Inlägg från: edonator |Visa alla inlägg
  • edonator

Mångkulturalister se hit!

Quintus Zebra skrev 2011-10-13 12:58:04 följande:
    Nej, inte bara. Titta på Norge, Danmark, Finland, Romerna, Judarna, Kurderna, o.s.v. Kultur verkar stärkas av att utsättas för attack eller konkurrens...
    Oj, vilken debatt. Romer och judar är väl förövrigt två invandrargrupper som bevisar hur svårt integration är. Romerna kom till Europa som flyktingar för nästan tusen år sedan och judarna för 1800 år sedan som flyktingar undan det romerska imperiets framfart. Framtida generationer kommer att få ta hand om de flyktingar Europa och Sverige tar emot idag från Irak, Somalia, Afghanistan, Balkan och andra delar av världen.

Det kommer att debatteras människovärde, det kommer att krigas, vi kommer säkert att uppleva etniska rensningar av både svenskar och olika invandrade folkgrupper. Det kommer att slutas fred, det kommer att vara ekonomiskt välstånd och det kommer att vara finanskriser under de närmaste tusen åren i Sverige.

Det mångkulturella projekt som idag drivs av ett antal politiker och mediaprofiler kommer att få långtgående konsekvenser för vår del av världen. Om tusen år kommer oljan att vara slut, likaså jordens idag kända tillgångar av kol och naturgas. Men vi kommer fortfarande att brottas med effekterna av 1990- och det tidiga 2000-talets förda invandringspolitik.

Om tusen år kommer Sverige att vara ett väldigt annorlunda land där endast en liten andel av befolkningen utgörs av det vi idag betraktar som svenskar. Precis som majoriteten av dem som bor i Nordafrika idag är araber och inte de berber som bodde där från början. Och de flesta i Nordamerika idag är vita européer eller mörkhyade afrikaner och inte de indianer som bodde där för bara femhundra år sedan.
  • edonator
    Quintus Zebra skrev 2011-10-13 13:41:04 följande:
    Det finns ju många andra exempel på folk som migrerat och med tiden smält samman med majoritetskulturen i området. Frågan är varför just dessa kulturer inte har gjort det? Kan det vara så att det beror på att de inte har TILLÅTITS att integrera sig? Att de har förföljts och förtryckts och vägrats delta på samma villkor kanske kan ha svetsat samman dem?
    Sen skall inte förglömmas att mängder av både romer och judar genom åren har integrerat sig och bidragit till samhällen. Många har också självklart assimilerats och blivit en del av majoritetskulturen. Det är ju dock inte dem du ser.

Vad gäller dina spådomar, så delar jag dem inte. Jag tror vi har många svåra utmaningar framför oss. Men så länge vi kan kämpa för att öka toleransen så kan absolut de konflikter du skriver om undvikas. Det finns som sagt mängder av exempel på väl fungerande mångkulturella samhällen.
    Förmodligen beror det på de stora olikheterna de olika kulturerna och etniska grupperna emellan i kombination med att de inte velat ta del av det nya samhälle de emigrerat till. Judéen upplevdes som en problematisk romersk provins under många hundra år med ständiga upplopp och konflikter. Dels revolter mot den romerska ockupationsmakten, men även interna konflikter mellan de olika folk som bodde där. Det har krigats i den delen av världen i flera tusen år vid det här laget. Judarna betraktades som en svårintegrerad grupp när många sökte sig till den italienska halvön i jakten på ett bättre liv. Inte ens en amnesti på 200-talet som beviljade de flesta judar romerskt medborgarskap avhjälpte problematiken.

Man kan tycka mycket om de romerska och grekiska högkulturerna, men likt dagens "Västvärld", med USA i spetsen utgjorde de den tidens högkultur och vagga för många av de värden vi idag hyllar. Som demokrati, jämställdhet, fri marknad, handel, internationalism osv.

Visst kan man prata om att "öka toleransen", men det är inte mer än tomma ord och vackra fraser. Det är inte så verkligheten ser ut, hur gärna man än kunnat önska att det vore så. Ju oftare man uttrycker sådana ord, desto mindre tolerant tycks samhället bli. Sverige förändras, det är vi nog alla medvetna om, och är idag ett mycket kallare, otryggare och våldsammare samhälle än för ett par decennier sedan.
  • edonator
    Quintus Zebra skrev 2011-10-13 21:15:38 följande:
    Jo, jag värnar om sammanhållning. Sammanhållning byggs bäst genom förståelse och tolerans och gemensamma mål.
    Ett bra gemensamt mål vore väl att se mångkulturen som något positivt och sträva efter att bygga ett så tolerant samhälle som möjligt. För Sverige ÄR mångkulturellt. Att låtsas som att vi är monokulturellt och sträva efter att utrota alla kulturer utan den svenska, det kan som jag ser det aldrig skapa sammanhållning utan bara splittring och konflikter. För svenska folket är helt enkelt inte överens om vad som är svensk kultur.
    Du har väldigt många vackra idéer och åsikter. Jag bara undrar, var i Sverige bor du själv? Har du en aning om hur den mångkulturella idyll du drömmer om ser ut i verkligheten?

Vissa av oss har en verklighet att förhålla oss till och kan därför inte sitta och dagdrömma dagarna i ända. Annars håller jag med om att din fantasivärld är vacker. "sträva efter att bygga ett så tolerant samhälle som möjligt", "förståelse och tolerans och gemensamma mål". Tänk om det ändå vore så enkelt!

Drömmer
  • edonator
    Quintus Zebra skrev 2011-10-13 21:49:42 följande:
    Handlar inte om dagdrömmar. Det handlar om åsikter som jag kan backa upp med både vetenskap och historiska erfarenheter.

Om man inte sätter upp ett mål kan man aldrig nå dit. Alla undersökningar visar att Sverige bara blir mer och mer tolerant med tiden. Att folk har en betydligt mer positiv syn på invandrare nu än någonsin förut.

Sverige ÄR mångkulturellt, vare sig folk vill det eller ej. Att hetsa mot invandrare, att överdriva problemen i förorterna, att måla upp invandringen som samhällets största problem och att prata om assimilering och sprida fördomar mot enskilda nationaliteter. DET skapar konflikter och splittring.

Det handlar om vilket samhälle man VILL bo i. Och efter det får man sätta upp mål.

Jag bor i det område där SD och ND fick allra flest röster procentuellt i Västra Götaland i valet 2006. Så jag ser nog samma verklighet som många invandringskritiska. Det finns gott om invandrare här, men inga invandringsproblem som jag har sett. Mina föräldrar bor i det som många kallar min kommuns "ghetto".  Och jag har varit ganska flitig besökare i bland annat Biskopsgården och i Angered.
    Missförstå mig inte, jag vill inget hellre än att Sverige öppnar gränserna. Att alla får bosätta sig var de vill. Att det blir fred på jorden och att alla lever i fred och frihet under en sagolik regnbåge i ett land där det aldrig blir vinter och där ingen behöver vara sjuk mer.

Det är bara det att jag inte tror på den idyllen.

Det finns, så vitt jag vet, inga studier som tyder på att svenskarna blivit mer toleranta till invandring. även om jag vet att Dagens Nyheter t.ex påstått det, men att de då jämfört två olika studier med olika frågeställningar, vilket man inte kan göra. Dessutom säger sådana studier ingenting om hur pass "tolerant" Sverige är som land.

Det dödliga våldet har till exempel tredubblats på knappt två decennier. Från strax över 100 rapporterade fall årligen i början av 90-talet till en bit över 300 fall varje år 2010. Den organiserade kriminaliteten har idag fått fäste och betraktas som en del av samhället på flera håll. I Södertälje ägs flera fastigheter värderade till tiotals miljoner kronor av Syrianska brödraskapet, den lokala maffian i staden. I riksdagen har en representant för maffian fått ett riksdagsmandat genom Moderaterna och sedan 2010 har Sverige alltså för första gången öppet kriminella representanter i den lagstiftande församlingen.

Jag bor själv i ett invandrartätt område. Här där jag bor går det ungefär två-tre invandrare på varje svensk. Det är i klass med Biskopsgården och Angered som du "ibland" besöker (men förmodligen inte på nätterna, helgerna, eller när det är stökigt där). Det är ingen sörgårdsidyll jag bor i och det är inget framtidsparadis.

Jag tänkte på det så sent som igår när jag tog en promenad i oktoberkylan förbi förskolan som ser ut som en militärbunker. Den är "invandrarsäker" numera. Förskolan är helt klädd i aluminium och stålplåt och omgärdad av stängsel, övervakningskameror och strålkastarriggar. Det ser mer ut som ett fängelse, men det är för att den förra förskolan brändes ned som skolor har en tendens att göra i invandringstäta förorter.

Så vill inte jag att framtidens barn i Sverige ska behöva tillbringa sina dagar. Men du har rätt, Sverige är numera ett mångkulturellt land och jag tror att du kommer att förstå mitt perspektiv bättre den dag du inser att du själv tillhör en minoritet där du bor. Den dagen är jag inte säker på att du kommer att vara lika övertygad om det mångkulturella samhällets förträfflighet längre...
  • edonator
    Self Evident skrev 2011-10-13 23:40:50 följande:
    Judar?? Skämtar du nu? Det beror på hur man definierar integration förstås men den judiska minoriteten har aldrig inneburit något problem i Sverige utan har tvärtom bidragit otroligt mycket trots sitt låga antal.
    De är snarare underrepresenterade i brottsstatistiken och överrepresenterade i s.k. högstatusyrken. Judarna utgör ungefär 2,0% av världens befolkning och har tagit 173 nobelpris (!) inom olika discipliner. 
    Jag lade inte in någon värdering i mitt inlägg, jag bara konstaterade att integration är svårt. Judar har aldrig integrerats i samhället med undantag för möjligen de senaste åren. Hade judar integrerats under de dryga 1700 år de funnits i Europa innan 1900-talets början hade det aldrig funnits något Treblinka t.ex. Judarna hade då inte längre existerat som en egen folkgrupp.

Judar har liksom romer varit en utstött grupp i Europa. Det behöver nödvändigtvis inte bero på de två folkgrupperna, det är inte vad mitt inlägg handlar om, det handlar enbart om att integration är svårt och att en invandrargrupp som kommer till Europa idag mycket väl kan komma att leva som en egen grupp utanför det övriga samhället under tusentals år framöver.
  • edonator
    Per45 skrev 2011-10-14 08:24:22 följande:
    "edonator skrev 2011-10-13 22:12:12 följande:
    Det dödliga våldet har till exempel tredubblats på knappt två decennier. Från strax över 100 rapporterade fall årligen i början av 90-talet till en bit över 300 fall varje år 2010."

Nej du har helt fel, problemet är att du tror på en blogg som inte fattat att det handlade om anmälda brott. Det dödliga våldet har ökat men inte så kraftigt som du inbillar dig:

"Det faktiska antalet fall av dödligt våld i Sverige har sedan 1990 legat på en relativt konstant nivå runt 100 fall per år - detta trots befolkningsökningen under samma period. Men 2010 inrapporterades 333 brott som avsåg fullbordade mord, dråp eller misshandel med dödlig utgång, vilket är en ökning med 98 brott jämfört med föregående år. Den kraftiga ökningen visade sig bero på en enskild anmälan med ett stort antal misstänkta fall där det nu har klarlagts att det inte rörde sig om mord eller annat dödligt våld."
    www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=5&mo...

"Polisen har registrerat 213 fall av mord eller dråp, vilket är 92 procent fler än första halvåret i fjol. Men här handlar det om att ett fåtal enskilda ärenden med många anmälda brott som har påverkat statistiken. En Växjöläkare som tidigare misstänktes för 78 fall av dödshjälp står för en stor del av ökningen.

– Anmälningarna har lagts ner men de finns kvar i statistiken och eftersom det är så många brott påverkar det siffrorna, säger Svedlund."
    www.dn.se/nyheter/sverige/fler-fall-av-vald-i...

Tror på en, vilken blogg? Jag måste ha missat vad det är för blogg jag tror på...

Det handlar om en kontinuerlig ökning från år till år och inte att det ett enskilt år kommit in en stor mängd anmälningar i ett enda fall. Så ditt påstående är falskt och motsägs av Brås egna statistik. Men det var ett bra försök av dig ändå.

Sedan anser jag att om så bara en enda person mördas ett år så är det en för mycket. Jag vill hellre ha ett samhälle där våldet och brottsligheten minskar, helst ned till de nivåer som var under 50/60-talen.
  • edonator
    Per45 skrev 2011-10-14 16:03:38 följande:
    Helt fel. Kan du inte läsa!
    Bloggen du läst är "Fria tider" och dom påstod, helt felaktigt just detta. Fakta är att anmälningar behövs därför att annars kan inte polis/åklagare undersöka om huruvida det är ett mord/dråp eller olykhändelse/självmord. Om man bara tittar på antalet anmälningar så blir det alltså helt fel.

Din kontunerliga ökning basers antagligen på just anmälda brott med dödlig utgång, därav dina felaktiga slutsatser!   

Nej, jag tittade faktiskt på en "blogg" som finns på bra.se. Låt vara för att det finns ett exceptionellt fall 2010, men visst är det en tydlig trend mot ökat dödligt våld. 261 fall 2007 jämfört med 121 1990. År 2002 var det första år då antalet anmälningar om dödligt våld passerade 200.

Sedan är det mycket riktigt så att det handlar om ANMÄLDA brott och att det alltid finns ett visst frånfälle som inte visar sig vara brott. Men den typen av resonemang införde Brå först 2002.

Om man jämför 121 anmälda fall om MISSTÄNKT dödligt våld 1990 med ett hundratal FAKTISKA fall av dödligt våld dryga tio år senare så jämför man äpplen och päron. Det är två olika siffror som jämförs helt enkelt.

Så jag tror inte att det är jag av oss två som har läs- och skrivsvårigheter.
  • edonator
    Self Evident skrev 2011-10-14 17:45:40 följande:
    Metin Ataseven, Stockholms län (ersättare för Mikael Sandström)

Abdirizak Waberi, Göteborgs kommun

Det som skrämmer mig mer än den etniska bakgrunden är att den första av dessa två företräder Södertäljemaffian medan den andre anser att män har rätt att misshandla sina kvinnor. Detta utan att någon reagerar nämnvärt.
  • edonator
    MammaPlutt skrev 2011-10-15 01:12:45 följande:
    Jag hoppas att de allra flesta här förstår att alla invandrare inte är muslimer?

Ibland så blir det nästan ett och samma ord :P 
    Jag är rädd att alla inte förstår det... Men men :)
  • edonator
    Quintus Zebra skrev 2011-10-15 00:40:09 följande:
    3. Intoleransen som du gissar finns? Och du glömmer intoleransen från "Livets ord"-folk i KD och andra.
    Visa mig exempel på när muslimska riksdagsledamoter lägger fram intoleranta förslag så skall jag motverka dem så gott jag kan...
    Finns det något Livets Ord-folk kvar i KD? Jag trodde de sista av den varan försvann under tidigt 90-tal, alltså för typ 20 år sedan. Inte för att jag har mycket till övers för det partiet, men rätt ska väl vara rätt, även om jag kan ha fel angående det.

Anser du, som verkar försvara mångkultur, att det var rätt att belöna familjen Akileh i Landdskrona med uppehållstillstånd som konsekvens av att 23-årige Ahmed slagit ihjäl en pensionär på en parkeringsplats?

Personligen tycker jag att det är mycket problematiskt när utvisningshotade familjer beviljas uppehållstillstånd med hänsyn till att en familjemedlem gjort sig skyldig till brott. Det innebär att familjer som sköter sig utvisas medan de som ägnar sig åt brottslighet får stanna kvar.

Att jag anser att det är fel grundar sig för det första i att det enligt mig är fel att döda eller skada andra människor, i synnerhet försvarslösa pensionärer. Sedan anser jag det vara fel att belöna brottsligt beteende överlag, oavsett det gäller sådana som mördar, rånar, stjäl eller våldtar. Det är klart att olika personer har olika uppfattning på den punkten och Original Gangsters samlade t.om in namnunderskrifter förra året för att starta ett eget politiskt parti, så synen på brott och straff varierar naturligtvis.
  • edonator
    Neige Obskyr skrev 2011-10-16 15:00:15 följande:
    Ett inlägg angående det här med kultur...

Jag vill absolut inte att den svenska kulturen ska försvinna. Det finns väldigt mycket som jag älskar med den och är väldigt stolt över. Som kvinnosynen, demokratin, den förhållandevis låga andelen korruption i vårt samhälle och att pappor är hemma med sina barn. När jag träffar vänner från andra delar europa stoltserar jag med att det blev ramaskri i Sverige när Mona köpte en toblerone på statens kreditkort, och mina vänner brukar gapa i förundran.

Men det jag kanske är allra mest stolt över i vår svenska kultur är att vi har en modern tradition av att ta emot, och hjälpa människor som av olika orsaker tvingats fly från sina hem. Jag är så stolt att jag skulle kunna spricka över att lilla Södertälje under ett par år tog emot fler irakier än USA och Kanada tillsammans. Jag inbillar mig att vår kultur är mindre främlingsfientlig än många andra kulturer, och även det gör mig väldigt stolt.

Ärligt talat så tror jag att de flesta svenskar är som jag. Det är därför vi tar emot flyktingar. Inte på grund av någon slags konspiration i regeringen. Det ligger i vår kultur att vilja hjälpa de som har det svårt, och att erbjuda skydd till de som tvingats fly sina hem. Det är även därför som så många tog det så hårt när vi fick in ett främligsfientligt parti i riksdagen. Vi trodde inte att sådant fanns i vår kultur, och nu skäms vi över det. Vi trodde vår kultur var bättre än så.

För mig är det väldigt märkligt att någon kan anse att utvisa flyktingar skulle vara ett sätt att rädda den svenska kulturen. För mig skulle det vara att stympa den. 
    Några spontana reaktioner på ditt inlägg.

Bor du själv i Södertälje eller har du någon uppfattning om hur Södertäljeborna upplever situationen? Hur pass stolta är de? Jag har träffat MÅNGA Södertäljebor som uttrycker öppet främlingshat, man är innerligt trötta på alla irakiska invandrare och all den gangstermentalitet som följt med in i staden. Det gäller både de i staden som röstat på Sverigedemokraterna eller Nationaldemokraterna, såväl som de som röstar på andra partier. Inte ens de som försvarar invandringen tycker att situationen i staden är bra.

Att Sverigedemokraterna finns i riksdagen har sin grogrund i att vi i Sverige har tiotusentals människor och familjer som känt sig tvingade att fly från sina bostadsområden pga rädsla och otrygghet. Det är de som inte vågat bo kvar i radhuset i Fittja eller lägenheten i Rinkeby. Sverigedemokraterna är inte ett främlingsfientligt parti. Det är ett vålds- och brottsfientligt parti. Invandringspolitiken idag sker helt planlöst och med förhoppningen om att "det ordnar sig". Undertiden ökar antalet problemfyllda storstadsförorter ständigt och att blunda för problemen gör inte att de försvinner.

Dessutom har du nog missuppfattat "Tobleroneaffären" ganska grovt. Det var ett par Expressenjournalister som mer eller mindre rutinmässigt granskade riksdagsledamöternas kvitton. Det var då de upptäckte att Mona Sahlin köpt Toblerone, godis, för skattebetalarnas pengar. Detta väckte deras nyfikenhet och gjorde att de började granska Sahlin mer ingående. Det visade sig då att Sahlin inte bara köpt lite godis, utan tagit ut kontanter, hyrt bilar och shoppat på sitt riksdagskort för tiotusentals kronor. Det rörde sig om väldigt grov förskingring vilket ledde till att en förundersökning inleddes. Så det handlade verkligen inte bara om en Toblerone.
  • edonator
    Afrodisiac skrev 2011-10-16 16:05:43 följande:
    Jag trodde att det var kristenortodoxa syrianer som "styrde" Södertälje.
    När det gäller personrån är det däremot ofta irakiska gäng enligt vad jag hört. Spelar det förresten någon roll? "Ojdå, det var syrianer som var värst, men då har ju inte Södertälje några problem med invandring".

Goddag yxskaft!
  • edonator
    Afrodisiac skrev 2011-10-16 16:41:41 följande:
    Tydligen spelar det roll eftersom du tog upp det från början. Jag spann vidare på det.
    Samtidigt är den frågan viktig eftersom man numera alltid hänvisar till muslimer när man diskuterar brottslighet bland invandrare. Då blir det viktig att stabilisera bilden så att säga för att på så sätt komma vidare från religionstillhörighet till själva huvudproblemet. 
    Jag tror att det är en väldigt liten, högljudd och ideologilös grupp som menar att islam, enbart, är den enda faktor som skapar problem i samhället. Det är naturligtvis en i vissa avseenden bidragande faktor, men att peka ut en religion, en etnisk grupp, en hudfärg, ett kön, en socioekonomisk "klass", en åldersgrupp som ensamt ansvarigt för alla de problem Sverige idag har i form av "sociala problem" och kriminalitet är naturligtvis naivt.

Dock är det inte särskilt ovanligt att man i en politisk debatt försöker förenkla perspektiv. Man beskyller gärna muslimerna, "negrerna", klassklyftorna, högerpolitiken, finanssektorn eller liknande svepande och diffusa grupper för alla upptänkliga problem.

Själv är jag nationalistiskt lagd och menar på att det inte behöver vara något fel på en viss religion, etnisk grupp eller kultur men att det är oerhört naivt att tro att kulturkrockar inte kan uppstå om man försöker sig på ett mångkulturellt samhälle. Vi ser varje dag exempel på det. Gäng som rånar, bilar som brinner, kvinnor som blir våldtagna osv. Väldigt ofta med bakgrund i ett "vi mot dom"-tänkande där "dom" är lovliga offer därför att de inte ser ut som eller är som "vi".

Och eftersom jag är trött på att betraktas som ett "dom" och jag räds en framtid när "dom" är en utsatt minoritet så röstar jag för en politik jag tror på.
  • edonator
    Afrodisiac skrev 2011-10-16 17:10:33 följande:
    Nationalismen bidrar i allra högst grad till dessa motsättningar. Det ser man i olika extrema och mindre extrema former och har även bidragit till blodsspillan. 

Och nationalismen bidrar helt klart till uteslutning och ett skapande av ett vi och dem.

Hur som helst så är det många olika faktorer som spelar roll, ja, och att betrakta en enda faktor som ensamt avgörande i all problematik är fel. Ja.

Men hur får du mångkulturalismen till att bli synonymt med brottslighet? 
    Den mesta nationalism vi ser omkring oss grundar sig i en mänsklig strävan efter sammanhållning, trygghet och tillhörighet. Nationalism som fenomen har aldrig varit särskilt blodigt, tvärtom. Att tro att man med politiska medel kan köra över folk och tvinga in dem i ett otryggt samhälle, det tror jag inte går faktiskt. Och ju mer man från politiskt håll driver på för multikulti, desto djupare och tydligare kommer konflikterna att bli i samhället.

Jag har aldrig sagt att mångkulturalism är synonymt med brottslighet, däremot leder mångkultur till motsättningar och även kriminalitet i förlängningen.
    Self Evident skrev 2011-10-16 18:37:49 följande:
    Nu får ni reda ut begreppen lite. Många irakier i Södertälje är syrianer, vilket är en etnisk beteckning till skillnad från syrier som är en nationalitetsbeteckning. Syrianer, assyrier och kaldéer är de största kristna grupperna i Södertälje och många kommer från Irak. De irakiska gängen kan alltså mycket väl bestå av syrianer.
    Det har du givetvis alldeles rätt i. Jag reflekterade inte i det orimliga i påhoppet på mig och att syrianer faktiskt ofta är ifrån Irak.
    fisförnäm skrev 2011-10-16 17:56:57 följande:
    Jisses, vad snett ute du är. Nationalism är ingen fullständig ideologi ala Adolf Hitlers nazityskland.
    Det är en princip som i stort sett går ut på att prioritera landets bästa först och främst.
    Framförallt kanske man ska understryka att nationalsocialism är en imperialistisk ideologi, alltså raka motsatsen till nationalism. Nationalism eftersträvar fria nationalstater där varje kulturell entitet, nation, styr och råder över sig självt. Den tyska nationalsocialismen liksom dess ryska systerideologi internationalsocialismen var två varianter av imperialistiska ideologier som vill erövra och lägga andra nationer under den egna kulturens och ideologins kontroll.

Internationalsocialism, eller kommunism som den även kallas, lever vidare än idag och förfäktas fortfarande av en del politiker i riksdagen.
  • edonator
    Everlast skrev 2011-10-25 17:32:04 följande:
    Jag tycker du har hakat upp dig på "deras kultur" och "vår kultur". Vad är "vår kultur" för något? vad innebär det? de gånger jag ställt den frågan så kan ingen svara, däremot vet man med säkerhet när någon INTE delar "vår kultur". Knasigt enligt mig.

Det är inte dom mot oss så som du uttrycker det. Det är inte antingen assimileras dom till vår kultur eller så går vår kultur under. Det är så otroligt att det finns personer som ser det så enkelt.
    Haha, jag tycker om dig och personer som du. Vilken underbar regnbågsvärld man måste leva i... Drömmer
  • edonator
    Everlast skrev 2011-10-25 19:32:31 följande:
    Ja det är rätt trevligt. Jag gissar att när man har en pessimistisk syn på sin omvärld och människorna däri så kanske ens farhågor, eller vad det nu kan vara, blir en självuppfyllande profetia och då är det inte konstigt om man ser allt i svart.
    Jag försöker förhålla mig till min omvärld på ett REALISTISKT sätt. Du bor i Uppsala, men jag tror knappast att du bor med din fru i Gottsunda, rätta mig om jag har fel. Jag pratade med en kvinnlig lokalpolitiker för Socialdemokraterna i just Uppsala angående invandring. Hon erkände att hon själv aldrig skulle våga gå ensam genom Gottsunda en sen kväll, men det gjorde ju inte henne något eftersom hon ändå bodde långt därifrån...

Och det är klart. Kan man inte se bortom sin egna lilla bubbla och tänka på dem vars vardag består av otrygghet och våld, då är det nog lätt att luta sig tillbaka och häckla dem som kämpar för en bättre värld. Att kalla sig "antirasist" och vurma för "mångkultur" är så lätt när det är andra som står för kostnaden. Eller hur känner du?

Glad
  • edonator
    Quintus Zebra skrev 2011-10-25 21:42:50 följande:
    Fast det realistiska sättet är väl att se verkligheten? Varför skall man framställas som naiv drömmare bara för att man INTE överdriver och generaliserar?

95% av alla invandrare aldrig blir misstänkta för grova brott.
    Jag vet inte varifrån du hämtar dina siffror, men jag misstänker att siffran 95% vandrat vidare ifrån Brå. Brå slog nämligen fast i ett par utredningar nu under 00-talet att 95% av alla invandrare inte begått något brott under en studerad FEMÅRSPERIOD. Det är INTE samma sak som att de ALDRIG blir misstänkta för grova brott.

I 95% ingår nämligen, bland annat, frihetsberövade mördare, våldtäktsmän och andra grova våldtäktsbrottslingar som pga fängelsedom inte KAN begå brott. Jag skulle knappast betrakta någon av dem som särskilt skötsamma samhällsmedborgare.
    Flera invandrartäta områden har lägre brottslighet än genomsnittet för hela Sverige.

T.ex. i Rosengård begås färre inbrott, stölder och rån än genomsnittet i Sverige.
    Fallet Rosengård vet jag inte vad du baserar på, om du har några belägg för det alls? I vilket fall som helst är det så att flest brott sällan brukar anmälas i förorter eller bostadsområden. De flesta anmälda brotten sker där det är mycket människor i rörelse som större köpcentrum, krogtäta innerstadsgator, festivaler mm. Därför blir jämförelsen irrelevant.

Det intressanta är egentligen kanske snarare att titta på vilka som begår brotten. Vad är det för individer och gäng som begår brotten, vad har de för etnisk sammansättning, finns det hatmotiv osv.
    Toleransen och acceptansen mot invandrare och invandring i Sverige har tydligt ökat sedan 1990.
    Uppgift hämtad från Dagens Nyheter där man jämfört två olika undersökningar med två olika frågeställningar. Dessutom är andelen utlänningar i Sverige högre idag, samtidigt som det är mindre accepterat att vara kritisk till invandring.

Idag finns ingen allmänt accepterad kritik mot det nya framväxande Sverige. Alla som invänder mot gatuvåld, gruppvåldtäkter, att maffian fått en riksdagsleda(m)ot, gängkriminalitet mm stämplas idag som rasister.
    Kvinnor var rädda för att gå ute nattetid långt innan en enda MENA-invandrare bodde i deras område.
    Jag är själv uppväxt i ett lågstatus område och är född i mitten av sjuttiotalet. Idag är det min kommuns kanske mest invandrartäta stadsdel. Ändå känns den klart tryggare idag. När jag var ung satt det ungdomar och sniffade lim uppe i parken, så dit vågade man inte gå. Det fanns stora problem med droger på skolan. Skolan drabbades av vandalisering och pyromaner. Pyromaner försökte även flera gånger bränna ner skogen i närheten av mitt. Det drog runt ungdomsgäng som hotade och slog oss unga. Tjejerna på skolan utsattes vid flera tillfällen för sexuella övergrepp och verbala övergrepp.
    I det stora hela älskade jag mitt område och det var mestadels lugnt. Men det var knappast den idyll som vissa vill påstå att Sverige var innan "massinvandringen"
    Och bränder har anlagts i bostadshuset bredvid mitt två gånger bara nu under hösten. Full cirkus varje gång, senast förra veckan. Har du förresten hört talas om förskolan Ugglan i Alby? En invandrarsäker förskola omgiven av övervakningskameror och helt klädd i brandsäker metall för att undvika samma missöde som den förskola som låg där innan.
  • edonator
    Quintus Zebra skrev 2011-10-25 23:41:22 följande:
    FAKTUM är att en jättemajoritet av alla invandrare aldrig blir misstänkta för brott. En majoritet är skötsamma. Ändå blir man hånad och kallad naiv om man utgår från dessa faktum, och inte går med på felaktiga generaliseringar om kriminella utsugarinvandrare?
    Vad har du för belägg för det? Det är enbart ett antagande du gripit ur luften eftersom det känns rätt, man tycker att det borde vara så.

Studerar man särskilt de invandrargrupper som SD-anhängare ofta "ger sig på" i debatten, så kallade MENA-invandrare (Middle East och North Africa), så finns det mycket goda skäl att tro att en majoritet av dem faktiskt någon gång i livet gör sig skyldiga till brott.

Med tanke på den extremt höga relativa brottslighet just denna kategori invandrare gör sig skyldig till så ligger det nära till hands. Man ska tänka på att av den totala befolkningen i Sverige är ungefär var tredje invånare någon gång dömd för brott. Det är då inte alls ett orimligt, tvärtom ett högst rimligt, antagande att en majoritet av MENA-invandrarna faktiskt någon gång sysslat med någon form av brottslig verksamhet.
  • edonator
    Quintus Zebra skrev 2011-10-26 10:02:19 följande:
    Hur vet du att MENA-invandrare är överrepresenterade? Vilka fakta baserar du det på? Kan det vara så att du själv utgår ifrån de BRÅ-rapporter som du avfärdar som icke trovärdiga?

Jag talar om grova brott. Och vad har du för skäl att tro att majoriteten av alla (män och kvinnor, gamla och unga) skulle begå brott? Jag har aldrig sett några sådana belägg. Och då är väl det realistiska att anta att majoriteten inte begår brott?

Det här börjar låta som "Jeopardy" med Magnus Härenstam. Svaren på de frågor du ställer redogjorde jag för i det stycke du citerade.

Jag sa inget om att jag "vet", bara vad som är ett rimligt antagande baserat på kända fakta. Du påstod att majoriteten av alla invandrare aldrig begår brott, men det finns inget som tyder på att det skulle vara så. Tvärtom är det mycket som tyder på motsatsen, i synnerhet för vissa invandrargrupper. Detta har jag redan förklarat, så du får läsa vad jag redan skrivit så slipper jag upprepa mig. Det blir så tjatigt...
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!