Inlägg från: lykantrophona |Visa alla inlägg
  • lykantrophona

Mångkulturalister se hit!

Som jag ser det är det upp till och var och en att göra som det passar den personen bäst, så länge lagarna respekteras. Om man längre fram vill ändra en lag, så kan man  ju alltid försökta göra det i vanlig demokratisk ordning.

Ingen försöker få dig att sluta fira midsommar och istället fira persiskt nyår. Men det ska stå fritt till mig som finne att dricka sima på valborg, eller för mina brasilianska vänner att prata portugisiska med varandra.

Mångkultur handlar inte om att "alla måste byta med varandra". Det handlar om att vi kan leva sida vid sida trots olika kulturer. Jag kan bo i Sverige som dubbel medborgare, tvåspråkig, med finska matvanor, lyssna på finsk musik och kryssa över till Åbo då och då. Jag är född här, men är BÅDE svensk och finsk. Och det står mig helt fritt att ta inspiration från andra kulturer: lyssna på amerikansk musik, studera japanska, dansa indisk dans,  smaka arabisk mat. Om jag vill, det vill säga.

För att inte tala om att Sverige aldrig varit en monokultur heller. Vi har haft samer, finnar, judar, romer, tattare etc här väldigt länge. Och skåningarna har ju lyckats integrera sig ganska väl i Sverige, så varför skulle det inte gå för andra folk? Dessutom har nog frivilligt invandrade större chans att VILJA anpassa sig än ockuperade snapphanar.

Eller menar du att alla folk borde ha ett eget land, och ifall två folk överlappar varandra geografiskt, så bör folk tvingas att flytta? Nationalism kallas det. 

• lykantrophona
    fisförnäm skrev 2011-10-04 17:28:42 följande:
    Det mesta du drar upp är subkulturella influenser som kommer till Sverige oavsett invandring. Vi ser exempelvis inte mycket av en amerikansk invandring trots att amerikanska subkulturella fenomen är vanliga i svenska samhället. Dessa har svenskarna tagit till sig frivilligt och är således inte en del av den mångkulturalism som jag belyser i TS. Man kan lika gärna kalla dem svenska med amerikanskt ursprung då de som sagt är assimilerade.
    Mångkulturalismen tillsammans med invandringen går ju ut på att dela upp samhället, frågan är ju bara hur. Ska den största minoriteten få större plats i den del svenskarna får ge avkall på? Hur ska harmoni uppnås? Motsättningarna kommer bara bli fler och fler, större och större.

Sverige har aldrig varit monokulturell nej, det har nog knappt något land/rike varit genom historien så det är ganska irrelevant. Det jag syftar på är som sagt mångkulturalismen och politiken som ligger bakom den tillsammans med invandringen.
    Skåne och skåningar är Sverige och svenskar - integration är det inte tal om. Snarare assimilation.

Ja, alla folkgrupper med egna kulturer (ofta nationella kulturer såsom den svenska, tyska, franska osv...) borde ha sina egna länder.
    Jag menar att "överlappningar" inte ska behöva ske - var och en har ett eget land med egna gränser etc. Jorden är som bekant redan indelad i nationer så ja, nationalism är ingen dum princip att följa.
    Så du menar att influenser som att dricka sima på valborg är något som skulle vara vanligt utan finnar i Sverige? Eller att det bara är en slump att de flesta lärarna och eleverna inom klassisk indisk dans i Sverige har ursprung från Sydasien?

Och när det gäller överlappningar:
    Norrland bör alltså delas upp i olika nationer: en del som tillhör Sverige, en del för samerna, en del för tornedalingar, en del för finnar? Hur skulle detta praktistk gå till? Skulle samerna behöva flytta från områden där vanliga svenskar är i majoritet, till speciella samebyar? Skulle svenskar behöva flytta från fjällen till något mer typiskt svenskt?

Är det okej att tvinga folk att flytta, bara för att dela upp dem efter språk, kultur, vanor? Även om de är födda där?

Det tycker inte jag.

Och Sverige är inte trångt. Vi har en låg befolkningstäthet jämfört med många andra länder. Och väldigt många invandrare söker sig till Frankrike, Malta, USA, Kanada, Storbrittanien etc etc. Såvida de inte söker asyl från närmaste grannland helt enkelt.

Mångkulturalismen handlar inte om att dela upp samhället. Det är du, nationalisten, som vill dela upp baserat på kulturell tillhörighet. Människor med ena modersmålet ska bo separat från människor med andra modersmålet. Jag anser att människor kan bo tillsammans.

I Indien finns, beroende på hur man räknar, 22-250 olika språk. Flera olika religioner och etniska grupper. Klädstil, matvanor och värderingar skiljer sig också åt. Tycker du att Indien bör styckas i delar, eftersom många kulturer samsas i samma nation?

Just ja, många svenskar spred en massa rykten om greker och finnar som kom hit på 60-talet. De skulle aldrig passa in i svenska samhället med sina konstiga vanor tydligen. Men numera så är de integrerade. Min mor har levt här i 25 år, talar svenska, är aktiv i föreningar, älskar Stockholm. Skillnaden är att då fanns det fler jobb i Sverige. Med dagens globaliserade kapitalism så flyttas jobb från dyra Sverige till låglöneländer, vilket leder till arbetslöshet här. Och som sagt, undersökningar tyder på att det inte är nationaliteten som gör en brottslig: det är klassproblematik. Fattigdom, isolering, diskriminering kan få vem som helst att göra desperata saker.

Svara mig:

Vilka kulturella element är det som är skadliga?
    Är det rätt att skada och tvinga folk för nationalismens skull?
    Vad är det som tyder på att motsättningarna kommer bli värre?
    Vad är din definition på mångkultur?
  • lykantrophona

Så du ignorerar helt enkelt den mångkultur som uppstår av sig själva, eller kultur som inte beror på etnicitet? Det är ett enögt sett att se det på. Jag är hedning och har alltså en annan kultur än de flesta sekulära/kristna svenskar. Men du kan inte heller förneka att nordisk hedendom har ett ursprung i bl a Sverige. Är jag en risk för majoritetskulturen? ;)

Och jag anser det är bra att Sverige tar emot många flyktingar. På så sätt hålls jordens befolkning i mer jämn koncentration. Annars skulle länder så som Sverige och Italien ha en minskade befolkning, medan befolkningen i Indien, Kina, Nigeria etc skulle öka. I Finland finns många rasister tyvärr, även mot inhemska grupper så som romer.

Finns stora kulturer som inte har någon egen nation. Romer, kurder, finlandssvenskar, koptiska kristna exempelvis.

Som jag ser så vill du begränsa folks frihet. Folk måste bli fullständigt assimilerade för att få flytta någonstans. Så en svensk som inte riktigt trivs i Sverige och flyttar till exempelvis Japan, måste alltså sluta laga köttbullar och ärtsoppa, bli buddhist och aldrig mer tala svenska? Varför inte en kompromiss? Antingen kan han stanna i Sverige och importera saker från Japan, så som böcker, film, lära sig språket på kurser... eller så kan han flytta till Japan och behålla en del svenskhet: så som att fira påsk och laga ärtsoppa. Finns ju ändå inget sådant som en ren kultur, så varför försöker du få folk att begränsa sig och sina möjligheter?

Det du är ute efter att jag, med finsk bakgrund, borde välja och bli antingen modell-svensk för att bo här, eller flytta till Finland (där jag aldrig bott) och bli helt och hållet finsk?

Finnarna är anpassade, men jag skulle inte säga att det hänt utan samhällets hjälp eller att de är totalt assimilerade. Finska lärs ut som hemspråk, finska är ett officiellt minoritetsspråk i Sverige (tillsammans med ex samiska och romani chib), finns finska skolor, finskspråkiga tidningar och kaféer som serverar karelska piroger.

Men inte kraschar samhället pga det?

Jag skulle vilja hävda att kännetecknande för svensk kultur är inte motstånd mot förändring och skepsis mot invandrare, utan att Sverige (mer än andra länder) tycker om att ta in utländska saker så som maträtter, högtider, musik osv. Så har det varit länge, speciellt i Stockholm och andra storstäder.

Frågan är om du då passar in i svensk kultur? Eller ska du flytta till ett mer nationalistiskt land kanske?

• lykantrophona
    fisförnäm skrev 2011-10-05 19:19:58 följande:
    Mångkultur uppstår eftersom svenska samhället tillåter det. Det finns en efterfrågan. Det handlar då och kulturella influenser som assimileras och således inte kallas utländska såsom exempelvis indisk dans.
    Hedendom finns det uppenbarligen efterfrågan av...
    Majoritetskulturen är förresten för religionsfrihet.

Varför inte satsa på en bättre familjepolitik för Sverige och en stor kampanj för mindre barnafödande i U-länder istället? win-win-situation, istället för att vi suger ur all kompetens från U-länderna som fortsätter föda barn i mängder.

Ja, det är ju synd för dem, men de är så välkomna att assimilera sig! Däremot råder det lite undantagstillstånd för finlandssvenskar.

En "svensk" som inte trivs i Sverige är ju rimligtvis ingen svensk, eller hur? Denne är kanske mer villig att bli japan? ..och återigen; matvanor är tämligen oväsentliga...
    Varför ska samhället kretsa just runt denna personen, varför ska vi förhålla oss till dennes åtrå till just Japan? Tänk om personen är den enda som är så förjust i japansk kultur? Förstår du det egoistiska resonemanget?
    Är det inte rimligare att personen flyttar till Japan? Det blir återigen en win-win situation för svenska samhället, japanska samhället och för personen själv.
    Om det inskränker på friheten så visst, gärna för mig. Jag anser att rättvisa är viktigare.

Tja, vad vet jag. Jag känner inte dig. Du kanske varken känner dig finsk eller svensk? Annars borde någon av dessa sidor väga tyngst - du vill väl inte vara en börda för samhället och kräva att det ska förhålla sig efter just dig?

Det är inte assimilation som du beskriver. Det är en anpassning från Sveriges sida - ett avkall - for att ge finländarna en exklusiv plats i Sverige. Som tur var så existerar inga större kulturkrockar mellan finländare och svenskar, men principen är fel.
    Kraschar gör det inte, men det är orättvist.

Jag håller med, men då har det just handlat om assimilation. Kulturerna har enbart sitt ursprung kvar men de blir inräknade i den svenska kulturen.

Demokrati råder i den svenska kulturen så visst är jag varmt välkommen. Jag har ju inga anti-svenska åsikter eller värderingar som ofta invandrade kulturer har. Jag klandrar dock inte dem i första hand, det är Sveriges fel från början att släppa in dem.
    Men den fiktive svensken som inte känner sig hemma i Sverige kanske stör sig på vissa saker i svensk kultur (exempelvis arbetsklimat eller politk`?) men tycker om andra svenska saker, så som svenska högtider och språket.
    '
    Varför vore det orättvist att känna samhörighet med två olika länder? Är det så att du, som jag gissar är "helsvensk", är avundsjuk på folk som känner sig hemma i både Sverige och andra platser?

Och att du menar att romer, kurder etc helt enkelt borde sluta med sina egna traditioner är befängt. Har du ingen medkänsla för andra människor?

Vad är det som är orättvist med invandring eller mångkultur? Din kultur försvinner ingenstans bara för att jag firar valborg med friterat bröd, eller för att din granne fastar på Ramadan. Vad ger dig rätten att lägga dig i andra människors liv, och besluta om vad som hör hemma var?
  • lykantrophona
    Self Evident skrev 2011-10-05 23:32:24 följande:
    Problemen är kostsamma och svåra att lösa men jag ser dem inte som ett hot mot svenska samhället. Majoriteten av alla invandrare i Sverige är förstås inte kriminella utan vanliga människor som arbetar eller vill göra det. Där brister dock både politiken och systemet. Introduktionen i svenska samhället måste effektiviseras, valideringsprocessen måste gå snabbare och fler riktade yrkesutbildningar skapas.

Ingen kultur eller religion ska dominera eller lämna företräde för någon annan. Dessa företeelser är en privatsak och så länge de inte går emot lagen eller inskränker någon annans frihet så är det ingen annans ensak.

Staten ska däremot förhålla sig så neutral som möjligt och verka för att upprätthålla grundläggande värden som de mänskliga rättigheterna och värna individens frihet. Även om dessa värden är kulturella produkter som allt annat så är det vad som har röstats fram demokratiskt och därför ska följas av alla. Vill man ändra något får man ta det den parlamentariska vägen som ovan nämnts och då har jag lite svårt att se hur majoriteten av svenska folket skulle rösta fram t.ex. 'sharialagar', särskilt som de flesta moderata muslimer inte heller vill göra det.   

Det finns problem, ja, men inget som inte svensk lagstiftning och myndighetsutövning kan lösa. Men det är viktigt att vi erkänner problemen ändå, annars sviker vi dem som drabbas av dem.  
    JA.

Det hjälper inte att dra alla invandrare över en kam, däremot finns en mängd andra saker man kan göra. Bättre SFI? Arbetsmarkandsåtgärder? Tydligare information? Ja, jag är ingen expert. Men de flesta invandrare sköter ju sig uppenbarligen. Att hålla på och tjafsa om att det är "principiellt fel" att dricka sima på valborg eller lyssna på utländsk musik är ju skrattretande.

"Invandrarkritiker" som TS kan ju alltid försöka på ett demokratiskt sätt få igenom sina åsikter. Men "majoritetskulturen" håller inte med honom. De flesta svenskar tycker om religonsfrihet, och i det ingår även muslimer, sikher etc. De flesta svenskar blir förbannade varje gång något barn med handikapp utvisas. osv.
  • lykantrophona
    fisförnäm skrev 2011-10-06 17:45:36 följande:
    Absolut, då får denne utnyttja sina demokratiska rättigheter och uttrycka sin kritik. Det är inte samma sak som att man vill bli japan eller liknande...

Det är orättvist att ett samhälle ska anpassa sig och förhålla sig till en person eller minoritet.
    ..och jag vill mena att man aldrig kan känna sig lika hemma utomlands som i Sverige. Det är här i Sverige som den svenska identiteten har sin hemvist. Att "känna sig hemma" kan man dock definiera olika, men det går inte att ända på vad som är svenskt och utländskt hursomhelst.

Medkänsla är just det jag har. Tyvärr så har dessa kulturer inga hemländer och, eftersom människan är ett flockdjur och behöver gemenskap, så är det bäst att dessa minoriteter assimilerar sig till respektive befintliga nationella samhällen.

Varför tar du friterat bröd och ramadanfastande som exempel? Jo, du gör det för att du vet indirekt att dessa fenomen inte är svenska. Det är det som skiljer oss åt - jag uttrycker direkt när du gör det indirekt - jag kallar spade för spade, du kallar spaden för "något man gräver med" för att du inte törs säga det uppenbara. Således adresserar även du kulturers olika hemvist.
    Varför är det så tabu att värna om det svensk i Sverige, ska vi inte ha samma förutsättningar som andra länders kulturer? 
    Det finns svenska saker, det finns finska saker osv, men ibland flyter de inte i varandra. Ungefär som att försöka särskilja mellan "gammal" och "ung", det finns en massa människor mitt emellan. Ändå kan vi säga att någon är ung. Men kategorin är inte helt enkel, var gränsen går varierar för olika personer.

Du tror inte romer, finlandssvenskar eller kurder har gemenskap utan en nation? Jag och min släkt har en massa gemenskap, trots att vi bor uppdelade i två olika länder. Det är ganska enfaldigt att tro att en nation och någonslags likriktad kultur krävs för att uppleva gemenskap.

Ta sen ett exempel på svenskar, i sverige, svensktalade och allt det där... men som ändå inte känner gemenskap? Exempelvis människor med asperger, som ofta har problem med att känna igen i "vanliga människor". Där handlar det inte om kultur, utan om neurologi, men den neurologin kan ge upphov till en slags subkultur i sig, när många aspies möts. Ska de kanske försöka köpa loss en bit land och skaffa sig en flagga?

Du förstår hur larvigt det är. Människor är individer. Det bästa vi kan göra är att låta dem uttrycka sin kultur. Geografi överenstämmer inte alltid med identitet, kultur eller gemenskap.
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!