• Charmeuse

Om man vill donera ägg, vad krävs?

Jag har funderat på det ibland. Att donera ägg eftersom jag ajälv aldrig haft svårt att bli gravid så tänker jag ibland att jag skulle kunna hjälpa andra. Det är inget jag skulle bestämma nu på en gång i så fall. Det är ju många frågor man funderar på, inget man ska ta lätt på. Men jag undrar lite över vad som krävs om man skulle bli äggdonator?

Jag vet att man ska vara inom en viss ålder, helst ha barn, frisk osv. Men när det gäller "inga ärftliga sjukdomar" vad menas med det? Räknas astma och allergier? Jag har inga besvär som är allvarliga men hur hårda är man med kraven?

Har två friska barn som än så länge inte har astma eller allergier i alla fall. Hoppas nån vet lite.  

• Svar på tråden Om man vill donera ägg, vad krävs?
  • Charmeuse
    Marelb skrev 2011-10-08 13:34:05 följande:
    Vet faktiskt inte hur hårda de är. Det är nog bäst att du ringer och frågar. Jag fick tex donera fast jag har en mamma som är hörselskadad. Jag är ju inte det och inte mina barn. Men det är ärftligt och kan ju gå vidare...

Läs gärna min blogg här på FL! Har bloggat om hela min förra donation och ska väl uppdatera lite nu då jag är mitt uppe i min andra... Man lär sig mycket av andra tyckte jag själv.

Ok, det låter som att jag kan duga då Känner att jag har lite mycket just nu med två småbarn men vi får se om eller när jag bestämmer mig för att göra något.
  • Charmeuse

Nu ställer jag en ny fråga. Läste att nån frågade om man kan donera ägg när man har kopparspiral insatt. Tydligen gick det. Har jag förstått rätt att man då kan ha spiralen kvar och ändå donera ägg? Funkar det verkligen?

• Charmeuse
    bambiboken skrev 2011-10-12 18:21:18 följande:
    Hoppar in lite,,vart vänder man sig om man vill donera?

Beror nog på var du bor men närmsta sjukhus borde funka. Det va det jag kollade för att få info.
  • Charmeuse
    Lapsang skrev 2011-10-12 17:24:19 följande:
    Ja det antar jag! Spiralen stör ju bara miljön i livmodern, äggen plockas ju m nål. Däremot hormonspiral funkar ju inte.

Fan också! Jag har hormonspiral. Det va så jobbigt att få fanskapet insatt och korta trådarna osv. Har inte så stor lust att hålla på med det igen. Bekostar dom en ny i så fall, nån som vet?
  • Charmeuse
    Marelb skrev 2011-10-14 18:35:18 följande:
    Man kontaktar närmaste universitetssjukhus om man vill donera eller vill veta mer. Kolla tex vårdguiden.... Det är inte alla sjukhus som gör dessa behandlingar. I sthm är det Huddinge (Karolinska).

Charmeuse: Precis... beror ju på din ålder men i samband med byte?! Jag menar att finns det inte många år att spela på och hormonspiralen ska sitta typ 4 år till så går det ju inte.  Tror absolut de bekostar en ny spiral åt dig. Du kanske kan få en ny insatt direkt efter ägguttag... Då är du redan bedövad och rätt lullig... Att ta ut den har inte jag upplevt som något jobbigt alls... Är du inte beredd på att sätta in en ny så klarar du nog tyvärr inte själva behandlingen heller. Låter kanske grymt men det är en del man går igenom. Sprutor i magen på sig själv och själva äggplocket sen...

Vi har en speciell tråd här för oss donatorer. Välkomna dit alla ni som vill ställa frågor! Vi är många som både har gjort detta eller är mitt i behandling.

Nu har det hänt mycket. Jah har haft strul med min spiral hela tiden så tog ut den idag. Den satt visst väldigt långt ner och skavde vid livmodertappen så det har inte varit så skönt. Ska testa p-ring nu i stället. Ja, nu handlade ju inte tråden om det här men...

Idag ringde dom dessutom från sjukhuset jag hört av mig till och frågade lite om mig och berättade mer om hur äggdonation går till. Tydligen går det bra med p-ring om man ska donera också. Man tar bara ut den just under hormon-behandlingen. Ska snart få lämna blodprov på vårdcentralen, sen får vi se när det blir att donera.

Marelb: Jag är inte så veklig så jag tror det skulle gå bra, det va ok att få spiral insatt men den har som sagt krånglat en del. Donera ägg behöver jag ju inte göra varje dag i flera år  
  • Charmeuse
    Marelb skrev 2011-10-14 20:57:15 följande:
    Eftersom du uttryckligen skrev att det var jobbigt att få den insatt trodde jag det var det du menade men tydligen var det helt fel då. Förstår att det var obehagligt om den satt fel, skönt att den är ute nu då.

Donationen blir ju tidigast ett halvår efter dessa blodprov. Du är som sagt välkommen till vår donationstråd om du inte redan hittat dit Välkommen till min blogg också!
    Ja nä det blev ett missförstånd. Fick en spirla insatt innan jag fick min yngsta dotter också och då åkte den ut av sig själv efter 2 dagar. Jag gick och hade ont och intalade mig att det nog kan va så i början. Tills jag kände att spiralen inte ens va i livmodern. Trådarna va nästan utanför...

Min kropp vill visst inte ha några käppar i hjulet för fertiliteten  
  • Charmeuse
    Jenkis skrev 2011-10-18 11:00:14 följande:
    Har förgäves försökt att hitta er donationstråd, men får inte upp den när jag söker på FL. Snälla någon ge mig länken eller tips hur jag skall söka...

Jag tryckte på alias och då kommer man till personens presentation. Där kan man sen se längt upp olika symboler för profil, bildgalleri osv. Tror bloggen hade en bok med en penna typ...
  • Charmeuse

Jaha, då har jag fått hem papper så man kan lämna blodprov. Ska försöka göra det imorgon. Funderar lite på det här med AMH-test. Läste på lite om vad det innebär. Ni som gjort det innan äggdonation. Vad har ni fått veta om det? Får man liksom veta hur länge man beräknas vara fertil? Eller är det bara att äggreserven ser bra ut just då?

Jag har förstått att det är lite knepigt att testa äggreserv och kvalitet på äggen. 

Svar på tråden Om man vill donera ägg, vad krävs?