• hotten

Min 3 åriga dotter vill inte äta :-(

vår tjej vägde som minst 356 gr, fyller 12 år i veckan och tar igen helatiden. (är som en 10-11 åring storleksmässigt)
    Hon var 2 år innan hon tog vättska själv (vatten) och 7 år när hon började att äta mosad/mixad mat. Vi har kämpat på alla sätt under åren (tex folkebernadotte hemmet hade inget mer att komma med, de skall vara bäst i landet och de har bara vanliga råd att ge)...
    Jag vägrade att sätta knapp/sond så länge ingen kunde säga att dottern led, för OM man orkar och kan (vi hade inte haft tid tex om vi hade haft fler barn) så är det bästa för barnet att inte ha knapp, har även läkarna erkänt senare till oss men då tjatade de för att de trodde att vi inte skulle orka.. Sen har vi såklart fått skita i jobb å sånt för som sagt dagis funkar ju inte, de har inte den tiden å angagemanget, iallafall inte i längden.

Nu äter hon vanlig mat, dock svårt fortfarande med kött å sånt tuggande.. Godis har aldrig varit poppis, det är fortfarande så "kladdigt" men nu äter hon gärna bulla, ostbågar osv..

Mitt råd är att låta henne vara med vi maten, laga maten osv... ge henne, låt hon smaka när hon vill, uppmuntra till att smaka (man får spåtta ut) men tvinga aldrig. Belöna mycket, tex har hon ätit lite så får hon smörgås annan mat osv..

Har ni näringsdrycker? Vår dotter dricker fortfarande en sådan (oboy smak) till frukost eller kvälls fika tillsammans med smörgås. När hon började äta mat fick hon sådan i skolan vid maten, kan er få sådant till maten på dagis? då behöver man ju inte äta så mycket mat utan energyn kommer från drycken å maten är mer för att vänja sig eller som komplement.

å som andra sagt, låt hon äta de hon vill ofta, tänk på vad som är bäst sammansatt, tex ostbågar är betydligt bättre än chips, vilka yoggi som är bättre än andra osv..

• hotten

glömde, dessa barn tycker oftast om kall mat (vilket är egentligen normalt för kall ökar hungern medans varmt inte gör det), många går å plockar nått direkt från frysen typ ärtor osv..

De flesta gillar lite udda mat å farmför allt konstiga sammansättningar... därför är det viktigt att låta prova allt!
    tex så är det super att äta på buffeer å bo på allinclusive hotell om man åker på semestern (även om ungen inte äter knappt nått men det finns många val å nått nytt man aldrig har hemma, samt att man kan blanda på ett sätt man aldrig skulle få för sig att göra hemma, oavsett hur kreativa föräldrarna är)

ang kräkreflexer hos dessa som inte ens lärt sig att äta all mat, så är det bästa att maten inte är för hård eller för mjuk, rostat bröd brukar fungera bättre än mjukt tex för mjukt blir så kladdigt i munnen.. Halvfabrikat fungerar ofta bättre än helt hemmlagat då man ofta inte får hemlagade lika mjuk utan att den blir dålig å kladdig...

Svar på tråden Min 3 åriga dotter vill inte äta :-(