fisförnäm skrev 2011-10-04 17:28:42 följande:
Det mesta du drar upp är subkulturella influenser som kommer till Sverige oavsett invandring. Vi ser exempelvis inte mycket av en amerikansk invandring trots att amerikanska subkulturella fenomen är vanliga i svenska samhället. Dessa har svenskarna tagit till sig frivilligt och är således inte en del av den mångkulturalism som jag belyser i TS. Man kan lika gärna kalla dem svenska med amerikanskt ursprung då de som sagt är assimilerade.
Mångkulturalismen tillsammans med invandringen går ju ut på att dela upp samhället, frågan är ju bara hur. Ska den största minoriteten få större plats i den del svenskarna får ge avkall på? Hur ska harmoni uppnås? Motsättningarna kommer bara bli fler och fler, större och större.
Sverige har aldrig varit monokulturell nej, det har nog knappt något land/rike varit genom historien så det är ganska irrelevant. Det jag syftar på är som sagt mångkulturalismen och politiken som ligger bakom den tillsammans med invandringen.
Skåne och skåningar är Sverige och svenskar - integration är det inte tal om. Snarare assimilation.
Ja, alla folkgrupper med egna kulturer (ofta nationella kulturer såsom den svenska, tyska, franska osv...) borde ha sina egna länder.
Jag menar att "överlappningar" inte ska behöva ske - var och en har ett eget land med egna gränser etc. Jorden är som bekant redan indelad i nationer så ja, nationalism är ingen dum princip att följa.
Så du menar att influenser som att dricka sima på valborg är något som skulle vara vanligt utan finnar i Sverige? Eller att det bara är en slump att de flesta lärarna och eleverna inom klassisk indisk dans i Sverige har ursprung från Sydasien?
Och när det gäller överlappningar:
Norrland bör alltså delas upp i olika nationer: en del som tillhör Sverige, en del för samerna, en del för tornedalingar, en del för finnar? Hur skulle detta praktistk gå till? Skulle samerna behöva flytta från områden där vanliga svenskar är i majoritet, till speciella samebyar? Skulle svenskar behöva flytta från fjällen till något mer typiskt svenskt?
Är det okej att tvinga folk att flytta, bara för att dela upp dem efter språk, kultur, vanor? Även om de är födda där?
Det tycker inte jag.
Och Sverige är inte trångt. Vi har en låg befolkningstäthet jämfört med många andra länder. Och väldigt många invandrare söker sig till Frankrike, Malta, USA, Kanada, Storbrittanien etc etc. Såvida de inte söker asyl från närmaste grannland helt enkelt.
Mångkulturalismen handlar inte om att dela upp samhället. Det är du, nationalisten, som vill dela upp baserat på kulturell tillhörighet. Människor med ena modersmålet ska bo separat från människor med andra modersmålet. Jag anser att människor kan bo tillsammans.
I Indien finns, beroende på hur man räknar, 22-250 olika språk. Flera olika religioner och etniska grupper. Klädstil, matvanor och värderingar skiljer sig också åt. Tycker du att Indien bör styckas i delar, eftersom många kulturer samsas i samma nation?
Just ja, många svenskar spred en massa rykten om greker och finnar som kom hit på 60-talet. De skulle aldrig passa in i svenska samhället med sina konstiga vanor tydligen. Men numera så är de integrerade. Min mor har levt här i 25 år, talar svenska, är aktiv i föreningar, älskar Stockholm. Skillnaden är att då fanns det fler jobb i Sverige. Med dagens globaliserade kapitalism så flyttas jobb från dyra Sverige till låglöneländer, vilket leder till arbetslöshet här. Och som sagt, undersökningar tyder på att det inte är nationaliteten som gör en brottslig: det är klassproblematik. Fattigdom, isolering, diskriminering kan få vem som helst att göra desperata saker.
Svara mig:
Vilka kulturella element är det som är skadliga?
Är det rätt att skada och tvinga folk för nationalismens skull?
Vad är det som tyder på att motsättningarna kommer bli värre?
Vad är din definition på mångkultur?