem i rad kan man göra avdrag för. Hon ansökr om den blanketten och så ska din man skriva på den också.

• Litet My

Svaret på din fråga är: Bristande kommunikation mellan bioföräldrarna.

Tycker de båda om de inte kan lösa pengasituationen tillsammans skall gå till familjerätten och göra upp en gemensam plan både om kommunikation, umgänge, inköp och den ekonomiska biten.

Ibland kan det hjälpa att diskutera och gemensamt göra upp hur saker skall vara med en neutral part som dessutom vet hur "allting fungerar" istället för att lösa det på egen hand ofta med onödig irritation som resultat.

• Sehrenia
    WiJu skrev 2011-10-20 00:26:33 följande:
    Om ni inte får barnbidraget så ansök om underhåll genom fsk. Ungefär samma summa ju.... Då kan hon inte låta bli att betala heller. Dessutom kan hon göra avdrag för de dagar hon har barnet. 6 dagar i månaden eller fem i rad kan man göra avdrag för. Hon ansökr om den blanketten och så ska din man skriva på den också.
    Han funderar på det men lär bli så fruktansvärt livat då hon är lite speciell när det gäller pengar..
    Lilla My21 skrev 2011-10-20 00:48:25 följande:
    Svaret på din fråga är: Bristande kommunikation mellan bioföräldrarna.

Tycker de båda om de inte kan lösa pengasituationen tillsammans skall gå till familjerätten och göra upp en gemensam plan både om kommunikation, umgänge, inköp och den ekonomiska biten.

Ibland kan det hjälpa att diskutera och gemensamt göra upp hur saker skall vara med en neutral part som dessutom vet hur "allting fungerar" istället för att lösa det på egen hand ofta med onödig irritation som resultat.
    Det brukar fungera hur bra som helst förut när vi hade vv då köpte vi skor gemensamt osv men nu när vi har vh då verkar det inte alls funka.
    Som nu fick vi reda på att liten ska ha fotografering med dagis och vi var iväg och köpte kläder till det. Pratade med bio mamman men då vi har dagis plats och inte hon så tyckte vi alltså alla tre att det var vi som skulle bestämma. och nu när vi köpte kläder och allt så ångrar hon sig och tyckte helt annorlunda.

Och familjerätten är inget nån av dom vill göra utan dom tycker att dom kan lösa det själva men det blir jag som hamnar i kläm då jag och bio mamma kommer väldigt bra överens och brukar dricka kaffe osv och ja sambon förstår ni ju.
    Men tycker dom olika så blir det oftast att det är min åsikt som bestämmer och jag hatar verkligen det då jag varken vill bli ovän med min sambo eller bio mamman.
    Det känns som om att hon tycker att när sambon har fel ska jag förklara det och visst i vissa fall har han fel men det har även hon i vissa fall men ingen av dom säger det till varandra utan bara till mig och vips sitter jag där och hm. bara är tyst för jag har sagt till båda två att jag kan ha åsikter osv men samtidigt så är det inte mitt barn utan ert och det slutgiltiga beslutet är er.
    Men likförbannat så hamnar jag där i mitten.
Svar på tråden Irriterad