Emilia1983 skrev 2012-04-26 12:06:35 följande:
Det här var en väldigt intressant tråd. Vi har son född i vecka 25 som bara vägde 442 g vid födseln. Han är nu 1 år och 3 månader och har väldigt stora matproblem. Vi får alltid avleda med leksaker och locka mycket för att få i honom maten. Vi har, som "hotten" skrev, försökt härda ut denna pina utan knapp, men det är inte lätt. Tålamodet sätts på stort prov!!!!
Min fråga till er är hur ni har gjort för att få i era barn mat när de varit små och inte kunnat berätta eller visa vad de velat ha? Vår son kan varken prata eller på något annat sätt visa vad han tycker om och han äter inte bättre av någon sorts mat heller... Tilläggas bör också att han heller inte gärna äter välling eller dylikt... Han stoppar heller ingenting i munnen utom sina fingrar..
Tacksam för råd!!!
Hej Emilia! Jag känner igen det där med att avleda med leksaker. VI hade till slut ett berg av saker, sånger, galna danser och jag vet inte allt vad vi gjorde, för att lyckas smita in med en sked mat i hennes mun. Nu i efterhand vet jag att det var nog helt fel sätt att angripa problemet. Vi fick i höstas komma till Folke Bernadotte kliniken i Uppsala med vår dotter. Det var första gången som vi fick verklig hjälp av någon som förstår problemet. Tidigare har vi bara varit i kontakt med dietist, som menat väl, men som inte har kunskapen och ätovilja.
www.akademiska.se/templates/page____25769.aspx
Er läkare måste remittera er dit, men du kan iallafall ringa dit och prata med någon ur matlaget, för att höra er för och se om det känns som något som skulle kunna passa er. Du får gärna säga att du blivit rekommenderad av mig (Marina, mamma till Svea som var där i höstas) att kontakta dem. Vi pratade nämligen endel om hur föräldrar ska kunna komma i kontakt med dem. Och då sa de att om jag visste någon som hade problem, så kunde jag be dem ringa för att prata lite. Så ring! Vår dotter var 2,5år när vi kom dit. Jag önskar vi kommit dit mycket tidigare, för då hade problemen inte behövt bli lika stora. Vår dotter äter fortfarande väldigt dåligt, men vi har fått ett förhållningssätt till problemet och vi vet hur vi ska jobba med det. Hon har även ökat sitt matintag så pass mycket, så vi kunnat "avboka" knappopertionen som hängde över oss. Vi har en lång väg kvar till "normalt", men nu kan vi ha en mysig måltid tillsammas, som inte slutar med kaos och tårar.
Säg till om du vill veta nåt mer!