lykantrophona skrev 2011-10-04 19:10:20 följande:
Så du menar att influenser som att dricka sima på valborg är något som skulle vara vanligt utan finnar i Sverige? Eller att det bara är en slump att de flesta lärarna och eleverna inom klassisk indisk dans i Sverige har ursprung från Sydasien?
Och när det gäller överlappningar:
Norrland bör alltså delas upp i olika nationer: en del som tillhör Sverige, en del för samerna, en del för tornedalingar, en del för finnar? Hur skulle detta praktistk gå till? Skulle samerna behöva flytta från områden där vanliga svenskar är i majoritet, till speciella samebyar? Skulle svenskar behöva flytta från fjällen till något mer typiskt svenskt?
Är det okej att tvinga folk att flytta, bara för att dela upp dem efter språk, kultur, vanor? Även om de är födda där?
Det tycker inte jag.
Och Sverige är inte trångt. Vi har en låg befolkningstäthet jämfört med många andra länder. Och väldigt många invandrare söker sig till Frankrike, Malta, USA, Kanada, Storbrittanien etc etc. Såvida de inte söker asyl från närmaste grannland helt enkelt.
Mångkulturalismen handlar inte om att dela upp samhället. Det är du, nationalisten, som vill dela upp baserat på kulturell tillhörighet. Människor med ena modersmålet ska bo separat från människor med andra modersmålet. Jag anser att människor kan bo tillsammans.
I Indien finns, beroende på hur man räknar, 22-250 olika språk. Flera olika religioner och etniska grupper. Klädstil, matvanor och värderingar skiljer sig också åt. Tycker du att Indien bör styckas i delar, eftersom många kulturer samsas i samma nation?
Just ja, många svenskar spred en massa rykten om greker och finnar som kom hit på 60-talet. De skulle aldrig passa in i svenska samhället med sina konstiga vanor tydligen. Men numera så är de integrerade. Min mor har levt här i 25 år, talar svenska, är aktiv i föreningar, älskar Stockholm. Skillnaden är att då fanns det fler jobb i Sverige. Med dagens globaliserade kapitalism så flyttas jobb från dyra Sverige till låglöneländer, vilket leder till arbetslöshet här. Och som sagt, undersökningar tyder på att det inte är nationaliteten som gör en brottslig: det är klassproblematik. Fattigdom, isolering, diskriminering kan få vem som helst att göra desperata saker.
Svara mig:
Vilka kulturella element är det som är skadliga?
Är det rätt att skada och tvinga folk för nationalismens skull?
Vad är det som tyder på att motsättningarna kommer bli värre?
Vad är din definition på mångkultur?
Nej, den influensen har kommit med den finska invandringen och är också begränsad till finländarna, vilket jag tycker är fel, men på en väldigt liten nivå. Egentligen är inte mat och drycks-kulturer särskilt hotande, men principen jag vill få fram finns där.
Och nej, det är ju förstås ingen slump - vad kan vi då se, jo - vi ser hur folket splittras (nu är ju inte heller dans något speciellt hotande heller, men det borde inte ha ekonomiskt stöd som egenltigen borde gått till svensk kultur). Ska utländsk kultur överleva i Sverige så måste det assimileras. Detta kräver att indisk dans inte längre kommer kallas för
indisk, men eftersom det inte finns någon större efterfrågan av den så kommer den sannolikt inte assimileras. Just därför så ska den inte ha något statligt stöd eftersom staten ska finansiera majoritetens och således svenskarnas intressen - inte indiernas. Men jag vill dock inte förbjuda något, indisk dans får gärna vara kvar men då ska den finansieras av indierna själva.
Jag vill mena att det råder lite undantagstillstånd i norra Norrland. Samerna är en självklar del i samhället, men dessa ska dock anpassa sig efter svenska samhället (alltså inte som idag där de har eget ting etc). Finnarna har ett eget land som du kanske känner till... Tornedalingar har antingen Sverige eller Finland att vända sig till.
Om svenskar trivs på ett ställe och kallar det för Sverige, varför skulle de då flytta?
Jag tänker inte tvinga någon, var får du det ifrån? Sverige och svenska samhället ska stå konsekvent svenskt, på så vis kan folk själva välja om de trivs i svenska samhället (detta sannolikt eftersom de just identifierar sig som svenskar), de som inte trivs väljer själva om de vill flytta vilket också är den naturliga utgången.
Hört talas om bostadsbrist, hög arbetslöshet och redan ghettoliknande områden som uppkommit?
Intressant att du tar upp andra länder,de flesta av dem är mycket större än Sverige och tar inte emot lika många invandrare i jämförelse med sina befolkningsmängder. Varför har exempelvis inte Danmark och Finland lika många asylsökanden? Dessa länder skiljer sig inte mycket från vårat samhällsmässigt.
Grejen är den att du inte kommer komma undan människor som mig som vill behålla sina kulturella identiteter utan att behöva hotas. Sverige torde vara svenskhetens hem, den svenska kulturens hem. Utländska kulturer har även dem sina respektive hem och det borde respekteras. Vill du leva med andra kulturer så får du lov att helt enkelt emigrera - inte pracka på mig och svenskarna någon kultur som just DU tycker är jättemysigt och trevligt. För det är just vad det är - subjektivt, egoistiskt och diktatoriskt tankesätt utan att ens tänka över konsekvenserna.
Skulle du exempelvis trivas med att "leva tillsammans" med, ur ett svenskt perspektiv, kvinnofientliga kulturer från MENA?
Indien är väldigt indelad, vill jag påstå. Det är heller inget lycksosamhälle med harmoni mellan kulturerna direkt... Klädstil, matvaror och annat materialistiskt är oväsentliga...
Grekerna och finländarna ASSIMILERADES. Svenskarna har inte gett avkall för fem öre till förmån för grekisk och finländsk kultur i samband med invandringen. Integration är således obefintlig.
Klassproblem, diskriminering etc hade vi innan massinvandringen och är något som inte borde späs på med kulturella motsättningar som är vardag idag. Samhället behöver gemenskap (dvs svensk nationell identitet för alla), det ser vi tydligt när vi jämför med hur Sverige såg ut när det var mer eller mindre homogent. Då fanns inte ens något som kallades "fritidsgårdar för stackars "ungdomar".
Svar:
1.De skadliga är dem som en majoritet av svenska folket inte vill ta del av men ändå får statligt stöd. (staten ska ju som bekant stå för majoriteten)
2.Nej, vill jag svara på den frågan. Men det går ju ut på vad folket vill - vi kanske är för dödstraff i framtiden...?
3. Mångkulturen fortsätter få statligt stöd samtidigt som invandringen ökar och invandrarna som redan är här har även en hög nativitet.
4. Just i denna diskussionen så menar jag som sagt mångkultur i samband med invandringen. Mångkultur betyder just
många kulturer som ska samsas på något magiskt sätt.