Marelb skrev 2011-10-14 18:35:18 följande:
Man kontaktar närmaste universitetssjukhus om man vill donera eller vill veta mer. Kolla tex vårdguiden.... Det är inte alla sjukhus som gör dessa behandlingar. I sthm är det Huddinge (Karolinska).
Charmeuse: Precis... beror ju på din ålder men i samband med byte?! Jag menar att finns det inte många år att spela på och hormonspiralen ska sitta typ 4 år till så går det ju inte. Tror absolut de bekostar en ny spiral åt dig. Du kanske kan få en ny insatt direkt efter ägguttag... Då är du redan bedövad och rätt lullig... Att ta ut den har inte jag upplevt som något jobbigt alls... Är du inte beredd på att sätta in en ny så klarar du nog tyvärr inte själva behandlingen heller. Låter kanske grymt men det är en del man går igenom. Sprutor i magen på sig själv och själva äggplocket sen...
Vi har en speciell tråd här för oss donatorer. Välkomna dit alla ni som vill ställa frågor! Vi är många som både har gjort detta eller är mitt i behandling.
Nu har det hänt mycket. Jah har haft strul med min spiral hela tiden så tog ut den idag. Den satt visst väldigt långt ner och skavde vid livmodertappen så det har inte varit så skönt. Ska testa p-ring nu i stället. Ja, nu handlade ju inte tråden om det här men...
Idag ringde dom dessutom från sjukhuset jag hört av mig till och frågade lite om mig och berättade mer om hur äggdonation går till. Tydligen går det bra med p-ring om man ska donera också. Man tar bara ut den just under hormon-behandlingen. Ska snart få lämna blodprov på vårdcentralen, sen får vi se när det blir att donera.
Marelb: Jag är inte så veklig så jag tror det skulle gå bra, det va ok att få spiral insatt men den har som sagt krånglat en del. Donera ägg behöver jag ju inte göra varje dag i flera år