Inlägg från: fisförnäm |Visa alla inlägg
  • fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

kalleman skrev 2011-10-04 18:12:12 följande:
    Hur vet du att integrationssatsningarna inte fungerar? Vad är det som inte fungerar?  Många integrationssatsningar är mycket lyckade och många områden i Sverige är multikulturella, speciellt de områden som har stor inflyttning. 

Även här slänger du dig med diffusa intetsägande begrepp som låter "fint", endast för att höja stilnivån på ditt inlägg. Ordet är alltså "majoritetskultur", vad är det? Så länge du inte börjar prata om den homogena "svenska" kulturen (som jag tror du är alldeles för smart för att tro på själv) betyder det ordet inget alls.

Sociala och ekonomiska klyftor skapar en situation av frustration och alienation som oftast tar sig utryck i desperata våldsakter. Ta upploppen i London för några månader sen, förorterna i Paris för sju årsedan, Malmö för tre årsedan osv. Lever man i en kontext där man har lite möjligheter att påverka sin egen situation (arbetslöshet, fattigdom, sjukdom osv.) så letar man sig till ett utanförskap. Hur många Östermalmbor rånar småbutiker  eller misshandlar varandra på stan?  

Återigen rörande "multikulturellt kaos" så är det ju ett fingerat begrepp! Du säger att det är ett samhälle med många motsättningar. Vilka motsättningar? Slåss man över att fira jul eller Id-al fitr? Kulturer skapar inte motsättningar, sociala och ekonomiska skillnader skapar klyftor. 
    Jo, tjena. Motsättningarna, speciellt mot majoritetskulturen (som tack och lov fortfarande är den svenska och alltså inte påverkad av någon "integration" av invandrarkultur), har ökat och genom att enbart följa nyhetsinslag så borde detta vara lätt att konstatera.

Det är inte för att det låter fint, jag kallar det för vad det är. Den svenska kulturen är i majoritet.

London, Paris och Malmö säger du. Dessa tre städer har en sak gemensamt: omfattande mångkulturalism - det är så simpelt egentligen.
    Men visst finns det klasskamper här och var men dessa problem är inhemska och således såna problem som inte borde späs på med mångkultur såsom det görs idag.

Vad sägs om kvinnosyn, synen på jämställdhet, demokrati, barnaga, våld öht osv. Tror du seriöst inte det finns några motsättningar mellan kulturer? 
  • fisförnäm
    kalleman skrev 2011-10-04 18:20:00 följande:
    Nej "svenskt" är även det ett konstruerat begrepp för att särskilja "de" och "vi". Det är endast de senaste 20 åren man börjat prata om en homogen svensk kultur (troligtvis för att nya kommunikationer möjliggör för oss att upptäcka kulturella differentieringar). 

Visserligen pratade man mycket om fosterlandet och konugariket Sverige under nationalrommantiken, men man alienerade aldrig invandrare eller främmande kulturer (främst för att man inte visste hur "svenskar" var) för att det inte fanns någon "homogen" svensk kultur. Jämför en skånsk bonde med en norrländsk bonde, deras sätt att leva och deras kulturer så skulle du bli väldigt förvånad över hur olik den var. För att inte prata om landet och storstaden...

Många försöker dock konstruera en homogen svensk kultur (utan speciellt lyckade resultat dock) och applicera den på vår historia. 
    Konstruerat? Det finns inget svenskt alltså?
    Hur ser du på dig själv, rotlös? "världsmedborgare"?

Olikheten mellan skåningen och norrlänningen är just svensk - båda är svenskar och deras olikheter står under deras gemenskap som heter svenskar.
    Jag vill förövrigt påstå att ett tryggt och harmoniskt SAMhälle är beroende av gemenskap - vad säger du om det?

"vår" historia? Hur ska du ha det?
  • fisförnäm
    kalleman skrev 2011-10-04 18:26:41 följande:
    Nej det sociala är inte kulturellt.  Bara för att jag vuxit upp i en skabbiglägenhet  från miljonprogrammet betyder inte det att vara fattig är en del av min kultur, det är en del av min historia men inte min kultur. 

Det är även intressant att du menar att "strävan efter att inte jobba" för det första är ett problem, men även att det skulle vara djupt rotat i en kultur, vilken i sådana fall och var i världen behöver man inte jobba för att överleva?
    Jo, visst. Många sociala normer är just svenska. Du går exempelvis inte till en fest med mjukisbrallor då du vet att det inte är socialt accepterat i Sverige.

Självklart är det ett problem - en del i en befolkning ska väl inte få "slippa" jobba och bidra till det GEMENSAMMA (det SVENSKA) samhället, eller vad tycker du?
    Somalia, Afghanistan är två exempel.
    Fakta - ingen rasism.
  • fisförnäm
    kalleman skrev 2011-10-04 18:38:26 följande:
    Använd inte begrepp du inte kan, det finns ingen "svensk" kultur, precis lika lite som det finns en "muslimsk", "norsk" eller annan homogen kultur för den delen.

Du menar att din åsikt rörande den "misslyckade" integrationen baseras på nyhetsinslag? Vilka nyhetsinslag? Aftonbladet? Patriot.nu? Du missar helt iden om att nyheter inte presenterar lyckade integrationer. OM det vore så att integrationen skulle vara helt misslyckad skulle Sverige således vara i totalt uppror med tanke på hur många invandrare vi har tagit in. Särskilt under 60, 70 och 80 talet.

Du har även rätt i att London, Malmö och Paris är länder med stor multikulturalitet (vi kan även lägga till Rodney King protesterna i LA 1992 här), där du faller platt är dock att det inte är invandrare som begår upplopp, tvärtom det är den fattiga arbetarklassen. I london var det inte de invandringstäta områdena (som i London är tämligen välställda) utan de fattiga arbetarkvarteren med en arbetslöshet på nära 50%. I LA var det den fattiga svarta befolkningen som begick upplopp, I Paris var det även där ungdomar osv.

Nej det finns ingen "kulturell" motsättning. Det finns motsättningar i åsikter däremot och det behöver du inte skylla på mångkulturen. Vare sig Hålan Juholt eller Fredrik Rhienfeldt eller Jimmie Åkesson är invandrare, eller som du skulle sagt: "från främmande kulturer". Ändå står de tvärt emot varandra rörande ideologi, sakpolitik och demokrati. 
    Detta är fascinerande. Hur ska vi kunna diskutera när du inte ens erkänner nationella kultuerer (blanda inte in religiösa kultuerer) kulturers existens?
    Hur kan ens mångkultur uppstå utan att homogena kulturer tillkommer?

Nej, inte till 100%, men för tillfället är jag för lat för att hänvisa till något bättre. Helt/halvt/på-väg-att misslyckas spelar ingen roll.
    Invandrarna som kom in på 60-70- talen blev för det mesta assimilerade och alltså inte integrerade. Svensk kultur stod sig således svenskt utan att behöva ge avkall.

USA är en mångkultur och även uppbyggt på det. Det var alltså inte så underligt att det som skedde skedde.
    Ungdomarna och arbetarklassen är de som drabbas mest av mångkulturen så det är inte alls förvånande.

Ok, du kan absolut inte dra några generaliseringar öht alltså? Är de som faller offer för mångkulturen "ett pris man måste betala"? Är mångkulturalismen så åtråvärd?
    Motsättningar i åsikter faller in i demokratin vilket är svenskt. Olikheterna är understående den svenska nationella identiteten/kulturen. Tyvärr så finns det dock en motsättning mot just demokratin - detta kommer ofta från utlandet och invandrare. 
  • fisförnäm
    kalleman skrev 2011-10-04 18:42:50 följande:
    Nej sociala normer är skapade av den sociala kontexten inte av den kulturella tillhörigheten. Jag och mina vänner kan mycket väl ha en fest i mjukisbrallor, precis som att det inte är tänkbart att komma i något annat än frack på vissa fester. Det är inte så att vi tänker "vi är minsann svenskar, därför tar vi jeans på oss". 

Du menar att man inte arbetar i Somalia eller Afghanistan? Eller att de båda länderna aktivt strävar efter att arbeta så lite som möjligt? Kanske är det därför människor dör i svält i Somalia, de orkar inte arbeta för födan helt enkelt. 
    Du behöver nödvändigtvis inte tänka "vi är minsann svenskar, därför tar vi jeans på oss", men ur det stora perspektivet så är det så att du anpassar dig efter din omgivningen vilket jag förmodar är/var svensk.

Man kan definitivt se stora skillnader mellan Sverige, Somalia och Afghanistan i just detta avseende. Lätta lite på dina hämningar - generaliseringar är inte farliga, de är bra för att klargöra saker och ting. Detta använs inom Sverige hela tiden.
    Jag har förresten inte påstått att de strävar efter att inte jobba - men de strävar heller inte efter att jobba, förstår du? Vad anledningen är är irrelevant, men tyvärr så blir kulturerna influerade av, ur svenskt perspektiv, brist på arbetsmoral.
  • fisförnäm
    lykantrophona skrev 2011-10-04 19:10:20 följande:
    Så du menar att influenser som att dricka sima på valborg är något som skulle vara vanligt utan finnar i Sverige? Eller att det bara är en slump att de flesta lärarna och eleverna inom klassisk indisk dans i Sverige har ursprung från Sydasien?

Och när det gäller överlappningar:
    Norrland bör alltså delas upp i olika nationer: en del som tillhör Sverige, en del för samerna, en del för tornedalingar, en del för finnar? Hur skulle detta praktistk gå till? Skulle samerna behöva flytta från områden där vanliga svenskar är i majoritet, till speciella samebyar? Skulle svenskar behöva flytta från fjällen till något mer typiskt svenskt?

Är det okej att tvinga folk att flytta, bara för att dela upp dem efter språk, kultur, vanor? Även om de är födda där?

Det tycker inte jag.

Och Sverige är inte trångt. Vi har en låg befolkningstäthet jämfört med många andra länder. Och väldigt många invandrare söker sig till Frankrike, Malta, USA, Kanada, Storbrittanien etc etc. Såvida de inte söker asyl från närmaste grannland helt enkelt.

Mångkulturalismen handlar inte om att dela upp samhället. Det är du, nationalisten, som vill dela upp baserat på kulturell tillhörighet. Människor med ena modersmålet ska bo separat från människor med andra modersmålet. Jag anser att människor kan bo tillsammans.

I Indien finns, beroende på hur man räknar, 22-250 olika språk. Flera olika religioner och etniska grupper. Klädstil, matvanor och värderingar skiljer sig också åt. Tycker du att Indien bör styckas i delar, eftersom många kulturer samsas i samma nation?

Just ja, många svenskar spred en massa rykten om greker och finnar som kom hit på 60-talet. De skulle aldrig passa in i svenska samhället med sina konstiga vanor tydligen. Men numera så är de integrerade. Min mor har levt här i 25 år, talar svenska, är aktiv i föreningar, älskar Stockholm. Skillnaden är att då fanns det fler jobb i Sverige. Med dagens globaliserade kapitalism så flyttas jobb från dyra Sverige till låglöneländer, vilket leder till arbetslöshet här. Och som sagt, undersökningar tyder på att det inte är nationaliteten som gör en brottslig: det är klassproblematik. Fattigdom, isolering, diskriminering kan få vem som helst att göra desperata saker.

Svara mig:

Vilka kulturella element är det som är skadliga?
    Är det rätt att skada och tvinga folk för nationalismens skull?
    Vad är det som tyder på att motsättningarna kommer bli värre?
    Vad är din definition på mångkultur?
    Nej, den influensen har kommit med den finska invandringen och är också begränsad till finländarna, vilket jag tycker är fel, men på en väldigt liten nivå. Egentligen är inte mat och drycks-kulturer särskilt hotande, men principen jag vill få fram finns där.
    Och nej, det är ju förstås ingen slump - vad kan vi då se, jo - vi ser hur folket splittras (nu är ju inte heller dans något speciellt hotande heller, men det borde inte ha ekonomiskt stöd som egenltigen borde gått till svensk kultur). Ska utländsk kultur överleva i Sverige så måste det assimileras. Detta kräver att indisk dans inte längre kommer kallas för indisk, men eftersom det inte finns någon större efterfrågan av den så kommer den sannolikt inte assimileras. Just därför så ska den inte ha något statligt stöd eftersom staten ska finansiera majoritetens och således svenskarnas intressen - inte indiernas. Men jag vill dock inte förbjuda något, indisk dans får gärna vara kvar men då ska den finansieras av indierna själva.

Jag vill mena att det råder lite undantagstillstånd i norra Norrland. Samerna är en självklar del i samhället, men dessa ska dock anpassa sig efter svenska samhället (alltså inte som idag där de har eget ting etc). Finnarna har ett eget land som du kanske känner till... Tornedalingar har antingen Sverige eller Finland att vända sig till.
    Om svenskar trivs på ett ställe och kallar det för Sverige, varför skulle de då flytta?

Jag tänker inte tvinga någon, var får du det ifrån? Sverige och svenska samhället ska stå konsekvent svenskt, på så vis kan folk själva välja om de trivs i svenska samhället (detta sannolikt eftersom de just identifierar sig som svenskar), de som inte trivs väljer själva om de vill flytta vilket också är den naturliga utgången.

Hört talas om bostadsbrist, hög arbetslöshet och redan ghettoliknande områden som uppkommit?
    Intressant att du tar upp andra länder,de flesta av dem är mycket större än Sverige och tar inte emot lika många invandrare i jämförelse med sina befolkningsmängder. Varför har exempelvis inte Danmark och Finland lika många asylsökanden? Dessa länder skiljer sig inte mycket från vårat samhällsmässigt.

Grejen är den att du inte kommer komma undan människor som mig som vill behålla sina kulturella identiteter utan att behöva hotas. Sverige torde vara svenskhetens hem, den svenska kulturens hem. Utländska kulturer har även dem sina respektive hem och det borde respekteras. Vill du leva med andra kulturer så får du lov att helt enkelt emigrera - inte pracka på mig och svenskarna någon kultur som just DU tycker är jättemysigt och trevligt. För det är just vad det är - subjektivt, egoistiskt och diktatoriskt tankesätt utan att ens tänka över konsekvenserna.
    Skulle du exempelvis trivas med att "leva tillsammans" med, ur ett svenskt perspektiv, kvinnofientliga kulturer från MENA?

Indien är väldigt indelad, vill jag påstå. Det är heller inget lycksosamhälle med harmoni mellan kulturerna direkt... Klädstil, matvaror och annat materialistiskt är oväsentliga...

Grekerna och finländarna ASSIMILERADES. Svenskarna har inte gett avkall för fem öre till förmån för grekisk och finländsk kultur i samband med invandringen. Integration är således obefintlig.
    Klassproblem, diskriminering etc hade vi innan massinvandringen och är något som inte borde späs på med kulturella motsättningar som är vardag idag. Samhället behöver gemenskap (dvs svensk nationell identitet för alla), det ser vi tydligt när vi jämför med hur Sverige såg ut när det var mer eller mindre homogent. Då fanns inte ens något som kallades "fritidsgårdar för stackars "ungdomar".

Svar:
    1.De skadliga är dem som en majoritet av svenska folket inte vill ta del av men ändå får statligt stöd. (staten ska ju som bekant stå för majoriteten)
    2.Nej, vill jag svara på den frågan. Men det går ju ut på vad folket vill - vi kanske är för dödstraff i framtiden...?
    3. Mångkulturen fortsätter få statligt stöd samtidigt som invandringen ökar och invandrarna som redan är här har även en hög nativitet.
    4. Just i denna diskussionen så menar jag som sagt mångkultur i samband med invandringen. Mångkultur betyder just många kulturer som ska samsas på något magiskt sätt.
  • fisförnäm
    kalleman skrev 2011-10-04 19:16:31 följande:
    Jag erkänner kulturers existens, däremot erkänner jag inte en homogen kulturs existens. Något bevis för en homogen kultur har du inte bevisat, utan du har bara hävdat att den finns.

Men integrationen har inte misslyckats till 100%, den lyckas ju hos en förkrossande majoritet av alla invandrare. Det är i princip ingen skillnad mellan de invandrare som kom på 60 och 70 talet, mot de som kom på 80, 90 och 00 talet. Skillnaden ligger snarare i djupa ekonomiska kriser under 90 och 00 talet (något jag på pekat tidigare i tråden rörande sociala och ekonomiska skillnader och främlingsfientlighet).

Vet du ens vad Roddney King upploppen grundade sig i? Och återigen hur förklarar du att det -INTE- var invandrare som gjorde uppror utan snarare den fattiga arbetarklassen? Just nu gör du bara en dum koppling som inte existerar.

Ingen kan "falla offer" för mångkulturen, då mångkulturen bara är ett begrepp om att många kulturer lever sida vid sida av varandra! Motsättningar ligger inte i kulturen som jag både sagt och belagt.

"Motsättningar i åsikter faller in i demokratin vilket är svenskt." Vad? Nyss sa du ju att motsättningarna faller in under kulturen! Hur skall du ha det? Menar du att det inte finns svenska antidemokratiska grupper? Nynazismen propagerar öppet för ett avskaffande av demokratin, de pratar även om en homogen svensk kultur. Är det en kulturkrock eller differentiering av åsikter?

Jag kan ha åsikter om det mesta utan att det blir motsättningar, exempelvis kan jag tycka att kvinnors plats är i hemmet och hos barnen, utan att jag för den delen har problem med kvinnliga arbetskamrater.
    Svensk kultur existerar och den går att göra homogen, allt som existerar kan göras homogent.

Självklart hade det sett annorlunda ut om alla invandrare hade fått arbete från första början när de anländer till Sverige. Då hade det gått att jämföra med invandringen som kom på 60-70-talen. Invandrarna hade assimilerats och allt  hade gått hyffsat smärtfritt. Vi ska dock inte glömma att många av dagens invandrare är analfabeter och kommer från 3:e världen - kompetensen skiljer sig markant vilket hade skapat strul i vilket fall som helst. Kulturkrockarna finns också fortfarande, men de hade förmodligen inte varit lika vanligt förekommande.

Varför tar du ens upp Rodney King? Jag har redan instämt i att klasskamper existerar och att inhemska problem finns i alla länder. Kravaller skedde exempelvis även i Sverige innan massinvandringen.
    Dum koppling? Vad säger du om Rosengård, Fittja, Backa, Rinkeby? Arbetarklass, kanske?

Du har inte belagt något. Jag har däremot tagit upp ett antal kulturkrockar som sker varje dag. Sådana som inte hade existerat utan dagens mångkulturalism tillsammans med invandringen.

Grejen är den att det inte är motsättningar som orsakats av mångkultur. De är inhemska och är något som är helt naturligt i en demokrati. Demokratin får dock utstå mycket motstånd idag, mycket motstånd som inte hade existerat utan mångkulturalismen.
    Att det finns antidemokrater som är svenska är inhemska problem som inte borde späs på med anledning av att uppnå en slags mångkulturell utopisk drömvärld, tycker inte du? 

Ja, och du får gärna tycka så i en demokrati som Sverige. Däremot kommer du sannolikt inte få stort stöd av resten av svenskarna och därmed besitter du en motsättande åsikt som ska undvikas få mer stöd genom exempelvis invandring. Däremot så ska du självklart kunna försöka starta en opinion inom Sverige, med svenskar (den svenska demokratin är som bekant begränsad till svenskarna).
  • fisförnäm
    Danitra skrev 2011-10-04 21:14:50 följande:
    Alltså, jag förstår inte ens premisserna för den här diskussionen!

Vad exakt är "svensk kultur" som idag är "majoritetskulturen"? Idol? Supa skallen av sig på midsommar? Allsång på skansen? Kanelbullar?

Hur mycket måste men pricka in för att tillhöra den här kulturen?  
    Tja, då kan man även fråga sig vad mångkultur är? Vad är andra kulturer?

Jag tror även du generellt kan se vad som är utländskt respektive svenskt. Oftast är det faktiskt lättare att peka på vad som inte är svenskt, tycker i alla fall jag. Där tror jag de flesta svenskar står lika, även omnationalistiskt tänkande är tabu.
  • fisförnäm
    lykantrophona skrev 2011-10-05 18:47:21 följande:
    Så du ignorerar helt enkelt den mångkultur som uppstår av sig själva, eller kultur som inte beror på etnicitet? Det är ett enögt sett att se det på. Jag är hedning och har alltså en annan kultur än de flesta sekulära/kristna svenskar. Men du kan inte heller förneka att nordisk hedendom har ett ursprung i bl a Sverige. Är jag en risk för majoritetskulturen? ;)

Och jag anser det är bra att Sverige tar emot många flyktingar. På så sätt hålls jordens befolkning i mer jämn koncentration. Annars skulle länder så som Sverige och Italien ha en minskade befolkning, medan befolkningen i Indien, Kina, Nigeria etc skulle öka. I Finland finns många rasister tyvärr, även mot inhemska grupper så som romer.

Finns stora kulturer som inte har någon egen nation. Romer, kurder, finlandssvenskar, koptiska kristna exempelvis.

Som jag ser så vill du begränsa folks frihet. Folk måste bli fullständigt assimilerade för att få flytta någonstans. Så en svensk som inte riktigt trivs i Sverige och flyttar till exempelvis Japan, måste alltså sluta laga köttbullar och ärtsoppa, bli buddhist och aldrig mer tala svenska? Varför inte en kompromiss? Antingen kan han stanna i Sverige och importera saker från Japan, så som böcker, film, lära sig språket på kurser... eller så kan han flytta till Japan och behålla en del svenskhet: så som att fira påsk och laga ärtsoppa. Finns ju ändå inget sådant som en ren kultur, så varför försöker du få folk att begränsa sig och sina möjligheter?

Det du är ute efter att jag, med finsk bakgrund, borde välja och bli antingen modell-svensk för att bo här, eller flytta till Finland (där jag aldrig bott) och bli helt och hållet finsk?

Finnarna är anpassade, men jag skulle inte säga att det hänt utan samhällets hjälp eller att de är totalt assimilerade. Finska lärs ut som hemspråk, finska är ett officiellt minoritetsspråk i Sverige (tillsammans med ex samiska och romani chib), finns finska skolor, finskspråkiga tidningar och kaféer som serverar karelska piroger.

Men inte kraschar samhället pga det?

Jag skulle vilja hävda att kännetecknande för svensk kultur är inte motstånd mot förändring och skepsis mot invandrare, utan att Sverige (mer än andra länder) tycker om att ta in utländska saker så som maträtter, högtider, musik osv. Så har det varit länge, speciellt i Stockholm och andra storstäder.

Frågan är om du då passar in i svensk kultur? Eller ska du flytta till ett mer nationalistiskt land kanske?
    Mångkultur uppstår eftersom svenska samhället tillåter det. Det finns en efterfrågan. Det handlar då och kulturella influenser som assimileras och således inte kallas utländska såsom exempelvis indisk dans.
    Hedendom finns det uppenbarligen efterfrågan av...
    Majoritetskulturen är förresten för religionsfrihet.

Varför inte satsa på en bättre familjepolitik för Sverige och en stor kampanj för mindre barnafödande i U-länder istället? win-win-situation, istället för att vi suger ur all kompetens från U-länderna som fortsätter föda barn i mängder.

Ja, det är ju synd för dem, men de är så välkomna att assimilera sig! Däremot råder det lite undantagstillstånd för finlandssvenskar.

En "svensk" som inte trivs i Sverige är ju rimligtvis ingen svensk, eller hur? Denne är kanske mer villig att bli japan? ..och återigen; matvanor är tämligen oväsentliga...
    Varför ska samhället kretsa just runt denna personen, varför ska vi förhålla oss till dennes åtrå till just Japan? Tänk om personen är den enda som är så förjust i japansk kultur? Förstår du det egoistiska resonemanget?
    Är det inte rimligare att personen flyttar till Japan? Det blir återigen en win-win situation för svenska samhället, japanska samhället och för personen själv.
    Om det inskränker på friheten så visst, gärna för mig. Jag anser att rättvisa är viktigare.

Tja, vad vet jag. Jag känner inte dig. Du kanske varken känner dig finsk eller svensk? Annars borde någon av dessa sidor väga tyngst - du vill väl inte vara en börda för samhället och kräva att det ska förhålla sig efter just dig?

Det är inte assimilation som du beskriver. Det är en anpassning från Sveriges sida - ett avkall - for att ge finländarna en exklusiv plats i Sverige. Som tur var så existerar inga större kulturkrockar mellan finländare och svenskar, men principen är fel.
    Kraschar gör det inte, men det är orättvist.

Jag håller med, men då har det just handlat om assimilation. Kulturerna har enbart sitt ursprung kvar men de blir inräknade i den svenska kulturen.

Demokrati råder i den svenska kulturen så visst är jag varmt välkommen. Jag har ju inga anti-svenska åsikter eller värderingar som ofta invandrade kulturer har. Jag klandrar dock inte dem i första hand, det är Sveriges fel från början att släppa in dem.
  • fisförnäm
    lykantrophona skrev 2011-10-05 20:24:56 följande:
    Men den fiktive svensken som inte känner sig hemma i Sverige kanske stör sig på vissa saker i svensk kultur (exempelvis arbetsklimat eller politk`?) men tycker om andra svenska saker, så som svenska högtider och språket.
    '
    Varför vore det orättvist att känna samhörighet med två olika länder? Är det så att du, som jag gissar är "helsvensk", är avundsjuk på folk som känner sig hemma i både Sverige och andra platser?

Och att du menar att romer, kurder etc helt enkelt borde sluta med sina egna traditioner är befängt. Har du ingen medkänsla för andra människor?

Vad är det som är orättvist med invandring eller mångkultur? Din kultur försvinner ingenstans bara för att jag firar valborg med friterat bröd, eller för att din granne fastar på Ramadan. Vad ger dig rätten att lägga dig i andra människors liv, och besluta om vad som hör hemma var?
    Absolut, då får denne utnyttja sina demokratiska rättigheter och uttrycka sin kritik. Det är inte samma sak som att man vill bli japan eller liknande...

Det är orättvist att ett samhälle ska anpassa sig och förhålla sig till en person eller minoritet.
    ..och jag vill mena att man aldrig kan känna sig lika hemma utomlands som i Sverige. Det är här i Sverige som den svenska identiteten har sin hemvist. Att "känna sig hemma" kan man dock definiera olika, men det går inte att ända på vad som är svenskt och utländskt hursomhelst.

Medkänsla är just det jag har. Tyvärr så har dessa kulturer inga hemländer och, eftersom människan är ett flockdjur och behöver gemenskap, så är det bäst att dessa minoriteter assimilerar sig till respektive befintliga nationella samhällen.

Varför tar du friterat bröd och ramadanfastande som exempel? Jo, du gör det för att du vet indirekt att dessa fenomen inte är svenska. Det är det som skiljer oss åt - jag uttrycker direkt när du gör det indirekt - jag kallar spade för spade, du kallar spaden för "något man gräver med" för att du inte törs säga det uppenbara. Således adresserar även du kulturers olika hemvist.
    Varför är det så tabu att värna om det svensk i Sverige, ska vi inte ha samma förutsättningar som andra länders kulturer? 
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!