Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

Mångkulturalister se hit!

Self Evident skrev 2011-10-19 20:58:16 följande:
    Så att t.ex. spöa homosexuella eller judar enbart p.g.a. att deras läggning/ursprung är inte heller antidemokratiskt eftersom det är våldshandlingar mot personer och inte uttryck för åsikter som strider mot de demokratiska synsättet på allas lika värde och de mänskliga rättigheterna? 
    Lavish skrev 2011-10-19 20:34:58 följande:
    Vad består det antidemokratiska i här? Det är inte antidemokratiskt att ha åsikter.
    Att neka en person tillträde till ett samfund eller en organisation p.g.a. hans/hennes sexuella läggning är inte att hysa en åsikt utan ren och skär diskriminering och ett lagbrott. Om det inte är antidemokratiskt så vete fan vad som är det.
    Det första är väl ett gränsfall. Det är ju helt klart ett brott mot de demokratiska grundprinciperna ja. Men frågan är om det inte finns ganska många som spöat åtminstone homosexuella  för att de är homosexuella men ändå anser sig vara för ett demokratiskt styrelseskick? Isf är de ju inte antidemokrater.

Har du något exempel på vart man nekat tillträde till ett samfund pga sexuell läggning? Din länk är ju inte ett exempel på det, vad som framgår där är ju att de skulle ges tillträde. Nu har jag hört om sådana samfund, det har varit kristna frikyrkor vars medlemmar haft ett "svenskt ursprung".
  • Lavish
    Self Evident skrev 2011-10-19 21:30:01 följande:
    "Men sen kommer hans mer kontroversiella uppfattning fram:
    - En riktig muslim gör inte så, säger han.
    En riktig muslim kan inte vara homosexuell?
    - Nej. De är inte så.
    Menar du det?
    - Jag har inte sett. Aldrig."

Byt ut muslim mot kristen så är det förvillande likt de frikyrkor du nämner.
    Jag tycker det är en enorm skillnad att ha åsikten att en riktig muslim inte kan vara homosexuell och att neka homosexuella inträde i ett samfund p.ga deras sexuella läggning.
  • Lavish
    fisförnäm skrev 2011-10-19 21:21:27 följande:
    Ännu ett erkännande du ska ha cred för!
    ...och vad var det som gällde på 60-70 talen? Jo - ta seden dit du kommer, assimileringsprincipen. Det är framför allt det som saknas idag.

Sunt förnuft kan uppenbarligen vara subjektivt...
    Jag kan självklart inte vara exakt, men många av brotten som begåtts i Rosengård är ju pga av antidemokratin. Brottslingarna respekterar inte demokratiskt framtagna regler och lagar.
    Vi har också exemplet med de muslimska förbunden som kräver särlagsstiftningar etc.

Så du ser det här litet som ett experiment? Se hur långt det går innan du/dina närstående blir drabbade?

Ja, just därför att intolerans slår tolerans så lätt. Här kan antidemokrater utnyttja demokratin och det klandrar jag dem inte för. Det jag klandrar är vår naivitet och godtrogenhet.
    Det är svårt att motbevisa, men kulturkrockarna, motsättningarna och paradoxerna mellan kulturerna tycker jag räcker som avskräckande exempel på hur mångkulturen kan utvecklas till. 
    Men alltså, alla brott som överhuvudtaget begås är ju i den meningen antidemokratiska? Alla brott som begås är ju ett brott mot demokratiskt framtagna lagar?

Jag tror faktiskt inte att Sverige kommer försämras på ett avgörande sätt pga invandringen, särskilt inte på lång sikt. Men vissa kortsiktiga offer får man göra. Jag har anhöriga i andra länder också. Hur blir min ställning om jag har anhöriga i Irak som vill komma till Sverige för att det är för farligt i Irak? "Nej tack, om det kommer hit folk från Irak blir det farligare i Sverige (fast inte någonstans i närheten av lika farligt som i Irak)"

Men att inte tillmäta alla människor samma rätt till liv, hälsa och lycka är väl efter dessa resonemang antidemokratiskt och intolerant i sig och det är ju vad man gör om man stoppar invandringen?
  • Lavish
    Self Evident skrev 2011-10-19 22:05:43 följande:
    Så du tror på fullt allvar att en öppet homosexuell person skulle vara välkommen i hans moské? Vad tror du att en homosexuell muslim, som Manji jag citerade ovan, skulle anse om det uttalandet?

Ytterligare ett exempel på kompromissande i toleransens namn och den frågeställning som TS tar upp:

"I julhelgen uppmärksammade Svenska Dagbladets Per Gudmunson en skillnad i de politiska plattformarna inom Broderskapsrörelsen. I den socialdemokratiska organisationen för troende står i dess "Manifest för en kristen vänster" att man strävar efter en värld utan över- och underordning. Där räknas så upp: ”utan klasskillnader, utan etniska och religiösa klyftor, utan ojämlikhet på grund av kön eller sexuell läggning...”

Till höstens val formulerades ett speciellt ”Manifest för muslimska socialdemokrater” av ett nätverk inom borderskaparna. Texten om den jämlika värld man vill bygga är densamma men med ett undantag, "sexuell läggning" har strukits ur manifestet.
    Broderskapsrörelsens förbundsordförande Peter Weiderud berättar för QX att en grupp muslimska medlemmar önskade formulera ett eget dokument där de för den muslimska gruppen viktiga frågorna lyftes fram.
    - Det är alldeles klart att när våra muslimska medlemmar formulerar sig så är det inte exakt samma frågor man lyfter fram, säger han. Man kan beskriva det som att den kritiska massan av muslimska medlemmar inte hunnit lika långt.
    (...)
    HBT-socialdemokraternas förbundsordförande Anders Selin är bekymrad över att Borderskaparna presenterar två olika politiska manifest.
    - Det är en liten besvikelse att Broderskapsrörelsen som varit så progressiv och stått långt fram nu kompromissar, säger han och noterar det är "vissa saker" som man anser vara möjligt att kompromissa med.
    - Det skulle vara intressant att se just vad man väljer att göra kompromisser kring. Man kompromissar inte med jämställdhet, oavsett om det varit en kort väg, påpekar han.
    - Med hbt och sexuell läggning går det dock och det känns inte helt OK."
    Men självklart känns det inget kul för en homosexuell muslim. Det upplevs säkert som jättejobbigt av dem. Men jag anser fortfarande inte att det är ett antidemokratiskt beteende att ha åsikter om religion och sexuell läggning. Åsiktsfrihet och yttrandefrihet är grundläggande demokratiska rättigheter. Jag ser inte heller var hetsen skulle ligga i att säga att ingen riktig muslim är homosexuell.

Sen känns det intressant att fundera kring likheter och skillnader i att neka någon inträde i ett samfund pga dennes homosexuella läggning och att neka någon inträde i en nation pga dennes etnicitet eller politiska åsikter..... :-P
  • Lavish
    Philipsson skrev 2011-10-20 15:51:24 följande:
    Menar du att det är odemokratiskt att ha åsikter om hur stor invandringen till Sverige ska vara och att t.ex. att motarbeta det. s.k. mångkulturella samhället?

I så fall har du ju helt missuppfattat vad begreppet demokrati betyder.
    Det är varken mer eller mindre odemokratiskt än det är att neka homosexuella inträde i ett samfund...
  • Lavish
    Philipsson skrev 2011-10-20 16:15:31 följande:
    Varför skulle det vara odemokratiskt att neka folk tillträde till ett samfund, menar du?

Det är uppenbart att du inte vet vad demokrati är. Läs på!
    Du menar alltså att respekt för människors lika värde och frihet att söka sin egen lycka inte är grundläggande demokratiska värderingar?

Det var ju en person tidigare i tråden som hävdade att det är antidemokratiskt att neka homosexuella inträde i samfund.
  • Lavish
    Philipsson skrev 2011-10-20 18:31:58 följande:
    Menar du att det är odemokratiskt att neka rojalister inträde i Republikanska föreningen? Att neka militanta veganer inträde till pälsuppfödarklubben, om det nu finns nån sån?

Det är helt i demokratisk anda att ha föreningsverksamhet (samfund) som riktar sig till en viss kategori människor, och därmed utesluter andra.
    Ja, det håller jag med om, men Self Evident menar att det är antidemokratiskt och jag uppfattade er som att ni stod på samma sida, därav min argumentation.
  • Lavish
    Philipsson skrev 2011-10-20 18:46:01 följande:
    Jo. Du måste lära dig - för att det ska ge någonting -, att diskutera utifrån sakfrågor och argument, inte utifrån vilken person du tror att din samtalspartner är.
    Hahaha det verkar vara mycket du tycker att jag ska lära mig :-P
  • Lavish
    fisförnäm skrev 2011-10-20 19:46:49 följande:
    Tja, man skulle egentligen kunna generalisera så, ja.

Jag finner det fascinerande. Människor offras och det bekommer dig inte.
    Varför göra Sverige osäkrare för kommande invandrare?

Sveriges resurser är begränsade, det måste du väl förstå? Därför behövs smarta långsiktiga prioriteringar.
    Men vaddå, hur menar du att vi ska göra Sverige säkrare för kommande invandrare? Genom att offra invandrare som kommer nu genom att skicka tillbaks dem?
  • Lavish
    fisförnäm skrev 2011-10-20 20:00:32 följande:
    Ja, repatriera dem som utgör säkerhetsrisker för Sverige, helt enkelt.
    Då utgör de väl troligen säkerhetsrisker någon annanstans istället? Men visst har man inte PUT eller medborgarskap så ska man åka ut om man begår brott.
  • Lavish
    fisförnäm skrev 2011-10-20 20:17:13 följande:
    Eftersom det är repatriering vi talar om så kommer således personen utgöra fara i sitt egna hemland och det är helt i sin ordning. De har ansvar för sin medborgare - vi för våra.
    Ja visst, men gnället om invandrare brukar väl oftast gälla dem som redan uppnått PUT eller medborgarskap?
  • Lavish
    fisförnäm skrev 2011-10-20 20:33:42 följande:
    Hört talas om dubbla medborgarskap? Det enda rimliga blir då att utgå från första medborgarskapet som allt som oftast utgör den största delen av personens identitet och kultur.
    Öh nej.
  • Lavish
    fisförnäm skrev 2011-10-20 20:46:32 följande:
    Tja, det beror ju på vilka premisser som finns för att få medborgarskap, men som det ser ut idag då man exempelvis inte ens behöver kunna svenska, så förstår jag inte varför man behöver lägga någon vikt på det. Medborgarskapet är så pass urholkat.

Nåja, lite människooffer här och där gör ju inget, inte sant?
    Men jag begriper inte. Varför skulle svenska människooffer vara sämre än människooffer någon annanstans? Om det nu är någon psycho mördare eller våldtäktsman du föreställer dig att vi diskuterar? Eller du tänker att hemlandet kanske praktiserar dödsstraff så att individen blir oskadliggjord för gott?

Jag tycker iofs att det ska vara språktest för att få medborgarskap. Men det känns helt vansinnigt legalt och internationellt sett att man ska kunna UTVISA medborgare.
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!