Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Mångkulturalister se hit!

Quintus Zebra skrev 2011-10-15 22:13:44 följande:
    För mig är det som sagt uppenbart att svenskar i norr och söder som på 1800-talet antagligen, som antagligen så gott som aldrig träffade varandra på grund av de enorma avstånden, skulle dela värderingar, erfarenheter och identitet. Och det är ju bara ett av otaliga exempel på den heterogenitet som fanns då och som fortfarande finns idag. Den heterogenitet som enligt ditt resonemang diskvalificerar Sverige från att kallas nationalstat.
    Helt obegriplig text: Försöker igen. Borde gå och lägga mig tror jag:

För mig är det som sagt extremt osannolikt att svenskar i norr och söder som på 1800-talet, som antagligen så gott som aldrig träffade varandra på grund av de enorma avstånden, skulle dela värderingar, erfarenheter och identitet. Och det är ju bara ett av otaliga exempel på den heterogenitet som fanns i befolkningen då och som fortfarande finns idag. Den heterogenitet som enligt ditt resonemang diskvalificerar Sverige från att kallas nationalstat.
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

• Quintus Zebra
    fisförnäm skrev 2011-10-15 10:44:41 följande:
    1. Det är inte individens rätt - det är allas rätt, alla medborgares - kollektivet. Svenskt är idag att vara för exempelvis religionsfrihet.

2. Nationella identiteten fungerar alldeles utmärkt, världen är uppdelad och ser ut som den gör - självklart är det snarare en rejäl stomme att enas kring. Precis som det var innan mångkulturalismens början 1975.

3. Ok, så att människor kommer till skada helt i jävla onödan bekommer dig inte alls? Varför inte låta saker och ting vara som de är och åtskilda - nöja oss med mångfalden som jorden besitter?
    Folk skadas även av mångfald av subkulturer, ja - det ska inte späs på med nationella kulturer som är grövre och som orsakar större motsättningar.
    Inhemska problem legitimerar inte att vi tar hit nya utländska.

5. I sådana fall ska det ske med folkets tyckande, tycker inte du?

6. Du vill ha ett samhälle uppbyggd på delning/splittring/olikheter, när samhället behöver samhållning, samhörighet och gemenskap. Du ser konsekvenserna redan idag men det hindrar dig ändå inte.
    Visst, jag kan köpa att du inte är rädd om dina nära och kära, du är beredd att riskera deras trygghet för mångkulturen, men kan du inte tänka på alla andra i landet? Tycker du inte att du resonerar egoistiskt?

6. "Nationaliteter som blandar sig", hur då?  Vad jag kan se så berörs inte nationalstaten öht. En svensk flyttar till Thailand - vem bryr sig? Sverige förblir Sverige, Thailand Thailand. Ekonomin gör heller ingen betydelse vad jag kan se... Ursprung har ingen större betydelse nej, det är det jag förespråkar när jag talar om assimilation.
    Nä, men någon idé måste du väl ha när du så blint tror på det?

7. Som du ser så har nationalstaterna redan gått igenom den processen - skule världen bli än mer uppdelad så kommer det sannolikt innebära en längre "krigsprocess".
    Återigen; varför inte värna om det som är?
    1. Rättigheter i Sverige utgår ifrån individen (förutom i fall med barn och omyndigförklarade individer). I dagens Sverige har jag väldigt svårt att tänka mig att någon myndighetsperson skulle kunna sitta och fördela kulturer. Individen är kulturbäraren. Individen har rätt att själv bestämma var h*n skall bo och hur h*n vill leva sitt liv. Att en myndighetsperson skulle börja fördela kulturer över landet skulle alltså inkräkta i individens rättigheter och integritet.

2. Jag trodde de flesta länder var uppbyggda kring en ideologi eller en annan idé. Men du får gärna visa exempel där sammanhållningen i ett fungerande demokratiskt samhälle har byggts kring en väl definierad nationell identitet!

3. Jo, då. Varje skadad person är en för mycket. Det är därför jag försöker motverka intolerans som bara leder till mer konflikter. Det är därför jag vill att man går till källan och bekämpar det som skapar konflikterna och våldet, istället för att leta syndabockar att skylla på. Jag är en person som avskyr våld, och som varje chans jag får ifrågasätter den överdrivna tilltro det finns i samhället till våld som problemlösare.

4. Jag tycker folk i världen borde få mer att säga till om. Men sanningen är den att det inte är svenska folket som styr över den ökande globaliseringen och mångkulturen som forsar in i Sverige.  Och saken är ju den att inte ens svenska politiker har ganska lite verklig makt över att bestämma landets utveckling. Den verkliga makten ligger hos andra makthavare (företagare, politiker, befolkningar), många utanför Sverige.

5. Återigen, nej. Jag vill ha ett samhälle som byggs upp på sammanhållning och som tar hänsyn till faktumet att människor är olika. Att låtsas som att människor är homogena varelser leder bara till konflikter och förvirring.
    Jag gör det jag tror är bäst för Sverige. Du gör det också. Jag respekterar det, även om jag inte gillar alla dina åsikter. Men snälla sluta insinuera att jag inte skulle vara oempatisk och inte bryr mig om mina nära och kära.

6. Ja, allt fler har delad nationalitet. En del på grund av biologi. En del för att de helt enkelt väljer att skaffa en till nationalitet.
    Thailand fortsätter vara Thailand så länge de som bestämmer (förhoppningsvis folket) vill ha det så. Om en mer internationell befolkning eller makthavare i framtiden inte längre ser något syfte med att dela upp världen i nationer så kommer de sluta med det.

7. Nja, nationalstater krigar allt fortfarande. Har bildandet av en mångkulturell union som EU ökat eller minskat konflikterna mellan länderna i fråga?

• Quintus Zebra
    sumpbävern skrev 2011-10-15 22:27:15 följande:
    Underbart att se polisen ta i med hårdhandskarna mot den odemokratiska  våldsvänstern i Malmö idag.
    Du verkar vara en så empatisk person, som verkar bry dig om ALLA dina svenska bröder och systrar! Flört

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-15 22:54:49 följande:
    Och den som först påpekade nationalismen utveckling till chauvinism, fascism och katastrof - det var jag. Så du kan skita i smajlisarna.

1. Skönt annars att vi är överens om den historiska utvecklingen. Med lite tur kan jag även få dig att hålla med om vad "nation" betyder.
    Quintus Zebra skrev 2011-10-15 22:13:44 följande:
    Är Australien och Nya Zeeland nationalstater?

Är det mångkulturella Sverige idag en nationalstat?
    2. Aus/NZ: Lite svårt med "erövrade" länder. Spontant skulle jag säga nej.

Det mångkulturella Sverige? Njae, osäker. Vi är definitivt på väg att tappa greppet med upplösning av välfärdssamhället och social oro som följd. Men utvecklingen kan kanske bromsas, med assimilation som politik. Fortsätt gärna att krydda din mat som du vill och lyssna på vilken musik du vill, men håll religionen för dig själv, och ställ upp på svenska värderingar och lämpa all skit i din efterblivna kultur överbord. (Self Evident har mer diplomatiska uttryck för detta, same same.)3. "Min" definition? Jag har ingen egen definition. Du kan lätt kolla den vedertagna, t.ex. wikipedia.

Enligt gängse politisk historia växte nationalismen, eller medvetandet om en nationellt definierad samhörighet, fram under senare delen av 1800-talet, underlättad av framsteg som förbättrade kommunikationer, nyhetstidningar etc. Arbetarrörelsens kunde växa av samma anledning. Man kunde i Malmö läsa om Sundsvallsbornas kamp och i Stockholm anordna möten och demonstrationer med folk från hela landet. Etc etc. Arbetarrörelsen tillsammans med de liberala drev sedan som du vet igenom demokratin och i förlängningen välfärdssamhället. Men då är vi långt in på 1900-talet.

Så din argumentation har inte så mycket med historiska fakta att göra. Visst hade vi en nationalstat. Framväxten av den gick till och med mer i takt med framväxten av demokratin än vad jag tidigare föreställt mig.

Om nu historikernas konventionella ståndpunkt om nationen som en helt igenom modern skapelse stämmer. Det finns avvikande åsikter:

4. "I Sverige har under 2000-talet ett flertal historiker (ex.vis Harald Gustafsson, Jonas Nordin, Jens Lerbom med flera) kommit med delvis ny, och uppseendeväckande forskning som på avgörande punkter vederlagt den modernistiska skolans teser om nationell identitet som ett modernt projekt. Dels har de kunnat visa på den moderna svenska identitetens rötter i medeltidens konsoliderande statsbildningsprocess, dels på en anmärkningsvärd spridning av nationsidentiteten hos en bredare menighet redan på 1500-talet."
    sv.wikipedia.org/wiki/Nationalism#Den_konstruktivistiska.2Fmodernistiska_skolan

Om denna ståndpunk stämmer har du inte bara fel utan totalt superfel.
    1. Moget att klippa bort min poäng om tt jag INTE håller med dig. Syftet med det var?

2. Skulle du säga att NZ oxh Aus är välfärdsstater och demokratier?

3. Visa mig gärna var det står på wikipedia att ett land inte är en nationalstat om majoriteten inte delar samma språk OCH erfarenheter OCH värderingar OCH identitet.

4. Intressant! Som du ser i länken så verkar majoriteten av de svenska historieforskarna vara mer på min linje?
    Men som sagt,  IDÈN om en gemensam identitet har antagligen påverkat landets utveckling. I vissa länder har det varit positivt. I andra länder har det bidragit till katastrof.
    Men visa mig gärna den forskning som visar med all tydlighet att alla (eller en stor majoritet) Svenskar under 1800-talet delade samma värderingar och språk och erfarenheter och identitet.

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-15 22:27:42 följande:
    1. Det är sannerligen svårt att veta vad du egentligen menar. Dementerar och påstår på samma gång. Du har säkert något svar på även det här men poängen är att det inte är lätt att hålla reda på vad du egentligen tycker.
    Quintus Zebra skrev 2011-10-15 21:02:06 följande:
    5. Precis. Intolerans skall "aktivt motverkas genom upplysning och fakta". Och det gäller självklart intolerans inom invandrargruppen och intolerans hos etniskt svenska.

8. Jag möter intolerans mot invandrare på nätet och i verkligheten nästan varje dag, och tycker absolut den är farlig. Speciellt med tanke på vilka framgångar denna retorik har i andra europeiska länder. Intolerans inom invandrargrupper är också ett problem, som skall bemötas på samma sätt som all annan intolerans.
    2. Hur bemöter du då invandrarnas intolerans? Jag har till exempel inte sett ett enda inlägg från dig som sagt någonting negativt om någon enda specifik händelse eller värdering hos någon invandrargrupp eller -kultur. Men jag har sett hundratals som i många ord påpekar allt möjligt om svenskars intolerans. Så hur jobbar du för att förändra invandrares intolerans?3. Det politiskt korrekta är det som är rätt att säga snarare än att det är sant. Vad som är "rätt att säga" bestäms av de som för närvarande har makten över samhällsdebatten. Detta förändras kontinuerligt. Snart nog kan det vara PI att vara PK.

4. Annars överdriver du rätt våldsamt.
    Quintus Zebra skrev 2011-10-15 21:02:06 följande:
    9. Jag också. Jag har som sagt träffat muslimska politiker som verkar jättevettiga. Tyvärr nämns aldrig deras namn i dessa diskussioner, utan det är nästan  bara Waberi som ständigt tas upp.
    5. Mehmet Kaplan (mp)? Presstalesman för Sveriges muslimska råd (2005–2006) och ordförande i Sveriges Unga Muslimer (SUM) (2000–2002) samt dess sekreterare (1996–2000).

www.newsmill.se/artikel/2010/04/01/sluta-fjas...
    gudmundson.blogspot.com/2011/03/gast-hos-sver...

Resultatet av någon halvtimmes research. Som du skulle kunna ha gjort själv om du bara hade velat ha reda på sanningen.
    1. Det är jättelätt att hålla reda på. Sverige är ett tolerant land. Alla invandrare utsätts INTE för diskriminering. Däremot är inte Sverige perfekt, utan det finns många fördomsfulla människor. Och dessa fördomar påverkar bland andra vissa invandrare. Att dessa fördomar har en tendens att få väldigt mycket utrymme i sociala medier gör även att vissa invandrare får bilden av att intoleransen i Sverige är mer utbredd än den egentligen är, vilket kan leda till ilska, uppgivenhet och utanförskap.

2. Då har du inte så bra minne. Jag har tagit avstånd och protesterat mot massor av de exempel på intoleranta invandrare som jag har fått ta del av under åren. Jag har vad jag vet aldrig skrivit om "svenskars intolerans". En sådan generalisering skulle jag inte ta i min mun.

3. Då är jag inte det minsta PK. Gott! Jag har extremt lite gemensamt värderingsmässigt med de som i nuläget har makten över samhällsdebatten..

4. Nej då. Du glömmer att jag enligt väldigt många är PK. Att jag själv har upplevt i vardagen att få detta skällsord kastat i ansiktet på mig och människor jag bryr mig om i åratal. För egen del bryr jag mig inte. Jag är inte speciellt lättskrämd. Men jag vet många som inte vågar yttra positiva saker om invandringen, som inte vågar protestera mot "negerskämt" eller liknande, i rädsla att stämplas som PK eller som naiv eller som landsförrädare.

5. Det var inte honom jag syftade på. Kan du inte istället ge mig det jag ber om. Exempel på när Kaplan och alla de andra muslimska lägger förslag som motverkar tolerans. Sen så var ju den ena av dessa länkar författad av en muslim, som om jag förstått saken rätt enligt dig per definition är intolerant? Så du kanske inte direkt anser att det är en bra källa?

• Quintus Zebra
    sumpbävern skrev 2011-10-15 23:12:40 följande:
    Nu var det ju inte överrepresenterat med svenskar bland våldsvänstern, men alla odemokratiska som inte följer lagen förtjänar hårda tag.
    Du och jag är ju väldigt olika. Själv har jag ju svårt att glädjas över att människor skadas. Strunt samma om de är mina "landsmän" eller ej.

• Quintus Zebra
    sumpbävern skrev 2011-10-15 22:28:03 följande:
    Häll ut rödvinet
    Haha!

Jag kör inte bil full och jag debatterar inte full.

Tar min överlevnad och mitt debatterade på alldeles för stort allvar för att riskera några snedsteg.

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-16 10:27:34 följande:
    1. Som sagt, erövrade länder känns som ett undantag. Nya Zeeland och Australien hade väldigt tajta band med moderlandet. Deras utveckling kan nog inte analyseras utan att ta hänsyn till det. Välfärd och demokrati kom inte som någon motrörelse i de länderna utan tillsammans med moderlandet. Dessutom känns det lite märkligt att tala om en nation när så gott som alla nyligen hade invandrat.

2. Du är ju faktiskt helt otrolig. Nu skall jag alltså visa att wikipedia explicit säger någonting du själv hittat på. Och om jag inte kan det kommer du att säga att jag hade fel. På Wikipedia hittar du gängse definitioner av nation så väl som nationalstat, och därtill problematiseringar av begreppen som du säkert kan gotta dig åt.

3. Nej var hittar du medhåll där? Det beskrivs tre olika teorier för hur och när en svensk identitet uppstått. I alla tre fallen är tidsperioden för den identitetens uppkomst i linje med mitt resonemang. Du påstår att identiteten inte fanns eller uppstod senare än demokrati och välfärd. Det stämmer inte. Möjligtvis kan man tänka sig att nationsidentiteten uppstod i SAMBAND med att idén om demokrati (rätt till staten) uppstod. Vilket innebär ett än starkare samband.

4. Men jag märker nu att du snöat in på definitionen "samma språk OCH erfarenheter OCH värderingar OCH identitet" och kommer att blåneka förståelse för all argumentation som inte uppfyller denna strikta definition.
    1. Erövrade länder är ju något av en förenkling. Australien var ju först en straffkoloni för fångar. Och NZ är ju egentligen inte erövrat (en.wikipedia.org/wiki/Treaty_of_Waitangi). Redan från starten var alltså NZ ett land där flera nationella grupper kom överens om att samexistera och dela på landet (Dels maorier och dels olika européer, inte bara britter utan även tyskar, italienare, holländare och balkanfolk) .
    Och Nya Zealand blev 1893 det FÖRSTA landet i världen där kvinnor fick rösträtt (i Storbritannien dröjde det till 1928) , så din tes att demokratin och välfärden i erövrade länder utvesklades i samma takt som moderslandet kanske inte helt håller?

2. Jag hittar inte på nåt. Jag har från början bara påpekat att du gör dig skyldig till en grov romantisering och generalisering när du påstår att:
    JTA skrev 2011-10-12 14:14:21 följande:
    Nationaliteten delar språk, historia, religion, etniskt ursprung, nationella symboler och självkänsla (yes, cirkeldefinition!), etc. Individerna inom nationen delar alltså identitet. 
    Och jag har gett dig flera exempel på svenskar som inte delar språk, religion, historia och identitet.

3. "Detta har resulterat i ett närmande mellan de två riktningarna, men fortfarande är åsikterna mycket divergerande när det kommer till frågan om huruvida ”vanligt folk” rörde sig med nationella eller etniska identiteter över huvud taget i äldre tid."
    Jag hävdar inte att inte många inte kände sig svenska och därmed delade identitet, jag ifrågasätter om majoriteten av befolkningen kände samhörighet och delade språk OCH historia OCH religion OCH etniskt ursprung OCH nationella symboler OCH självkänsla.

4. Hela den här diskussionen uppkom ju när jag ifrågasatt ditt uttalande ovan, så det är inte så konstigt att jag håller fast vid det...

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-16 10:34:29 följande:
    1. Din överdrift var att så gott som alla blir kallade PK.

2. Nu har du två exempel på riksdagspolitiker med fötterna stadigt försänkta i den muslimska intoleransens fruktsamma mylla. Waberis diskriminerande och misogyna människosyn har fastnat i både text och på film. Kaplan har varit ordförande för och deltar fortfarande i möten med en muslimsk förening som inte tycker det är märkligt att hbt-hatare och antisemiter bjuds in som talare. Hur har du planerat att arbeta mot deras intolerans?
    1. Citera gärna var jag skrev detta. Det jag menade var som sagt att man idag riskerar att kallas PK av vissa enbart för att man visar tolerans och att tolerans i vissa miljöer anses.

2. Ja, och jag ger dig gärna två exempel på centerpartister, eller kristdemokrater, eller sverigedemokrater eller sossar som har gjort extremt intoleranta uttalanden. Jag är som sagt inte intresserad av generaliseringar utifrån enstaka individer. Ge mig konkreta exempel på när Kaplan har använt sin maktställning för att motverka tolerans, så skall jag protestera.

• Quintus Zebra
    Self Evident skrev 2011-10-16 13:03:10 följande:
    1. Idag läste jag en klockren intervju med den eminenta Irshan Manji som sammanfattar exakt det jag försöker säga:

"När multikulturalister, identitetspolitiker, säger att kulturer och religioner bör ha rättigheter begår de ett allvarligt misstag. Deras idéer gör att redan mäktiga personer inom minoriteter stärks, och att de svagaste inom grupperna tillåts förtryckas. Ironin är träffande: Debattörer som påstår sig vara för mångfald och tolerans är intoleranta mot de mest utsatta.

2. Förändringen bland muslimer måste komma inifrån, men förändring kräver också stöd från övriga samhället. Även utomstående har rätt att "lägga sig i" och ha åsikter om islam, precis som jag har all rätt att kritisera saker i Kanada, trots att jag inte är född där. Vi är alla sammanflätade, det borde stå klart efter 11:e september."

www.newsmill.se/artikel/2011/10/13/jag-st-ngd...
    1. Du vill inte att man skall generalisera om sverigedemokrater eller invandrare, men "mångkulturialister" kan man generalisera om hur som helst? Vem säger att kulturer och religioner skall ha rättigheter? För mig är det uppenbart att det är individen som skall ha rättigheter, inte kulturen.

2. Det finns många muslimer som försöker just detta, men deras kamp försvåras av just den GENERELLA kritik av alla muslimer som är så vanlig. Muslimer ses inte som individer utan som en intolerant massa (se till exempel det JTA skriver i den här tråden om att alla muslimer per definition är intoleranta, eftersom koranen innehåller intolerans.)

Svar på tråden Mångkulturalister se hit!