Pippis pappa ÄR negerkung tack Mc Donalds :))
Jag tycker inte att man ska censurera litteratur eftersom den är en viktig källa till vår historia. Det vi föräldrar bör göra är att ha en öppen dialog med våra barn kring saker som hänt. Jag anser att det är på gränsen till att dumförklara barn genom att censurera gamla böcker, filmer etc.
Ett viktigt steg mot bildade barn är ju att låta dem ta del av historien. De är inte dumma och jag tror fullt och fast att det är ett steg i helt fel riktning att skydda barnen mot uttryck som dessa. Sätt er ner och prata om det istället.
Det är en helt annan sak att vägra sluta använda neger mm i sitt vardagliga språk. Då snackar vi om någonting helt annat, det är ett personligt ställningstagande att inkludera ordet neger i sitt talspråk.
Förövrigt så är ju inte Pippi det enda man censurerat, eller försökt censurera.
Ett annat exempel är Pojken som inte ville gå till skolan. I originalsagan så ska repet hänga slaktaren, i nyare varianter så har man ändrat detta till att repet ska binda slaktaren. Varför då?
Det har varit debatter om huruvida Emil är lämpligt att visa eftersom Emils pappa är hårdhänt och skakar honom.
Återigen, det var ju faktiskt så det gick till! Varför ska inte barnen få veta det?
Inom genus är det populärt att debattera kring Disneyfilmernas vara eller icke vara. Man vill inte pracka på barnen prinsessidealet. Återigen, varför inte låta dem ta del av de gamla sagorna? Man kan PRATA om det.
Jag älskar litteratur och historia och jag ser det som någonting väldigt positivt om mina barn får ta del av både gammal och nytt utan censur, och jag gillar att utmana dem genom att ställa frågor kring det vi läser eller tittar på.