Inlägg från: Mamma till V |Visa alla inlägg
  • Mamma till V

Hjälp mot förstoppning, äter ersättning

Min son på 4 månader har blivit förstoppad verkar det som, han äter bara ersättning (NAN) förut kunde han bajsa när han satt i babysittern och gungade men han fick ta i, nu behöver han alltid hjälp att trycka ut det. Han brukar ligga på skötbordet och jag böjer hans ben så brukar det funka bra. Han har redan sen han va liten endast bajsat ca 2 ggr i veckan. Idag när jag försökte hjälp honom så såg jag att det var bajs ca 1 cm in i ändtarmen och han försökte trycka på men han började gråta så jag fick sluta. Vi ger rapsolja i ersättningen varje gång han äter. Jag har läst någonstans om katrinplommonpuré eller avkok, men kan man ge det till en 4 månaders? 

Vad göra???

• Svar på tråden Hjälp mot förstoppning, äter ersättning
  • Mamma till V
    Amy27 skrev 2011-10-12 19:42:22 följande:
    Min lille var likadan.
    Jag gör så att jag slänger i några katrinplommon när jag kokar vatten till ersättningen. Funkar ypperligt!
    Hur många är några till hur mycket vatten? Vill inte överdosera helst och äter han ersättning utan avkoket i sen eller blir de för vana med den söta smaken?
  • Mamma till V
    Elliebellie skrev 2011-10-12 19:45:48 följande:
    Vi hällde i nån matsked olja i flaskan. Tror det var rapsolja. Fungerade bra för våra barn när de var hårda i magen.
    Vi har rapsolja i varje gång han får mat men verkar inte som det räcker med bara det
  • Mamma till V
    Amy27 skrev 2011-10-12 19:52:23 följande:
    Jag brukar koka 2 liter åt ggn och har då i 4-5 plommon.
    Så sött blir det inte och min lille äter ersättning med "vanligt" vatten utan problem också.
    Ok tack ska prova det imorgon Glad
Svar på tråden Hjälp mot förstoppning, äter ersättning