fisförnäm skrev 2011-10-15 10:44:41 följande:
1. Det är inte individens rätt - det är allas rätt, alla medborgares - kollektivet. Svenskt är idag att vara för exempelvis religionsfrihet.
2. Nationella identiteten fungerar alldeles utmärkt, världen är uppdelad och ser ut som den gör - självklart är det snarare en rejäl stomme att enas kring. Precis som det var innan mångkulturalismens början 1975.
3. Ok, så att människor kommer till skada helt i jävla onödan bekommer dig inte alls? Varför inte låta saker och ting vara som de är och åtskilda - nöja oss med mångfalden som jorden besitter?
Folk skadas även av mångfald av subkulturer, ja - det ska inte späs på med nationella kulturer som är grövre och som orsakar större motsättningar.
Inhemska problem legitimerar inte att vi tar hit nya utländska.
5. I sådana fall ska det ske med folkets tyckande, tycker inte du?
6. Du vill ha ett samhälle uppbyggd på delning/splittring/olikheter, när samhället behöver samhållning, samhörighet och gemenskap. Du ser konsekvenserna redan idag men det hindrar dig ändå inte.
Visst, jag kan köpa att du inte är rädd om dina nära och kära, du är beredd att riskera deras trygghet för mångkulturen, men kan du inte tänka på alla andra i landet? Tycker du inte att du resonerar egoistiskt?
6. "Nationaliteter som blandar sig", hur då? Vad jag kan se så berörs inte nationalstaten öht. En svensk flyttar till Thailand - vem bryr sig? Sverige förblir Sverige, Thailand Thailand. Ekonomin gör heller ingen betydelse vad jag kan se... Ursprung har ingen större betydelse nej, det är det jag förespråkar när jag talar om assimilation.
Nä, men någon idé måste du väl ha när du så blint tror på det?
7. Som du ser så har nationalstaterna redan gått igenom den processen - skule världen bli än mer uppdelad så kommer det sannolikt innebära en längre "krigsprocess".
Återigen; varför inte värna om det som är?
1. Rättigheter i Sverige utgår ifrån individen (förutom i fall med barn och omyndigförklarade individer). I dagens Sverige har jag väldigt svårt att tänka mig att någon myndighetsperson skulle kunna sitta och
fördela kulturer. Individen är kulturbäraren. Individen har rätt att själv bestämma var h*n skall bo och hur h*n vill leva sitt liv. Att en myndighetsperson skulle börja fördela kulturer över landet skulle alltså inkräkta i individens rättigheter och integritet.
2. Jag trodde de flesta länder var uppbyggda kring en ideologi eller en annan idé. Men du får gärna visa exempel där sammanhållningen i ett fungerande demokratiskt samhälle har byggts kring en väl definierad nationell identitet!
3. Jo, då. Varje skadad person är en för mycket. Det är därför jag försöker motverka intolerans som bara leder till mer konflikter. Det är därför jag vill att man går till källan och bekämpar det som skapar konflikterna och våldet, istället för att leta syndabockar att skylla på. Jag är en person som avskyr våld, och som varje chans jag får ifrågasätter den överdrivna tilltro det finns i samhället till våld som problemlösare.
4. Jag tycker folk i världen borde få mer att säga till om. Men sanningen är den att det inte är svenska folket som styr över den ökande globaliseringen och mångkulturen som forsar in i Sverige. Och saken är ju den att inte ens svenska politiker har ganska lite verklig makt över att bestämma landets utveckling. Den verkliga makten ligger hos andra makthavare (företagare, politiker, befolkningar), många utanför Sverige.
5. Återigen, nej. Jag vill ha ett samhälle som byggs upp på sammanhållning och som tar hänsyn till faktumet att människor är olika. Att låtsas som att människor är homogena varelser leder bara till konflikter och förvirring.
Jag gör det jag tror är bäst för Sverige. Du gör det också. Jag respekterar det, även om jag inte gillar alla dina åsikter. Men snälla sluta insinuera att jag inte skulle vara oempatisk och inte bryr mig om mina nära och kära.
6. Ja, allt fler har delad nationalitet. En del på grund av biologi. En del för att de helt enkelt väljer att skaffa en till nationalitet.
Thailand fortsätter vara Thailand så länge de som bestämmer (förhoppningsvis folket) vill ha det så. Om en mer internationell befolkning eller makthavare i framtiden inte längre ser något syfte med att dela upp världen i nationer så kommer de sluta med det.
7. Nja, nationalstater krigar allt fortfarande. Har bildandet av en mångkulturell union som EU ökat eller minskat konflikterna mellan länderna i fråga?