Quintus Zebra skrev 2011-10-13 12:56:34 följande:
Du skrev tidigare:
"Nationaliteten delar språk, historia, religion, etniskt ursprung, nationella symboler och självkänsla (yes, cirkeldefinition!), etc. Individerna inom nationen delar alltså identitet. Det är konventionalia att gemensam identitet är en bra grogrund solidaritet. Man känner igen sig i den andre, kan känna att dess problem lika gärna kunde vara ens egna."
Det är både en grov romantisering och en grov generalisering. Tittar man runt om vi världen och i historien, så stämmer helt enkelt inte denna bild av nationen.
Nationalstater utan nationsgränser skrev jag inget om, däremot skrev jag om att det finns mängder av nationalstater runt om i världen som har fått mycket onaturliga nationsgränser. Nationsgränserna har ju sällan satts av folk själva, utan oftast av envåldshärskare eller kolonialmakter eller som resultat av krig.
Du verkar ha en annan definition av nationalstat än den gängse. Innan du fixat det lär det vara svårt att diskutera med dig.
Din observation känns än så länge inte så underbyggd. Välfärdssamhällen uppstod väldigt långt efter nationalstaten. Och som sagt nationalstaten verkar knappast vara nån stor faktor som leder till demokrati och välfärd, eftersom merparten av alla nationalstater nu och historiskt varken är/har varit speciellt demokratiska eller har uppbygda välfärdssystem. Jag skulle ju vilja säga att framväxten av demokrati och välfärd beror på helt andra saker.
Vad som förenade de som krävde schyssta arbetsvillkor och rösträtt?
Tja, antagligen liknande livserfarenheter, vetskapen om liknande rörelser i utlandet och ett gemensamt mål!
Så länge man har gemensamma erfarenheter och ett gemensamt mål att sträva mot så är sammanhållning ofta ganska lätt att få till.
Gemensamma erfarenheter, gemensamma mål. Du är nu på väg att argumentera för min ståndpunkt. Välkommen!
Är det inte snarare så att merparten av nationalstater
har demokrati och välfärdssystem? Undantag finns naturligtvis. Vilka mångnationella imperium tänker du på?
Jag anser att det är rätt tydligt att enbart den nationella identiteten har visat sig vara alldeles för heterogen och luddig för att bygga en sammanhållning kring. Se på de olika kolonierna runt om i världen. Så länge de hade en kolonialmakt att slåss mot så var sammanhållningen ofta väldigt god. Men så fort de blev "fria" så började de ofta slåss sinsemellan eftersom de egentligen hade helt olika syn på hur de "nya landet" skulle se ut.
Ditt exempel på forna kolonier talar väl emot dig om det säger någonting alls. De hade ett gemensamt mål - frihet från kolonialmakten - men ingen gemensam identitet eller historia. Riskgränserna oftast uppritade av kolonialmakterna kors och tvärs över alla möjliga historiska gränser. Att de råkat i luven på varandra skulle väl snarare förklaras av att de är etniskt och/eller religiöst olika. Dvs de tillhör inte samma nation.
Se på alla nationalistiska rörelser i Europa och världen. Så gott som inte en enda av dem går till val på att presentera en tydlig gemensam kultur eller värdegrund som alla nationens medborgare kan enas under. Den nationella identiteten är för luddig för att engagera folk. Istället väljer så gott som varenda av dessa rörelser att skapa sammanhållning genom att peka ut en eller flera "fiender" som man gemensamt skall bekämpa.
Du gör dig nu skyldig till en anakronism. Jag diskuterar framväxten av nationalstaten under 1800-talet följd av framväxten av demokratiska välfärdsstater. Vad dagens nationalistiska rörelser i påtvingat mångkulturella samhällen har med saken att göra förstår jag inte.