Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Mångkulturalister se hit!

JTA skrev 2011-10-25 22:09:27 följande:
    1. Invandrares kriminella överrepresentation är klarlagd. Den består även efter rensning av socioekonomiska variabler.  Skulle bli än klarare om vi kunde få siffror per ursprungsland. Det hjälper inte att du försöker vända upp och ner på siffrorna. Det är risk för att du själv blir anklagad för överdrifter och generaliseringar.

2. Men det är klart intressant att Rosengård etc har lägre brottslighet än genomsnittet i Sverige. Källa på det vore tacknämligt.

3. Eftersom invandrares överkriminalitet är fastlagd måste det betyda att invandrarna inte begår brotten där de bor utan hellre begår dem i "Genomsnittssverige". Hur känns det?

4. Skillnaden mellan din uppväxt och hur den kan jämföras med hur du nu upplever samhället kan vara att du då var barn/ungdom och nu är vuxen. När man själv skaffar barn får man automatiskt ett annat sätt att se på samhället, dels för att man får en tätare kontakt med deras sociala verklighet och dels för att man inte gärna experimenterar med sina barn. Återkom gärna då.
    1. NEJ, överrepresentationen kvarstår efter försök att kompensera för socioekonomiska variabler. Att rensa bort alla socioekonomiska variabler är inte möjligt, och alla seriösa forskare jag sett (t.ex. på BRÅ) erkänner detta.
    Vänder upp och ned? FAKTUM är att en jättemajoritet av alla invandrare aldrig blir misstänkta för brott. En majoritet är skötsamma. Ändå blir man hånad och kallad naiv om man utgår från dessa faktum, och inte går med på felaktiga generaliseringar om kriminella utsugarinvandrare?
    Det är ett vanligt missförstånd att man måste fokusera på samhällets sämsta sidor för att vara realist. När en realist väl egentligen borde se både de negativa och positiva faktorerna och försöka se objektivt?

2. Du har fått den källan minst två ggr. Varsågod:
    www.bra.se/extra/measurepoint/&name=Sammanst%E4llning&url=/dynamaster/file_archive/110404/8bd2433af27b5b888eed0a4a091e846f/Urban%252dLUA%252d2010.pdf
    Rosengård har inte totalt sett en lägre brottslighet än genomsnittet (bara när det gäller rån, stölder och inbrott), men de ligger under genomsnittet för lågstatusområden. Deras rykte verkar alltså var väldigt överdrivet. Jag kan inte se hur det kan vara realistiskt att svälja denna typ av överdrift med hull och hår?

3. Oavsett härkomst så är varje brottsoffer ett för mycket, det är därför jag vill fokusera på verkliga strategier för att minska brotten. Inte åtgärder som inte kommer minska vår nuvarande brottslighet ett dugg (som t.ex. att minska invandringen).
    Och man skall inte blunda för att studien visar att VISSA invandrartäta områden i t.ex. Helsingborg och Sthlm har en ENORM överrepresentation i brott. Det intressanta är ju att det är så otroligt olika i olika områden, trots att de vad jag vet är lika invandrartäta och trots att det vad jag vet finns MENA-invandrare i de flesta av dem och trots att det finns stora socioekonomiska problem i dem allihop. Det verkar helt enkelt inte som att det är invandringen i sig som är den främsta faktorn som skapar denna brottslighet. Man borde kanske studera dessa områden och komma fram till vad det är som gör vissa framgångsrika och andra så problematiska.

4. Självklart är det så att mitt perspektiv har ändrats.  Jag har redan två barn. Vi bor ju i och för sig hela tre kilometer från mitt barndomshem i ett något mer attraktivt område, där det i och för sig finns gott om invandrare. Men faktum kvarstår. Skolan jag gick i har jämförelsevis bättre rykte idag än när jag gick där. Jag går ju ofta genom samma skogar idag. Det sitter inga limsniffare där. Jag cyklar ofta förbi samma gamla närlivs, det står inga ungdomsgäng där utanför  och hänger som det gjorde på min tid. Det är mindre klotter på skolan idag och pyromaner och vandaler låter vad jag har hört från föräldrarna och förra grannen (som är lärare på skolan) i större utsträckning skolan vara i dag jämfört med förr.
    Som sagt, jag blundar inte för att det finns problem. Jag är bara realist och går inte med på en idealiserad bild av gårdagens Sverige.
    Jag experimenterar gärna inte med mina barn, därför vill jag hålla fast vid den tolerans och öppenhet som varit väldigt delaktig till att göra Sverige till det land det är.
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-25 21:59:14 följande:
    Fazlhashemi har dammsugit den islamiska idéhistorien efter förnyare. Han underlåter dock att påpeka att de flesta har behandlats som avvikare i sina respektive samhällen. Det var bara det.

Hur går det med toleransdialogen med Waberi och MPs smygislamist?
    Irshad Manji hävdar att det finns stort intresse för hennes idéer bland muslimska ungdomar över hela världen. Har du skäl att tro att hon ljuger?

• Quintus Zebra
    edonator skrev 2011-10-25 23:12:10 följande:
    1. Jag vet inte varifrån du hämtar dina siffror, men jag misstänker att siffran 95% vandrat vidare ifrån Brå. Brå slog nämligen fast i ett par utredningar nu under 00-talet att 95% av alla invandrare inte begått något brott under en studerad FEMÅRSPERIOD. Det är INTE samma sak som att de ALDRIG blir misstänkta för grova brott.

I 95% ingår nämligen, bland annat, frihetsberövade mördare, våldtäktsmän och andra grova våldtäktsbrottslingar som pga fängelsedom inte KAN begå brott. Jag skulle knappast betrakta någon av dem som särskilt skötsamma samhällsmedborgare.
    Quintus Zebra skrev 2011-10-25 21:42:50 följande:
    Flera invandrartäta områden har lägre brottslighet än genomsnittet för hela Sverige.

T.ex. i Rosengård begås färre inbrott, stölder och rån än genomsnittet i Sverige.
    2. Fallet Rosengård vet jag inte vad du baserar på, om du har några belägg för det alls? I vilket fall som helst är det så att flest brott sällan brukar anmälas i förorter eller bostadsområden. De flesta anmälda brotten sker där det är mycket människor i rörelse som större köpcentrum, krogtäta innerstadsgator, festivaler mm. Därför blir jämförelsen irrelevant.

Det intressanta är egentligen kanske snarare att titta på vilka som begår brotten. Vad är det för individer och gäng som begår brotten, vad har de för etnisk sammansättning, finns det hatmotiv osv.3. Uppgift hämtad från Dagens Nyheter där man jämfört två olika undersökningar med två olika frågeställningar. Dessutom är andelen utlänningar i Sverige högre idag, samtidigt som det är mindre accepterat att vara kritisk till invandring.

4. Idag finns ingen allmänt accepterad kritik mot det nya framväxande Sverige. Alla som invänder mot gatuvåld, gruppvåldtäkter, att maffian fått en riksdagsleda(m)ot, gängkriminalitet mm stämplas idag som rasister.
    Quintus Zebra skrev 2011-10-25 21:42:50 följande:
    Kvinnor var rädda för att gå ute nattetid långt innan en enda MENA-invandrare bodde i deras område.
    Jag är själv uppväxt i ett lågstatus område och är född i mitten av sjuttiotalet. Idag är det min kommuns kanske mest invandrartäta stadsdel. Ändå känns den klart tryggare idag. När jag var ung satt det ungdomar och sniffade lim uppe i parken, så dit vågade man inte gå. Det fanns stora problem med droger på skolan. Skolan drabbades av vandalisering och pyromaner. Pyromaner försökte även flera gånger bränna ner skogen i närheten av mitt. Det drog runt ungdomsgäng som hotade och slog oss unga. Tjejerna på skolan utsattes vid flera tillfällen för sexuella övergrepp och verbala övergrepp.
    I det stora hela älskade jag mitt område och det var mestadels lugnt. Men det var knappast den idyll som vissa vill påstå att Sverige var innan "massinvandringen"
    5. Och bränder har anlagts i bostadshuset bredvid mitt två gånger bara nu under hösten. Full cirkus varje gång, senast förra veckan. Har du förresten hört talas om förskolan Ugglan i Alby? En invandrarsäker förskola omgiven av övervakningskameror och helt klädd i brandsäker metall för att undvika samma missöde som den förskola som låg där innan.
    1. Jag hämtar mina siffror från de enda studier som har gjorts. Om du har källor som visar att BRÅ medvetet har fuskat med dessa siffror, vill jag självklart veta det. Men faktum kvarstår. En stor majoritet av alla invandrare är skötsamma och inte brottslingar. En äkta realist borde ju utgå ifrån det?

2. www.bra.se/extra/measurepoint/&name=Sammanst%E4llning&url=/dynamaster/file_archive/110404/8bd2433af27b5b888eed0a4a091e846f/Urban%2dLUA%2d2010.pdf
    Men Rosengård har betydligt lägre brottslighet än andra liknande områden, och jag ser inga skäl till varför just Rosengårdbor skulle anmäla färre saker än folk i t.ex. Rinkeby? Så det är rimligt att tro att just Rosengårds rykte baseras på överdrifter?

3. Nej, SOM-institutets undersökning. Som bland annat DN skriver om: www.dn.se/debatt/svenskarna-blir-alltmer-positiva-till-invandrare

4. Folk kritiserar invandring hela tiden utan att kallas rasister. Visa mig hur många i t.ex. denna tråd som kallats rasister. Så skall jag visa dig exempel där t.ex. du förlöjligar folk som har en positiv syn på mångkultur...

5. Låter förjävligt. Beklagar.

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-26 00:29:40 följande:
    Irshad Manji, är det kanadensaren du tänker på? Hon lät översätta sin bok till några MENA-språk och lägga upp den gratis på nätet för nerladdning. Ett par miljoner nerladdningar har gjorts. Inte illa för en läsekrets på några hundra miljoner, iofs 25 % analfabeter. Nu finns ju knappt någonting alls att läsa i de här länderna, förutom koranen, så man kan räkna med uppmärksamhet om man vågar ge ut en västerländsk bok. Ja, alltså inte i pappersform, då skulle man råka illa ut.

Etc ironiseringar.

Ett bra exempel på hur lite spridd en eventuell liberal rörelse är i den muslimska världen.
    EN författare har flera miljoner nedladdningar på sin hemsida, och du ser det som ett bevis för att det INTE finns liberala muslimer? Tror du alla muslimer har hört talas om henne?

Förstår inte alls ditt behov av att avfärda alla muslimer? Vore det som sagt inte mer realistiskt att se att toleransgraden skiljer sig mellan muslimer, precis som i alla andra grupper? Vore det inte vettigare att vilja stödja de som försöker, istället för att klumpa ihop dem med intoleranta?

• Quintus Zebra
    edonator skrev 2011-10-26 00:20:37 följande:
    Vad har du för belägg för det? Det är enbart ett antagande du gripit ur luften eftersom det känns rätt, man tycker att det borde vara så.

Studerar man särskilt de invandrargrupper som SD-anhängare ofta "ger sig på" i debatten, så kallade MENA-invandrare (Middle East och North Africa), så finns det mycket goda skäl att tro att en majoritet av dem faktiskt någon gång i livet gör sig skyldiga till brott.

Med tanke på den extremt höga relativa brottslighet just denna kategori invandrare gör sig skyldig till så ligger det nära till hands. Man ska tänka på att av den totala befolkningen i Sverige är ungefär var tredje invånare någon gång dömd för brott. Det är då inte alls ett orimligt, tvärtom ett högst rimligt, antagande att en majoritet av MENA-invandrarna faktiskt någon gång sysslat med någon form av brottslig verksamhet.
    Hur vet du att MENA-invandrare är överrepresenterade? Vilka fakta baserar du det på? Kan det vara så att du själv utgår ifrån de BRÅ-rapporter som du avfärdar som icke trovärdiga?

Jag talar om grova brott. Och vad har du för skäl att tro att majoriteten av alla (män och kvinnor, gamla och unga) skulle begå brott? Jag har aldrig sett några sådana belägg. Och då är väl det realistiska att anta att majoriteten inte begår brott?

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-26 10:44:51 följande:
    Jaja, ok, det finns toleranta muslimer. Någonstans. Allmän eller publik spridning? Nej absolut inte.

Från DN:

"Än så länge, säger Irshad Manji i en intervju, har hon mest erfarit hot, och de två oftast upprepade förolämpningarna när hennes trosfränder avfärdar hennes idéer är ”jude” och ”Mossadagent”."

www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/ny-var-for-tvivlets...
    Tja, människor som går emot "sin" kultur och skriver om kontroversiella ämnen får nästan alltid hot.

Och ja, det är ju möjligt att jag har haft tur i min kontakt med muslimer. Och råkat träffa alla Sveriges toleranta. Men inte så troligt kanske.

Hon kallas Bin-Ladens värsta mardröm, men du avfärdar henne fullständigt som obetydlig. Du har all rätt att göra det. Men om du på allvar vill ha ett tolerantare samhälle, så känns det konstigt att så entusiastiskt avfärda alla försök till att liberalisera Islam. Om det enligt dig är omöjligt för vanliga muslimer att bli toleranta. Hur skall vi då göra med de muslimer som redan finns i Sverige?

Slänga ut dem?

Eller sluta se dem som individer, kollektivt döma dem som intoleranta och undvika dem? Hur tror du det påverkar alla de kvinnor, homosexuella och liberala som kämpar för att bryta sig fria? 

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-26 13:05:30 följande:
    1. Instämmer. Notera att det här är kontroversiellt att påstå någonting annat än ortodox uppfattning om islam.
    Quintus Zebra skrev 2011-10-26 12:49:05 följande:
    Och ja, det är ju möjligt att jag har haft tur i min kontakt med muslimer. Och råkat träffa alla Sveriges toleranta. Men inte så troligt kanske.
    2. Nej det är inte så troligt att alla muslimer du träffat är liberala (om du menar någonting med den etiketten).3. Du tror väl inte att bin Laden verkligen hade mardrömmar om henne? Man kan nog ifrågasätta på om han ens hört talas om henne.
    Quintus Zebra skrev 2011-10-26 12:49:05 följande:
    Men om du på allvar vill ha ett tolerantare samhälle, så känns det konstigt att så entusiastiskt avfärda alla försök till att liberalisera Islam. Om det enligt dig är omöjligt för vanliga muslimer att bli toleranta. Hur skall vi då göra med de muslimer som redan finns i Sverige?

Slänga ut dem?

Eller sluta se dem som individer, kollektivt döma dem som intoleranta och undvika dem? Hur tror du det påverkar alla de kvinnor, homosexuella och liberala som kämpar för att bryta sig fria? 
    Slänga ut dem är naturligtvis inhumant. Men vi kan vara tydlig med att vi inte accepterar spridandet av värderingar som inte hör hemma i Sverige - dvs inte hör hemma i ett modernt progressivt jämlikt samhälle. Det innebär folkbildningsinsatser i traditionell svensk anda t.ex. kurser som förklarar varför sharia är ett underlägset samhällssystem. Kombinerat med indragna bidrag till traditionella muslimska förbund och förbud mot religiösa skolor.

Tror du det blir bra?
    1. I vissa miljöer ja.

2. Nej, långt ifrån alla. Men många. Eller menar du att de låtsas? Att de umgås med judar och homosexuella och feminister och kämpar för kvinnors rättigheter och mot kvinnlig omskärelse, för att infiltrera samhället på nåt vis?

3. ja, om man vill bagatellisera alla försök av muslimer att förändra Islam, så kan man ifrågasätta det.

4. Så om man är tydlig så kan plötsligt muslimer bli toleranta? Fortbildning är absolut nyckeln. Det sker redan idag. Att dunka sig för bröstet är kanske dock inte rätt metod.
    Indrag till VISSA religiösa förbund och skolor, känns inte i linje med religionsfriheten. Däremot anser jag inte att religiösa friskolor skall få finnas.

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-26 13:36:50 följande:
    1. Ja, som muslimska länder.
    2. Det lät först på dig som att alla muslimer du träffat är liberala. Det lät osannolikt.
    3. Det är klart att det kan ifrågasättas. Jag är övertygad om att bin Laden snarare tänkte på jihad och kände sig hotad av amerikaner än en enstaka kanadensisk flata. Vi kanske skulle göra en gallup i Afghanistan.
    4. Att det skall hända av sig självt, eller med genom passiv inspiration från majoritetssamhället, händer ju uppenbarligen inte. Tvärtom enklavisering och radikalisering. Slå oss för bröstet är typiskt osvenskt men antagligen det som invandrare är vana vid att se och höra och därför lystrar till. Vi får väl anpassa oss till deras sätt
    5. Skall förstås gälla alla religioner. Om de trots hjälp av övernaturliga krafter inte klarar av att stå på egna ben så har de inte ens religiöst existensberättigande.
    1. Nu generaliserar du igen. Det är olika i olika länder, och det är olika i olika grupper i länderna. Bara för att man bor i ett "muslimskt land" är men inte automatiskt muslim. Och långt ifrån alla är ju djupt troende muslimer.

3. Det menas ju inte ordagrant. Likafullt finns det folk som anser att hon är viktig. Som sagt, förstår inte riktigt din vilja att så kategoriskt bunta ihop alla muslimska individer, och avfärda alla som inte stäämer överens med din världsbild.

4. Jo, det händer mycket. Vissa blir extrema, andra går åt det andra hållet. Men självklart skall vi bli bättre. Lite generaliserat kan påstå att "Västmakter" har slagit sig för bröstet under lång tid nu, det är en del av grundproblemet. Eftersom dessa uttalanden i mångas ögon kan få västkulturer att framstå som hycklare. Det har varit mycket fint prat om fred och mänskliga rättigheter och demokrati och tolerans, men dessa fina ord har ofta haft väldigt lite med verkligheten att göra. Behandlingen av "världens underklass" har ju ofta varit allt annat än demokratisk och tolerant (se t.ex gullandet med diktatorer, direkta militära angrepp, vapenindustrin, utnyttjandet av arbetskraft och resurser, o.s.v)
    Jag tror mer på gemensamma visioner, att välkomna folk att delta, att vara realist och självkritisk men inte vika en tum när det gäller krav på tolerans.

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-26 14:20:48 följande:
    1. Jag vet inte vad du pratar om. Frågan var hur och var Ishads budskap var kontroversiellt. Är hon utgiven i bokform i något muslimskt land?
    2. Nej, det menades inte ordagrant. Vilket var min poäng. Du tycktes mena att bin Laden faktiskt oroade sig för Ishad.
    3. Nu breddar du mitt ansvar till hela västerlandets - för annars har du ingen poäng. Den vite mannens börda - är inte min. Vi i Sverige har aldrig varit särskilt koloniala. Klart vi skall vara stolta och stå för vad vi lyckats åstadkomma. Finns ingen som helst anledning att vara blyga om det. Förutom att det inte ligger i svenskens natur.
    1. Vet inte om hon är utgiven i t.ex. Turkiet. Vet du?

2. Nej, jag har hela tiden tagit för givet att du förstod att det knappast menades ordagrant.

3. Nej, då. "Den vite mannens börda" är inte din. Precis på samma sätt som varje muslimsk individ inte har något ansvar för vad andra muslimer gör och har gjort. Jag ser människor som individer.
    Påpekar bara dock att just "slå sig för bröstet"-taktiken kanske inte alltid funkar så bra, just för att västmakter har gjort det i hundratals år och att många därför av förståeliga skäl är trötta på´t.
    Återigen, Sverige har inte varit nåt stort kolonialrike. Men vi tjänar pengar på andras krig och elände. Vi har gullat med diverse diktatorer och gör det fortfarande. Vi är ett bra land, men långt ifrån perfekt.
    Att framställa den "svenska kulturen" som fläckfri och invandrarnas kulturer som primitiva är knappast nån bra idé, mycket på grund av att det inte är sant.

• Quintus Zebra
    edonator skrev 2011-10-26 14:25:10 följande:
    Det här börjar låta som "Jeopardy" med Magnus Härenstam. Svaren på de frågor du ställer redogjorde jag för i det stycke du citerade.

Jag sa inget om att jag "vet", bara vad som är ett rimligt antagande baserat på kända fakta. Du påstod att majoriteten av alla invandrare aldrig begår brott, men det finns inget som tyder på att det skulle vara så. Tvärtom är det mycket som tyder på motsatsen, i synnerhet för vissa invandrargrupper. Detta har jag redan förklarat, så du får läsa vad jag redan skrivit så slipper jag upprepa mig. Det blir så tjatigt...
    Var finns dessa svar?

Visa mig varför du tror att vissa invandrare är överrepresenterade? Vilka källor använder du? Är det BRÅ som plötsligt är trovärdiga nu?

Vilka kända fakta? Vad tyder på att majoriteten begår brott? Vad har du för fakta som visar att majoriteten av alla gamla, unga, män, kvinnor begår brott?

Är det löjligt att jag inte bara tror på ditt ord? Förlåt, men jag brukar kräva lite mer belägg än så.

Jag har absolut belägg för det jag säger. De enda stora studier som finns visar att 88% av alla invandrare aldrig begår brott, och 95% begår aldrig grova brott. Du påstår att dessa studier inte är trovärdiga, men inte heller detta har du belagt.

Svar på tråden Mångkulturalister se hit!