Quintus Zebra skrev 2011-10-25 21:42:50 följande:
Fast det realistiska sättet är väl att se verkligheten? Varför skall man framställas som naiv drömmare bara för att man INTE överdriver och generaliserar?
95% av alla invandrare aldrig blir misstänkta för grova brott.
Jag vet inte varifrån du hämtar dina siffror, men jag misstänker att siffran 95% vandrat vidare ifrån Brå. Brå slog nämligen fast i ett par utredningar nu under 00-talet att 95% av alla invandrare inte begått något brott under en studerad FEMÅRSPERIOD. Det är INTE samma sak som att de ALDRIG blir misstänkta för grova brott.
I 95% ingår nämligen, bland annat, frihetsberövade mördare, våldtäktsmän och andra grova våldtäktsbrottslingar som pga fängelsedom inte KAN begå brott. Jag skulle knappast betrakta någon av dem som särskilt skötsamma samhällsmedborgare.
Flera invandrartäta områden har lägre brottslighet än genomsnittet för hela Sverige.
T.ex. i Rosengård begås färre inbrott, stölder och rån än genomsnittet i Sverige.
Fallet Rosengård vet jag inte vad du baserar på, om du har några belägg för det alls? I vilket fall som helst är det så att flest brott sällan brukar anmälas i förorter eller bostadsområden. De flesta anmälda brotten sker där det är mycket människor i rörelse som större köpcentrum, krogtäta innerstadsgator, festivaler mm. Därför blir jämförelsen irrelevant.
Det intressanta är egentligen kanske snarare att titta på vilka som begår brotten. Vad är det för individer och gäng som begår brotten, vad har de för etnisk sammansättning, finns det hatmotiv osv.
Toleransen och acceptansen mot invandrare och invandring i Sverige har tydligt ökat sedan 1990.
Uppgift hämtad från Dagens Nyheter där man jämfört två olika undersökningar med två olika frågeställningar. Dessutom är andelen utlänningar i Sverige högre idag, samtidigt som det är mindre accepterat att vara kritisk till invandring.
Idag finns ingen allmänt accepterad kritik mot det nya framväxande Sverige. Alla som invänder mot gatuvåld, gruppvåldtäkter, att maffian fått en riksdagsleda(m)ot, gängkriminalitet mm stämplas idag som rasister.
Kvinnor var rädda för att gå ute nattetid långt innan en enda MENA-invandrare bodde i deras område.
Jag är själv uppväxt i ett lågstatus område och är född i mitten av sjuttiotalet. Idag är det min kommuns kanske mest invandrartäta stadsdel. Ändå känns den klart tryggare idag. När jag var ung satt det ungdomar och sniffade lim uppe i parken, så dit vågade man inte gå. Det fanns stora problem med droger på skolan. Skolan drabbades av vandalisering och pyromaner. Pyromaner försökte även flera gånger bränna ner skogen i närheten av mitt. Det drog runt ungdomsgäng som hotade och slog oss unga. Tjejerna på skolan utsattes vid flera tillfällen för sexuella övergrepp och verbala övergrepp.
I det stora hela älskade jag mitt område och det var mestadels lugnt. Men det var knappast den idyll som vissa vill påstå att Sverige var innan "massinvandringen"
Och bränder har anlagts i bostadshuset bredvid mitt två gånger bara nu under hösten. Full cirkus varje gång, senast förra veckan. Har du förresten hört talas om förskolan Ugglan i Alby? En invandrarsäker förskola omgiven av övervakningskameror och helt klädd i brandsäker metall för att undvika samma missöde som den förskola som låg där innan.