Inlägg från: Emilia1983 |Visa alla inlägg
  • Emilia1983

Min 3 åriga dotter vill inte äta :-(

Det här var en väldigt intressant tråd. Vi har son född i vecka 25 som bara vägde 442 g vid födseln. Han är nu 1 år och 3 månader och har väldigt stora matproblem. Vi får alltid avleda med leksaker och locka mycket för att få i honom maten. Vi har, som "hotten" skrev, försökt härda ut denna pina utan knapp, men det är inte lätt. Tålamodet sätts på stort prov!!!!
    Min fråga till er är hur ni har gjort för att få i era barn mat när de varit små och inte kunnat berätta eller visa vad de velat ha? Vår son kan varken prata eller på något annat sätt visa vad han tycker om och han äter inte bättre av någon sorts mat heller... Tilläggas bör också att han heller inte gärna äter välling eller dylikt... Han stoppar heller ingenting i munnen utom sina fingrar..
    Tacksam för råd!!! 

• Emilia1983
    skogsvitter skrev 2012-04-26 13:09:31 följande:
    Är han 1 år och 3 mån okorr? Ammar han eller får ersättning? I ert läge skulle jag se till att han i första hand får den kosten, eftersom han saknar intresse och mognad helt och hållet för fast föda. När introducerade ni smakportioner?
    Nej, han är så gammal korrigerat. Jag ammade honom till en början när han var mini, men slutade med det då man upptäckte via ett ultraljud att hans hjärta var kraftigt förstorat pga högt lungtryck. Han fick till amningen hyfsat, men orkade oftast inte hela mål och hade väldigt lätt för att sätta i halsen vilket oftast ledde till att han kräktes. Vi började introducera flaska i stället, men även då satte han väldigt lätt i halsen trots att vi hade minsta möjliga hål i dinappen. 
    Fast mat introducerade vi ganska sent pga att han haft så lätt för att kväljas. Jag tror att han var drygt ett halvår korr innan vi gav fast mat ett riktigt försök. Från början gick det inte alls, men ju mer vi övade desto mindre kväljdes han. Numera är det inte kväljningarna som är största problemet utan hans totala ointresse för mat...
    Han gillar ju inte att dricka ur flaska heller om han inte blir rejält hungrig (och det dröjer mååånga timmar innan han blir det), så det känns inte som någon bra lösning...
  • Emilia1983
    mina12 skrev 2012-04-26 13:10:21 följande:
    Hej Emilia! Jag känner igen det där med att avleda med leksaker. VI hade till slut ett berg av saker, sånger, galna danser och jag vet inte allt vad vi gjorde, för att lyckas smita in med en sked mat i hennes mun. Nu i efterhand vet jag att det var nog helt fel sätt att angripa problemet. Vi fick i höstas komma till Folke Bernadotte kliniken i Uppsala med vår dotter. Det var första gången som vi fick verklig hjälp av någon som förstår problemet. Tidigare har vi bara varit i kontakt med dietist, som menat väl, men som inte har kunskapen och ätovilja.

www.akademiska.se/templates/page____25769.asp...

Er läkare måste remittera er dit, men du kan iallafall ringa dit och prata med någon ur matlaget, för att höra er för och se om det känns som något som skulle kunna passa er. Du får gärna säga att du blivit rekommenderad av mig (Marina, mamma till Svea som var där i höstas) att kontakta dem. Vi pratade nämligen endel om hur föräldrar ska kunna komma i kontakt med dem. Och då sa de att om jag visste någon som hade problem, så kunde jag be dem ringa för att prata lite. Så ring! Vår dotter var 2,5år när vi kom dit. Jag önskar vi kommit dit mycket tidigare, för då hade problemen inte behövt bli lika stora. Vår dotter äter fortfarande väldigt dåligt, men vi har fått ett förhållningssätt till problemet och vi vet hur vi ska jobba med det. Hon har även ökat sitt matintag så pass mycket, så vi kunnat "avboka" knappopertionen som hängde över oss. Vi har en lång väg kvar till "normalt", men nu kan vi ha en mysig måltid tillsammas, som inte slutar med kaos och tårar.

Säg till om du vill veta nåt mer!
    Det är precis likadant här. Vi har varit i kontakt ett fåtal gånger med en dietist som inte alls fungerar. Hon förstår inte alls vidden av vårat matproblem... Ibland t.o.m. skrattar hon när jag säger att han inte gillar någon mat!
    När det är som värst har vi också ett helt berg av leksaker för att avleda, samtidigt som man sjunger... I takt med att leksaksberget blir större ökar också min ångest över vart vi har hamnat i matsituationen.
    Jag hade faktiskt ett samtal med vår sons läkare i måndags och då nämnde han Folke Bernadotte. Jag hoppas att han tar tag i det här och hjälper oss nu när jag berättat hur desperata vi är!
    Jag ska absolut ringa till Folke Bernadotte själv också och se vad de säger. Tack för tipset!!!
    Vad härligt det låter att ni kan ha en mysig måltid tillsammans! Jag kan knappt föreställa mig hur det skulle vara. Jag har tänkt att den dagen vår son stoppar något ätbart i munnen av egen fri vilja kommer jag att börja gråta av lycka!!! 
    Tack för ditt fina svar! 
  • Emilia1983
    mina12 skrev 2012-04-26 15:12:33 följande:
    Emilia: Det är en fantastiskt känsla när de faktiskt äter något och man ser att hon njuter av det. Då fuktas alltid mina ögon, trots att de sker oftare och oftare. Lita inte på att er läkare skickar en remiss av sig själv, utan ligg på och "tjata". Det kostar nog endel för hemlandstinget att skicka en till en spec.klinik och därför försöker de hitta massa andra lösningar först. Vi fick ligga på ganska hårt, för även om vår läkare lyssnade på oss och bara ville väl, så var det ett antal undersökningar som hennes chef ville att vi skulle göra innan vi fick en remiss, för att utesluta andra problem än "bara" ätovilja.

Jag hoppas innerligt att ni snart får en plats på FB. Berätta gärna mer efter hand. Du kan inboxa mig om du vill.

Det kan ju dröja ett tag innan man får komma till FB, då finns det lite litteratur att läsa under tiden. Jag har för mig att en bra bok hette Varsågod. Men fråga när du ringer FB, för jag tror du kan köpa den genom dem.

Man ska inte förvänta sig att man har en fullt ätande unge när man åker från kliniken, för då blir man väldigt besviken. Vi hade som tur var inte de förväntningarna, så vi åkte därifrån nöjda med verktyg att hantera vår dotters ätovilja och även ett lugn och en annan inställning till hela matsituationen. 
    Jag förstår verkligen din känsla när du ser henne äta! Jag kan tänka mig hur det skulle kännas, men jag kan inte se vår son framför mig göra det... 
    Jag litar tyvärr väldigt sällan på att vår sons doktor eftersom han väldigt ofta glömmer eller inte har tid eller lägger saker på framtiden, så jag är inställd på att få tjata mig till en remiss. Vi har dock kontakt med hemsjukvården fortfarande och vår sons läkare är ansvarig läkare där så jag har bett hemsjukvården hjälpa mig att stöta på.
    Jag har också funderat över om det kan finnas någon annan orsak till att vår son inte vill äta eftersom han är sen i den övriga utvecklingen också, men det är ingenting jag har tagit upp med läkaren och han har inte sagt något om det heller. Vår son är ju extrem prematur och har ju varit väldigt svårt sjuk, så jag tror att de vårdkontakter vi har kopplar allt till det.

Vi är medvetna om att det kommer ta tid och att vi kommer behöva jobba med matsituationen under lång tid så jag hoppas att jag inte kommer till FB med för stora förhoppningar. Om vi nu får komma dit. Just nu känns det inte ens som att vi jobbar oss framåt, så vad som helst vi kan få hjälp med skulle underlätta!

Jag har för mig att du skrev i tråden extrema prematurer att er dotter var lite sen i utvecklingen också förut, men att hon tagit igen allting nu? Tror du att det kan ha varit matsituationen som gjorde att hon blev hämmad? Jag har nämligen misstankar om att så är fallet med vår son, men jag vet inte om det kan vara så...
    Supertack för all info och stöttning! 
  • Emilia1983
    plop skrev 2012-04-26 21:24:56 följande:

vi har samma problem med vår son och gick hos folke B i uppsala och det har hjälpt jätte mycket äter ju fortfarande inte som andra barn men äter iallfall, dom sa att han hade en ät störning inte utvecklade det orala stadiet riktigt och tycker att ha mat i munnen är läskigt och har noll intresse av mat, men det har börjat vända nu det finns saker han äter fiskbullar enbart fiskbullar och köttbullar riskakor och knäcke med kalles randiga det är det enda han äter. och han är 3.5 vi får ta små steg och introducera olika mat sakta men säkert. Du kan även ringa till Folke B så kan dom ge dig lite råd och tips medans ni väntar på en remis, finns även en klinik i göteborg smaskarnas tror jag dom heter.

lycka till

Skönt att höra att fler varit på Folke B och är nöjda! Hoppas bara vi får komma dit också! Jag ska ringa till Folke på måndag:)
  • Emilia1983
    Tualisa skrev 2012-04-26 20:10:53 följande:
    Emilia: Alva var likadan när hon var liten, men hon hade inga fysiska problem som att hon satt i halsen och dyligt. Men har aldrig stoppat något frivilligt i munnen. Fick "tvinga" henne att amma tills hon var 9 månder korrigerat då gav jag upp. Hon tog aldrig flaska förrän vi slutade med amningen. Sen var det välling och gröt hon levde på tills hon var ca 2 år. Då började hon äta korv, blodpudding och en del mackor. Nu tycker jag att det känns mycket bättre än vad det gjort när hon var liten eftesom hon faktiskt dricker mjölk och har smakat juice . Hon älskar pannkaka, korv och spagetti. Så vi har en rolig blandning vid middagarna. Lillebror börjar tyvärr ta efter henne och vill inte äta vår mat utan vill ha det hon äter. Men hon växer och verkar må bra. En till stor sak är att hon velat smaka tex glasspinne, vilket hon aldrig gjort förrut. Det var knepigt på dagis för några månader sen när alla barn fick en glasspinne och hon inte ville ha. Dom fattade inte på dagis att hon faktiskt inte är intresserad.
    Säger samma som de andra säger Emilia: sök hjälp och stå på dig till du får den hjälp ni behöver. Det är bättre att ta tag i det när dom är så små än att vänta som vi gjort när hon förstår mer vad vi håller på med.

Dietisten ville ev. prova näringstillskott till oss, men det hon tror kommer hända är att Alva inte kommer ta det eftersom det smakar annorlunda. Så vi kör på med grädde och olja i vällingen för att ge henne lite extra energi.

En stor sak nu är att vi ska på läkarbesök igen för att utreda kramperna. Ska göra ultraljud på hjärtat och hjärnan i mitten av maj. ska även träffa dietist igen eftersom hon gått ner 2 kg pga sjukdomar. Får hoppas det blir bättre.

Vi ger henne i stort sett det hon vill ha. En del dagar känns det riktigt bra, som i kväll då vi alla åt korv och spagetti tillsammans, som en riktig familj . Andra dagar känns det hopplöst, gör mat och dukar men hon rör ej maten utan går från bordet. På dagis äter hon fortfarande ungefär 1 gång i veckan när det är något hon gillar. Dom säger till de dagar hon ätit, så vi slipper känna skuld varje dag.
    Tack för peppningen! Vi ska göra allt för att få hjälp nu! Det borde vara bättre att ta tag i det så fort som möjligt. Ibland känns det som att man kommer förstöra hans aptit för resten av livet... Tur att de inte minns så mycket av den här tiden när de blir stora:)
Svar på tråden Min 3 åriga dotter vill inte äta :-(