Quintus Zebra skrev 2011-11-23 21:41:34 följande:
Jag hade inte ens tänkt ta upp de svenskar som drabbas av liknande, gjorde det bara som ett svar på att JTA blev förvånad när jag inte nämnde det.
Tack för tipsen, men jag känner att jag vet väldigt mycket om hedersrelaterat våld. Tyvärr har jag på nära håll också sett avskyvärda dåd och åratal av förtryck som har drabbat etniskt svenska kvinnor/flickor.
Jag har aldrig som syfte att förringa kvinnoförtryck och jag förstår inte hur du kan tolka det som att jag gör det bara för att jag inte blundar för att svenska män gör sig skyldiga till det också (inte på exakt samma sätt, inte med samma motiv, men ändå ofta med många likheter.
Skall vi tala om missriktad tolerans så kan vi ju tala om de invandringskritiska som påstår sig bry sig om dessa kvinnor/flickor, men som vill lösa problemen genom att erbjuda FÄRRE kvinnor/flickor från dessa länder uppehållstillstånd i Sverige.
Du tog ju upp exakt det och nej, jag tror inte att du vet så mycket om hedersvåld i fall du fortfarande jämför det med kvinnomisshandel i Sverige. Det senare har jag också sett på nära håll och det
ÄR INTE samma sak.
Anledningen till att det är viktigt att särskilja hedersvåld från andra företeelser är att både det förebyggande arbetet och åtgärderna när det väl sker måste utformas ifrån de speciella faktorer och förhållanden som finns inom hedersvåldet.
Polisens expert Kickis Åhré Älgamo har t.o.m. skrivit en omfattande handbok enbart för utredningar av hedersrelaterat våld eftersom det skiljer sig från annan brottslighet i många avseenden. Anledningen till att polisen öht har experter på hedersvåld är just att de missade hotbilder och medskyldiga när de utredde dessa brott som 'vanlig' kvinnomisshandel. Pela och Fadime hade sannolikt varit i livet idag om polisen hade haft tillräckliga kunskaper om hedersvåldets särdrag. Citat ur intervju i Sydsvenskan med Älgamo:
"I handboken, som just nu redigeras, skriver Kickis Åhré Älgamo om vad poliserna bör titta efter på brottsplatsen. Många knivhugg kan vara en indikator.
Våld mot fotsulorna. Avklippt hår. Papperslappar och tygtrasor med magiska formler.
- Svensk polis letar inte efter sånt.
Det första förhöret med en hotad tjej kan vara avgörande. Det gäller att göra åklagaren uppmärksam på hur verkliga hoten faktiskt kan vara.
- Har någon sagt "passa dig när du går över vägen", låter det kanske inte så allvarligt. Men vet man att i vissa delar av världen sker hedersmorden som arrangerade trafikolyckor, blir hotet reellt.
"Akta dig för tändvätskan när du grillar" kan symbolisera de mord som i vissa regioner sker som brännskadeolyckor i köket.
De unga kvinnor som söker hjälp är psykiskt nedbrutna.
- Släkten har tagit död på deras själ. De är bara ett skal, säger Kickis Åhré Älgamo."
Jag tycker för övrigt att du generaliserar hejt vilt i dina inlägg. Om du vill insinuera att jag påstår mig bry mig om dessa kvinnor och samtidigt inte anser att de bör få uppehållstillstånd så skriv det eller ännu hellre fråga mig. Finns det några personer jag anser bör få stanna i Sverige och starta ett nytt liv här så är det dessa kvinnor.
Däremot bör männen som begår dessa vidrigheter, förutom de minderåriga män som tvingas till det eller själva hotas av hänsynslösa iskallt beräknande manliga släktingar, utvisas med omedelbar verkan.