• Cloudberry

Varför kör man med hemundervisning?

Varför vill man sina barn så ont genom att isolera dem på det sättet? 

• Svar på tråden Varför kör man med hemundervisning?
  • oz2

kanske for att dagens skola ar for dalig?

• Cloudberry
    oz2 skrev 2011-10-12 17:19:33 följande:
    kanske for att dagens skola ar for dalig?
    Ja det anser jag också och jag skulle lätt kunna lära mina ungar mycket mer på ett bättre sätt hemma än vad skolan klarar av men då berövar man allt det sociala så det är helt fel väg att gå enligt mig.
  • Zixi

För att dagens skola är grymt ineffektiv. För att dagens skola har svårt att se till individen. För att dagens skola är gjord för de som är lagom duktiga. Osv osv osv.

Nu är min dotter bara 14 mån men vi har lekt med tanken på att hemskola. Då ligger det givetvis ett enormt stort ansvar på föräldrarna, dels för utbildningen men även för den sociala biten. Fritidsaktiviteter blir mycket viktiga. Sen är det inte alla ämnen i alla åldrar som jag känner att jag skulle kunna hemskola i. Även om jag har utbildning i kemi så har jag varken tillgång till lab eller kemikalier. I så fall hade mitt barn fått gå en del av sin utbildning på en skola. Men som sagt är detta bara tankar och jag hoppas på att skolan blir bra nog tills det är dags för henne att börja.

2010-07-20 3040/50
  • Princess84

För att dagens skola inte ser till individerna.

Jag skulle vilja hemundervisa min son men jag vet att jag har svårt att hålla fast i rutiner. Så han går i skolan sen så får han extra uppgifter här hemma.

• caliningrad

Därför att de flesta skolorna i Sverige är flumskolor där barnen inte respekterar varken lärarna eller varandra.
    De flesta föräldrarna använder nog den svenska skolan som barnförvaring, kompletterar själva hemma om de har möjlighet.

• Cloudberry
    caliningrad skrev 2011-10-12 20:15:45 följande:

Därför att de flesta skolorna i Sverige är flumskolor där barnen inte respekterar varken lärarna eller varandra.
    De flesta föräldrarna använder nog den svenska skolan som barnförvaring, kompletterar själva hemma om de har möjlighet.

Mmm, Men det sociala som barnet får uppleva då?
  • caliningrad
    Cloudberry skrev 2011-10-12 22:01:45 följande:
    Mmm, Men det sociala som barnet får uppleva då?
    Om eleverna ar stokiga sa ar det val battre att slippa umgas med dom? 

Men ja, det basta vore val att eleverna inte skulle vara stokiga och att skolan fyller sin roll som undervisningsplats, och dessutom skulle man ha det sociala ocksa. Da kanske skulle ingen fundera pa att hemskola sina barn. 
Svar på tråden Varför kör man med hemundervisning?