Pippis pappa ÄR negerkung tack Mc Donalds :))
Sagor har varit sedelärande i alla tider. Genom sagor och berättelser konstrueras verkligheten. Alltså; Barn påverkas av sagor.
Sagor har varit sedelärande i alla tider. Genom sagor och berättelser konstrueras verkligheten. Alltså; Barn påverkas av sagor.
......argument som "Jag säger negerboll för att det heter så" eller "för att jag alltid sagt det"...Hm...det sista argumentet visar ju på någon slags avsaknad av omlärningsförmåga.
Varför kallar vi inte behandlingshem för "dårhus" och de som behandlas för dårar, idioter, sinnesjuka? Det gjorde vi ju alltid förr!
Varför kallas inte människor med downs syndrom för mongo?
Varför kallas inte pepparkaksgubbar för "Negergubbar" Det vore ju mer logiskt då de är helt bruna, inget vitt kokos eller socker eller va fan man nu använder när man gör CHOKLADBOLLAR.
Satan vad störande! Slå upp en bok och läs er till vad det innebär att skilja ut folk och vad ordet neger representerar.
Genom språket, texten konstrueras verkligheten.
Jo du, PUSS! Vad jag menar är att om vi ska springa omkring och kalla folk med mörk hy för neger och vita människor för människor.. Så blir det en väldigt konstig och obehaglig verklighet, alltså vi har människor och vi har negrer... Därför bör man INTE använda ordet neger...
Jag fattar skillnaden ja, men eftersom Astrid Lindgrens böcker fortfarande ligger högt på utlån och försäljningslistor, plus att Lindgren är en högt ansedd författare så kan man tänka att bokens innehåll blir än viktigare att granskas, då boken har stor spridning.
Det snackas här om att man inte ska ändra historien.... Det jan man ju tycka, men om rasbiologiska läroböcker fortfarande skulle delas ut till barnen i förskolan,skulle vi nog vilja BRYTA reproduktionen av historien.
Det fyller ingen funktion att ha kvar ordet neger i boken.
Det som det bl. a ställer till, är att föräldrar som vill lära sina barn att skilja på människor och negrer, får eldunderstöd i en pippi långstrumpbok. Astrid skrev detta i en tid då man använde ordet neger och hade förmodligen inte använt ordet om hon skrivit boken idag.
En mörkhyad människa är inte gjord av choklad.
Fridens!
Herrgud... Lär dig tänka makro
Jag håller med dig! Vi kan inte ändra gamla historieböcker eller medicinska skrifter som benämner psykisk ohälsa med vansinne, idioter osv. Min poäng är att 1: Lindgrens böcker säljer som smör och har en större påverkan. 2: långt ifrån alla barn kommer art få en nyanserad bild av sina föräldrar.
Alltså... Man måste skilja på gamla inaktuella historieböcker och högaktuell barnlitteratur.
Så på vilken nivå är det jag tänker då? Du med gummihatten, eller vad det ny är du har på huvudet...
Frågan är ju högst relevant. Om nu en neger (hör hur det låter) är en mörkhyad människa, hur fan kan då Beppe var en negerkung? Om inte han är kung över en skara negrer..,