• Tonx

Pippis pappa ÄR negerkung tack Mc Donalds :))

Jag tycker inte att man ska censurera litteratur eftersom den är en viktig källa till vår historia. Det vi föräldrar bör göra är att ha en öppen dialog med våra barn kring saker som hänt. Jag anser att det är på gränsen till att dumförklara barn genom att censurera gamla böcker, filmer etc.
    Ett viktigt steg mot bildade barn är ju att låta dem ta del av historien. De är inte dumma och jag tror fullt och fast att det är ett steg i helt fel riktning att skydda barnen mot uttryck som dessa. Sätt er ner och prata om det istället.

Det är en helt annan sak att vägra sluta använda neger mm i sitt vardagliga språk. Då snackar vi om någonting helt annat, det är ett personligt ställningstagande att inkludera ordet neger i sitt talspråk.

Förövrigt så är ju inte Pippi det enda man censurerat, eller försökt censurera.
    Ett annat exempel är Pojken som inte ville gå till skolan. I originalsagan så ska repet hänga slaktaren, i nyare varianter så har man ändrat detta till att repet ska binda slaktaren. Varför då?

Det har varit debatter om huruvida Emil är lämpligt att visa eftersom Emils pappa är hårdhänt och skakar honom.
    Återigen, det var ju faktiskt så det gick till! Varför ska inte barnen få veta det?

Inom genus är det populärt att debattera kring Disneyfilmernas vara eller icke vara. Man vill inte pracka på barnen prinsessidealet. Återigen, varför inte låta dem ta del av de gamla sagorna? Man kan PRATA om det.

Jag älskar litteratur och historia och jag ser det som någonting väldigt positivt om mina barn får ta del av både gammal och nytt utan censur, och jag gillar att utmana dem genom att ställa frågor kring det vi läser eller tittar på. 

• Tonx
    Gurkan skrev 2011-12-18 13:52:07 följande:
    Varför är det så viktigt att få använda ordet neger?

Astrid Lindgrens bok är en barnbok, knappast ett viktigt historiskt dokument. Det finns andra barnböcker, några skrivna av Astrid Lindgren, som beskriver barn och vardagen och synen på livet under den här tidsperioden som inte tar upp ordet negerkung. Varför är det så viktigt att få använda ordet neger trots att man vet att det faktiskt är ett ord som för många är kränkande? Räcker inte det?  
    Det handlar inte om att få använda ordet neger utan det handlar om att man försöker ändra historien. Men det är inget ovanligt, vi har sen historieskrivningen början anpassat historien för att den ska passa den tid vi lever i. 
    Nu kan det te sig bagatellartat att tjafsa om ett ord i en barnbok men faktum är att det är en ganska jävla stor sak att sitta och förändra en persons verk för att det ska passa in. 
    Vad är nästa steg? Det finns mängder av gamla böcker som beskriver förteelser som inte alls är lämpliga enligt dagens samhällssyn. 
    Ska vi skriva om dem också? Eller rent av börja förbjuda och förstöra vissa delar av litteraturen?

• Tonx
    Gurkan skrev 2011-12-18 14:14:44 följande:
    På vilket sätt förstörs innebörden av Astrid Lindgrens bok av att vi byter ut ordet negerkung mot ordet kung för xx- folket eller kung över söderhavet eller liknande?

Det är ingen som har sagt något om att skriva om böcker eller texter utan att byta ut ett ord som inte är av speciellt stor vikt för texten. 
    Varför är det så viktigt att ändra? 
    Det är viktigt eftersom det är ett verk, ett konstverk och vi är ute och cyklar en hel del när vi börjar ändra i böcker för att det ska passa oss bättre.
    Ska vi ändra ord i gamla klassiker också? Jag menar, en hel del ord i gamla böcker är föråldrade och används inte alls idag. Ska vi ändra dem till ord som passar vårt samhälle och språk bättre?

• Tonx

Hm, jag vill bara klargöra att min åsikt att litteratur ska vara orörd inte innebär att jag tycker att bruket av ordet neger är okej. 
    Jag använder inte det ordet, men jag tänker inte förneka att det har funnits och är det någonstans gamla seder och bruk kan bevaras så är det väl ändå i litteraturen?
    Varför ska vi glömma det som har varit? 

Jag förstår inte tanken. Neger är inte ett okej ord idag, alltså ska det suddas ut ur gammal litteratur. Makes no sense to me...

• Tonx
    Gurkan skrev 2011-12-18 18:16:29 följande:
    Det är ingen som förnekar att ordet funnits eller hur det har använts och dylikt (förutom vissa i tråden då) men det rör sig om en barnbok. Att förklara exakt varför man inte får säga ordet neger idag och varför det är ett ord vi bör undvika är inte det lättaste för ett litet barn. Vi har ju vuxna människor i den här tråden som har svårt att greppa det. varför kan vi bara inte undvika ordet i barnböcker?
    Fast har ni försökt? Obestämd
    Barn är verkligen inte dumma. Mina ungar förstår att man inte får kalla folk vissa saker och varför. 
  • Tonx
    Gurkan skrev 2011-12-18 18:34:40 följande:
    Jag har aldrig sagt att barn är dumma men jag ser fortfarande ingen mening med att använda ordet negerkung i en barnbok när det går lika bra att använda ordet kung över folket xx eller söderhavskungen eller dylikt. Varför är det så viktigt att ordet negerkung ska vara kvar i en barnbok?
    Det handlar inte om just ordet negerkung utan om att gå in och ändra en författares verk för att det inte "passar in".
    Det är helt enkelt inte okej tycker jag. 
    Tycker du även att man ska censurera de gamla filmerna?

Jag tycker det är lika att man ändrade namnet på "Tio små negerpojkar" av Agatha Christie. Och det är ändå en bok för vuxna... 
  • Tonx
    Gurkan skrev 2011-12-18 18:52:47 följande:
    Fast det är ju det Ts tråd handlar om, att de använder ordet negerkung. Eller rättare sagt lyckan över att de återinfört ordet negerkung.
    varför skulle man vilja censurera filmer och klassiker och dylikt bara för att man inte förstår varför ordet negerkung är så viktigt att använda.
    Du har ju själv inte svarat på varför just ordet negerkung är så viktigt att använda att vi inte kan ändra ordet. 
    Ja, men nu pratar jag om varför det är viktigt för mig att inte ändra och det har ingenting med ordet att göra utan om att jag inte tycker det är rätt att ändra litteratur oavsett vilket ord det handlar om.
    Pippi finns ju som tecknad serie t ex, och där tror jag inte att de använder ordet negerkung? (Osäker)
    Det stör mig inte det minsta, det är inte viktigt för mig att de använder ordet negerkung bara för att Astrid skrev det i sina böcker från början. 
    Om man skulle göra en ny spelfilm med Pippi så skulle det inte störa mig det minsta om man använde ett annat ord, jag skulle faktiskt förvänta mig det eftersom det inte är lämpligt idag att använda det.

MEN, ge fan i att ändra originalmanusen! <- Hajar du? Ändra inte originaltexterna.
    Som Astrid skrev det, så ska det också stå.
  • Tonx
    Gurkan skrev 2011-12-18 19:30:28 följande:
    Vad vinner du på att gå in på totalt onödiga personangrepp? På vilket sätt leder det diskussionen framåt? Varför ger dit dig en tillfredställelse att kalla mig handikappad och antyda att jag har svag mental förmåga (vad det nu innebär)? Jjag har aldrig påstått att abrn är dumma jag ser bara inte vitsen med varför vi måste lära dem ett ord som är så negativt som neger faktiskt är när ordet negerkung inte har någon som helst betydelse för historien. Jag har heller inte fått svar på varför det är så viktigt att få använda ordet negerkung i en barnbok.
    Om man ska vara petig så sa faktiskt inte Regnig måndag att det är du som är handikappad och har svag mental förmåga...
  • Tonx
    Gurkan skrev 2011-12-18 19:33:29 följande:
    Äsch det blev skickat innan jag var klar. Finns det något annat skäl än att man inte får ändra i andras verk? För det är ju redan gjort, i senare versioner har ju ordet strukits och Mcdonalds bok är ju knappast en orginalutgåva utan ett nytryck.
    För mig finns det inget annat skäl till att använda ordet negerkung än att man inte får ändra i andras verk.
  • Tonx
    Beccan85 skrev 2011-12-18 19:56:24 följande:
    Du förstår inte? Men du säger ju att ordet inte är ok att använda idag, varför ska du då ändå använda det?

Jag skulle gärna läsa Pippiböcker för min son, men hur ska jag kunna förklara för honom att det är ok att ordet neger används i detta sammanhang, men inte i andra? Gud förbjude den dag (som jag vet kommer komma förr eller senare) när han kommer hem från dagis eller skola eller div fritidsaktivitet när han blir äldre  och berättar för mig och sin pappa att han blivit kallad för jävla neger! Hur ska jag som mamma då förklara att det är fel på alla jävla sätt, när han själv läst om pippis pappa som är negerkung och i det sammanhanget är det helt ok att använda ordet??
    Var har jag skrivit att jag ska använda ordet neger och vem har hävdat att ordet neger är okej i vissa sammanhang? 
    Det är ingen här som har påstått att negerkung är en vedertagen benämning på vad han nu är herr Efraim Långstrump, men det VAR okej att använda det ordet då Astrid skrev boken och DET kan du inte ändra på!

Även jag undrar vad det är med dagens föräldrar som verkar totalt oförmögna att förklara sakers natur för sina barn? Hur svårt är det att förklara för sina barn att det här är en gammal bok, när det här skrevs hade man en annorlunda syn på mörkhyade personer som inte är accepterad idag. Idag vet man att "neger" är ett ord som gör folk illa osv.

Det handlar inte om att ordet är okej eller att det bör användas till vardags utan om att det är fel att ändra ett litterärt verk. 
  • Tonx
    Fanny b skrev 2011-12-20 00:18:30 följande:
    Det är många gamla böcker, vars innehåll inte är aktuellt idag. Som tex geografiska beskrivningar av Afrika, där det står något i stil med att "negrer är glada som barn och dyrkar rötter på marken". Eller den läsebok, som mina föräldrars generation fick läsa i skolan, där följande text finns. "Negern blir så ren och fin, titta på hans glada min". Eller Vilhems Mobergs beskrivning av befolkningen i den by i Småland, där utvandrarna bodde, där beskrivningen idiot och halvidiot finns med. Trots dessa beskrivningar av mörkhyade personer i Afrika, och en läsebok som beskriver hur ett neger blir glad över att bli ren, så har jag inte märkt att varken mina föräldrar eller någon av deras bekanta ständigt går och kallar mörkhyade personer "neger" eller kallar personer som är förståndhandikappde eller psyskisk sjuka för idioter. För sådana här begrepp tenderar att försvinna med tiden, särskilt när det verkar som i alla fall den svenska befolkningen blir allt känsligare för sådana här begrepp, och kopplar ihop det med rasism.

Jag tycker inte lösningen är att censurera sådan här texter, utan om barn börjar säga neger för att det står i en bok om pippi, så får man förklara för barnet att numera säger man inte neger.

Lite ot, men just det där med att inte ändra i historiska dokument tycker jag är viktigt med tanke på att lära de nya generationerna att förstå att historien har ändrats med tiden, för utan denna förståelse finns risken att många barn kommer växa upp med tanken att människorna som enligt våra nutida ideal agerade på ett felaktigt sätt var elaka. Ett exempel på detta är reaktionen när tidningarna skriver om svenskar, som på något sätt stod på Nazitysklands sida undar 2 vk, eller att fångvaktarna i de tyska lägren var elaka, för att de inte kämpade emot. För personer som är födda långt efter denna episod kan det verka naturligt att inga snälla personer var nazister, men verkligheten är mera komplicerad än så.
    Du har verkligen en poäng i din text som har förbigåtts i den här tråden.
    Rädslan verkar fokusera på att barnen ska lära sig att neger är ett okej ord om det finns med i en sagobok.
    Lustigt nog verkar man glömma att vad gäller denna fråga så har tom de flesta gamla hundar lärt sig sitta.
    De flesta människor idag använder inte ordet neger. Inte ens gamlingarna som annars brukar vara jävligt tjuriga på att ändra sig.
Svar på tråden Pippis pappa ÄR negerkung tack Mc Donalds :))