• MiisPiis

Tvist ang barnförsäkring

Mitt försäkringsbolag har "kickat" oss som kunder eftersom de påstår att vi visste om vår sons kromosomfel när vi täcknade extraförsäkringen hos dem. Det gick till så att en man från dem kom hit och sålde försäkringen. När vi skulle deklarera hälsan hade vi ännu inte fått diagnos, utan det enda vi visste var att sonen var kortvuxen och lite sen i utvecklingen.

När jag sa det till försäkringsmannen, sa han att det behövde vi inte ta upp på hälsodeklarationen, för det var ju många barn som var såna utan att det var något fel. Så nu står alltså ord mot ord och vi har inte haft någon försäkring på sonen under den perioden, vi fick inte heller ha kvar grundförsäkringen som tecknades ett år innan denna extra tilläggsförsäkring!

HUR får man hjälp med detta?! Kan dom verkligen neka grundförsäkringen också när vi inte visste att sonen ens hade någon diagnos? T.om doktorerna trodde att kortvuxenheten berodde på att vi föräldrar inte heller är så korta, så hur kunde vi ana att han hade en kromosomavvikelse?

Så less på dessa kryphål!

• Svar på tråden Tvist ang barnförsäkring
  • MiisPiis

Nej, den vanliga hade vi ju innan. Och som sagt, vi tog ju upp det med mannen som var här och sålde tilläggsförsäkringen. Det enda vi visste, att han var lite sen i utvecklingen och kortväxt. Han svarade att det inte var något vi behövde ta upp i hälsodeklarationen, för många är ju det utan att det var något fel!

Så ord mot ord gäller, vilket förmodligen inte bådar särskilt gott för konsumenter vs försäkringsbolag!

Det irriterar mig dock väldigt mycket!

Om den vanliga säger de att han har ett medfött fel och att de inte försäkrar "såna", men dock visste vi ännu mindre när vi tecknade den försäkringen!

• MiisPiis

Jo, jag har fixat en medlemsförsäkring, men blir oerhört irriterad på det här......han står ju nu oförsäkrad under den perioden som var och då gjorde han ett antal små sjukhusbesök och operationer. Och jag tänker på framtiden också......jag var ärlig och sa till om den sena utvecklingen, och vi borde fått försäkringen, vilket hade gynnat sonen/oss både nu och i framtiden med rätt mycket pengar!

• MiisPiis
    Mamma till T skrev 2011-10-17 08:36:34 följande:
    Varför tecknade ni inte en försäkring så fort han var född?

Ni får ju skylla er själva nu
    Lugn nu, det var det vi gjorde, själva grundförsäkringen och det är den dom har sagt upp nu eftersom det är ett medfött fel och vi borde ha vetat det!! Den grundförsäkringen täcker inte medfödda fel, det gör endast tilläggsförsäkringen.

Men tyck du som du vill och jag hoppas du inte hamnar i en situation där du får ett barn med ett oväntat kromosomfel och inte har tecknat en tilläggsförsäkring och folk säger: skyll dig själv!!!
Svar på tråden Tvist ang barnförsäkring