• JTA

Mångkulturalister se hit!

Quintus Zebra skrev 2011-10-12 13:07:12 följande:
    Fast tror du att införandet av nationalstaten skapade denna sammanhållning? Jag menar att sammanhållning i samhällen har funnits långt innan nationalstaten uppfanns, och kommer fortsätta finnas efter att den skrotats.

Och att nationalstaten i sig skulle spela en stor roll i att skapa demokrati och välfärd, är jag inte övertygad om. Ser man historiskt så har nog de flesta nationalstater varken haft demokrati eller välfärd. Det finns som sagt mängder av stater där skapandet av nationalstat har lett till krig och konflikter, där nationalstaten har använts för att isolera, begränsa och förtrycka folk o.s.v.. 
    Nationaliteten delar språk, historia, religion, etniskt ursprung, nationella symboler och självkänsla (yes, cirkeldefinition!), etc. Individerna inom nationen delar alltså identitet. Det är konventionalia att gemensam identitet är en bra grogrund solidaritet. Man känner igen sig i den andre, kan känna att dess problem lika gärna kunde vara ens egna. Nationalstaten är per definition att låta riksgränsen sammanfalla med en nationalitets geografiska utbredning. Så det är knappast så att nationalstaten skapade sammanhållningen utan snarare att statens gränser anpassats till sammanhållningens utbredning. Tidigare i historien fanns nog nationell sammanhållning men eftersom nationen var en del i en mycket större stat, eller delad på flera stater, fanns inte den statliga struktur som gjorde det möjligt för nationen att skapa ett välfärdssamhälle eller demokrati.

Men utvecklingen har tagit olika vägar genom vår närhistoria. Nationalism > chauvinism > fascism > katastrof > omstart > demokrati. Eller nationalism > solidaritet > demokrati.

Men nu hittar jag på allt eftersom jag skriver. Lite av vetenskapsman faktiskt!
  • JTA

Herr O:

Du får nog lov att vidga din syn på kultur från att bara vara alkoholbeteende och matvanor. Kultur är större, starkare, djupare. Språk, historia, värderingar, mönster, värderingar - hur vill vi att samhället skall fungera.

Det nuvarande influxet av invandrare saknar historisk motsvarighet. Ca 40000 personer per år kommer hit som asylanter eller anhöriga. Som jämförelse var antalet valloner som varaktigt stannade i Sverige totalt 900 personer.

Om Sverige tar emot åtta miljoner invandrare - är svensk kultur alltså enligt dig fortfarande lika stark i Sverige eftersom de åtta miljonerna etniska svenskarna fortfarande omfattar svensk kultur? Tänker du dig att det räcker att ena halvan av Sverige fortfarande styrs av svenska värderingar, medan andra halvan styrs av någonting annat? Tänker du dig alltså ett delat samhälle styrt av olika värderingar och i förlängningen lagar (som ju inte är någonting annat än kodifiering av vad folket tycker är rätt och fel - dvs värderingar)?

• JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-12 22:31:19 följande:
    Att nationalstaten är praktisk i ett välfärdssamhälle håller jag med om, men det är knappast den enda möjliga lösningen.

Däremot tycker jag du har en väl romantisk och generaliserad syn på nationalitet och nationalstat, som enligt mig verkar ha ganska lite med verkligheten att göra. Som du vet kan jag ge dig massor av exempel på när individer inom en nation inte delar identitet, historia, religion, språk, etnicitet och nationella symboler. Det finns mängder av nationalstater runt om i världen som har högst onaturliga gränsdragningar.

Jag tror inte alla från överklassen i Stockholm på 70-talet kände igen sig och identifierade sig speciellt mycket med proggare och kommunister. Jag tror inte alla adel och rika på 1800-talet identifierade sig så mycket med de fattiga och arbetare som de inte ens ville ge justa arbetsvillkor och rösträtt.
    Men nu diskuterade vi alltså mitt påstående eller snarare observation att välfärdssamhällen och demokrati uppstått efter att nationalstaterna etablerats. Inte om nationalstater är "praktiska" och inte om de är den enda möjliga lösningen. Romantisk är jag inte heller, då skulle jag inte konstatera att nationalism har lett till fascism. Att du kan ge exempel på när nationalstater inte haft nationsgränser låter vrickat - då är de per definition inte nationalstater. Och dessutom förstår jag inte vad det resonemanget skulle tillföra ens om det var giltigt.

Angående adel/rika och arbetarklassen: Du ser på saken från fel håll. Fundera på vad som förenade de som krävde schyssta arbetsvillkor och rösträtt. Att de tillhörde underklassen? Javisst. Men social stratifiering har funnits i flera tusen år. Demokrati/välfärd uppkom nyss. Alldeles efter att idén om att staten, det är vi, vår nation, slog igenom.
  • JTA
    Herr O skrev 2011-10-12 22:26:30 följande:
    Jag vet vad kultur är.. Det var bara exempel, svår t att räkna upp alla kulturella företeelser som ex isterar.

Det du inte tänker på är att kultur inte är något  statiskt som man kan säga "DETTA är svensk kultur"  på
    grundval av att det varit så sedan 40-talet... Kul turen förändras hela jäkla tiden och har genomgått  
    stora förändringar bara under de senaste 150 åren.  Vad som än händer är det en svensk kultur efterso m att
    det är i svenskar som skapar den.

Och assimilering TILL den svenska kulturen sker ju  hela tiden, efter ett par generationer har många  redan 
    tagit till sig stora delar av de svenska värdering arna och kulturella identiteten. Efter ytterligare  någon 
    generation eller två så märker man förmodligen ing en större skillnad. Så någon situation med 50% med
    en helt avvikande kulturell identitet kommer vi al drig att få uppleva. 
    Du kunde ju ha tagit några relevanta exempel. Till exempel jämställdhet och hederskultur.

Jag är för ett progressivt samhälle. Det är för mig samma sak som att vara för en kultur som utvecklas. Men progression betyder framsteg, i en riktning som vi (samhället) anser vara rätt och riktig. Mer friheter, mer rättigheter, mer humanism. Om man släpper in massor av invandrare som kommer från kulturer där t.ex. jämställdhet och hbt-rättigheter så att säga inte är på dagordningen måste resultatet sammantaget bli att vi snarare retarderar än går framåt. Du verkar tänka dig att utbytet mellan kulturer innebär att de nyanlända kvickt kommer att suga upp allt som vi tycker är bra och lämna det övriga bakom sig. Jag tvivlar på att du har någon fakta bakom den uppfattningen. Och även om det går så skall det enligt dig ta två generationer - dvs 50 år. Vad tjänade vi på det? Lyckades vi utveckla vår kultur under de 50 åren till att komma någon annan vart än tillbaka till där vi började? Och det här resonemanget utgår från att vi nu slutar ta in invandrare från kulturer som inte kommit lika långt som vi. Det var det ju inte frågan om utan snarare ett fortsatt intag som gör att vi hela tiden får kämpa för att behålla vad vi tidigare uppnått.

Assimilering av invandrare är en naturlig process. Vad vi kan förvänta oss av den i dagsläget vet vi inte eftersom den moderna invandringen har proportioner som vi aldrig förut sett i vårt land. Som sagt, vallonerna var 900 personer. Tidigare invandringsvågor har varit i det formatet. Nu har vi flera hundra tusen personer och fortsätter varje år att ta in tiotusentals. Du kan inte med referens till historien dra några som helst slutsatser om vad den moderna invandringen kommer att innebära.
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-12 22:33:11 följande:
    Nej, kanske blir kulturen starkare?

Kulturer har ju historiskt sett haft en tendens att ibland bli starkare av konkurrens?
    Du tänker på vad som brukar hända när man flyttar till en annan kultur? Man odlar sin särart hårdare. Gör en tydligare skillnad på vi och dom. Nice.
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-13 12:58:04 följande:
    Nej, inte bara. Titta på Norge, Danmark, Finland, Romerna, Judarna, Kurderna, o.s.v. Kultur verkar stärkas av att utsättas för attack eller konkurrens...
    Jamen romerna var väl en bra jämförelse... Om man med "starkare kultur" menar mer inåtvänd, med större avstånd till omgivningen. Det är väl ändå inte det du vill uppnå.
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-13 12:56:34 följande:
    Du skrev tidigare:

"Nationaliteten delar språk, historia, religion, etniskt ursprung, nationella symboler och självkänsla (yes, cirkeldefinition!), etc. Individerna inom nationen delar alltså identitet. Det är konventionalia att gemensam identitet är en bra grogrund solidaritet. Man känner igen sig i den andre, kan känna att dess problem lika gärna kunde vara ens egna."

Det är både en grov romantisering och en grov generalisering.  Tittar man runt om vi världen och i historien, så stämmer helt enkelt inte denna bild av nationen.

Nationalstater utan nationsgränser skrev jag inget om, däremot skrev jag om att det finns mängder av nationalstater runt om i världen som har fått mycket onaturliga nationsgränser. Nationsgränserna har ju sällan satts av folk själva, utan oftast av envåldshärskare eller kolonialmakter eller som resultat av krig.
    Du verkar ha en annan definition av nationalstat än den gängse. Innan du fixat det lär det vara svårt att diskutera med dig.
    Din observation känns än så länge inte så underbyggd. Välfärdssamhällen uppstod väldigt långt efter nationalstaten. Och som sagt nationalstaten verkar knappast vara nån stor faktor som leder till demokrati och välfärd, eftersom merparten av alla nationalstater nu och historiskt varken är/har varit speciellt demokratiska eller har uppbygda välfärdssystem. Jag skulle ju vilja säga att framväxten av demokrati och välfärd beror på helt andra saker.

Vad som förenade de som krävde schyssta arbetsvillkor och rösträtt?

Tja, antagligen liknande livserfarenheter, vetskapen om liknande rörelser i utlandet och ett gemensamt mål!
    Så länge man har gemensamma erfarenheter och ett gemensamt mål att sträva mot så är sammanhållning ofta ganska lätt att få till.
    Gemensamma erfarenheter, gemensamma mål. Du är nu på väg att argumentera för min ståndpunkt. Välkommen!

Är det inte snarare så att merparten av nationalstater har demokrati och välfärdssystem? Undantag finns naturligtvis. Vilka mångnationella imperium tänker du på?
    Jag anser att det är rätt tydligt att enbart den nationella identiteten har visat sig vara alldeles för heterogen och luddig för att bygga en sammanhållning kring. Se på de olika kolonierna runt om i världen. Så länge de hade en kolonialmakt att slåss mot så var sammanhållningen ofta väldigt god. Men så fort de blev "fria" så började de ofta slåss sinsemellan eftersom de egentligen hade helt olika syn på hur de "nya landet" skulle se ut.
    Ditt exempel på forna kolonier talar väl emot dig om det säger någonting alls. De hade ett gemensamt mål - frihet från kolonialmakten - men ingen gemensam identitet eller historia. Riskgränserna oftast uppritade av kolonialmakterna kors och tvärs över alla möjliga historiska gränser. Att de råkat i luven på varandra skulle väl snarare förklaras av att de är etniskt och/eller religiöst olika. Dvs de tillhör inte samma nation.
    Se på alla nationalistiska rörelser i Europa och världen. Så gott som inte en enda av dem går till val på att presentera en tydlig gemensam kultur eller värdegrund som alla nationens medborgare kan enas under. Den nationella identiteten är för luddig för att engagera folk.  Istället väljer så gott som varenda av dessa rörelser att skapa sammanhållning genom att peka ut en eller flera "fiender" som man gemensamt skall bekämpa.
    Du gör dig nu skyldig till en anakronism. Jag diskuterar framväxten av nationalstaten under 1800-talet följd av framväxten av demokratiska välfärdsstater. Vad dagens nationalistiska rörelser i påtvingat mångkulturella samhällen har med saken att göra förstår jag inte.
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-13 21:09:37 följande:
    1. Nejdå. Helt vanlig definition av nationalstat. Menar du att alla svenskar delar språk, historia, religion, etniskt ursprung, nationella symboler och självkänsla och identitet. Eller hur många procent gör det? eller hur menar du? Eller när historiskt gjorde dom det?

2. Nej då. En persons nationalitet säger väldigt lite om erfarenheter och mål. Arbetarna som kämpade för rösträtt och justa arbetsförhållanden hade betydligt mer gemensamt med andra arbetare i andra länder, än de hade med den överklass som redan hade rösträtt och som levde relativt gott.

3.Mångnationella, vad tolkar du in nu?  Menar du att merparten av världens länder är demokratiska välfärdsstater? Ser man som jag historiskt så är jag rätt säkert att merparten av alla nationalstater under merparten av tiden inte har varit demokratiska välfärdstater?

4. Jo de tillhör samma nation. Det har ofta inte funnits några nationalstater på dessa platser innan. Vad har du för definition? Vem har ritat upp Sveriges gränser? Var det svenska folket?

5. Det är ett exempel som talar emot den nationella samhörighet som du talar om, med gemensamma erfarenheter och värderingar. Om det nu vore så att det fanns en sådan samhörighet och en sådan gemensam värdegrund så hade väl nationalister spelat på den? Men det verkar som om till och med de nationella rörelserna oftast är för hetrogena för att kunna komma överens om en gemensam definition på den unika nationella kulturen, och därför envisas de med att bygga gemenskapen kring gemensamma fiender istället.
    1. Ännu ett inlägg där Quintus konstaterar att det inte går att säga någonting om någonting för att allt är ju olika om man tittar lite närmare på det: Sverige kan OMÖJLIGEN kallas nationalstat, inte ens på 1800-talet - det fanns ju för böfvelen någon procent samer i bortre Lappland! Det enda intryck dina argument ger är att du inte verkar vilja diskutera.

2. Och arbetarna som förenades över landgränserna kämpade för att få rösträtt även i andra länder? Nej. De kämpade för att få rösträtt i SITT land. Med inspiration från "bröderna" i samma sociala strata som kämpade för SINA länder. Varför tror du de fann det naturligt att begränsa rösträtten till sitt land?

3. Mångnationella = många nationer. Surprise? Igen då: Vilka mångnationella stater känner du till som är demokratier och välfärdssamhällen? Indien, USA? Välfärd, demokrati? Belgen? Spricker snart.

4. Nej de tillhör för fan inte samma nation. Det är en fullständigt självklar ståndpunkt, finns inget som helst kontroversiellt i det. Det är fullständigt okontroversiellt att de kolonialmakter som drog upp gränserna sket fullständigt i ursprungsbefolkningens sympatier och tillhörigheter i form av klaner, etniska utbredningar, språkområden, religioner. Dummar du dig bara?

5. Du talar fortfarande om NU, jag försöker diskutera framväxten av nationalstaten, demokratin och välfärdssamhället. Det skiljer 100-150 år. Du halkar hela tiden iväg och ner i gamla gnälliga hjulspår om hur dumma och odefinierade de moderna nationaliströrelserna är. Skit i det nu då.
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-13 22:00:59 följande:
    Man vill motverka jämställdhet mellan könen, vill inskränka religionsfriheten, vill minska HBTQ-personers rättigheter, vill minska elevers chanser att lära sig kritiskt tänkande i skolan, vill motverka antidiskrimineringsarbetet o.s.v.
    Är det islamisterna du tänker på nu? De som är företrädare för alla de stora svenskmuslimska föreningarna? Låter precis som dem.

De som några släppte in utan att fråga flertalet vad de tyckte om det.
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-13 21:49:42 följande:
    Sverige ÄR mångkulturellt, vare sig folk vill det eller ej. 
    Ja det var väl ett mycket välfunnet uttryck. Några bestämde detta för ett antal år sedan, och nu ställs vi inför fait accompli. Känns ju jävligt bra.
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!