Min 3 åriga dotter vill inte äta :-(
Har inte läst alla svar och et inte mycket om matsituationen är kopplat till att hon är prematur, MEN min storebror (29) åt upp till 15 år gammal ENDAST pasta, köttbullar och mackor med ost. På dagis satt han och vägrade och tugga gärna på papper istället ;) vad jag vill ha sagt egentligen, kan hon inte få det hon äter då? Säg åt på förskolan att de får erbjuda det hon vill äta, de har ju skälva märkt att det inte funkar annars. De andra barnen får väl höra att hon är allergisk mot annan mat, sånt förstår d lättare iom att många är allergiska på dagens förskolor. Låt henne själv bestämma vad som ska ätas, be dem erbjuda lite mat oftare (mackor mellan målen) och säg som de är, ni vet inte själva men mat måste hon ju ha. Försök att se till att de inte försöker t inga henne till att smaka (det lär ju bli värre) utan bara erbjuda precis som ni gör hemma när ni låter henne va delaktig. Försök tänka på positiva saker att måltiden inte är en sÅn stor grej, för jag tänker (bara en tanke för jag känner ju inte er!) att hon vet att det stressar upp er och hon tillslut får det hon vill ha eftersom makt att matvägra är en rädsla och framför allt stress för göräldrn. Du får skriva mer och berätta hur det går för er, kan inte själv sätta mig in i hur d skulle vara, måste vara hemskt!