Inlägg från: pussgurkan86 |Visa alla inlägg
  • pussgurkan86

vill flytta utomlands, vilket land är bäst??

som sagt vill flytta utomlands, har 2 barn så kraven vi har är att det ska helst pratas engelska, har bra förskolor och skolor, har en bra högskola/universitet då jag ska plugga vidare, bra sjukvård och ett varmt land.

USA och Australien går ju bort då det är omöjligt att få uppehållstillstånd.

någon som har något förslag eller tips??

• Svar på tråden vill flytta utomlands, vilket land är bäst??
  • pussgurkan86
    flora1 skrev 2011-10-02 13:31:33 följande:
    Jag älskar italien
    jo där är fint men dom pratar ju Italienska där.
  • pussgurkan86
    mi07va skrev 2011-10-02 13:34:46 följande:
    Jag vet inte riktigt vilket land är bäst men jag, min man och mina 2 barn planerar att flytta till Malta (språk=engelska)
    okej är inte det dyrt i Malta? har aldrig varit där men har hört att det är dyrt att bo där och svårt att få jobb.
  • pussgurkan86
    mi07va skrev 2011-10-02 13:44:05 följande:
    Det är i alla fall mycket billigare att köpa hus där än här och hyra lght som vi tänker göra i början. Eftersom min man driver eget företag som han kan förtsätta att driva på Malta så har vi ordnat en inkomst i alla fall. Jag tänkte söka jobb (först utbilda mig där på plats) som reseledare. Detta är vad vi planerat men vi får se om det blir av snart eller om några år men en sak vet vi säkert att vi SKA flytta till något varmare land oavsett om det blir Malta eller något annat. BTW det är inte billigt att bo i Sverige heller Flört
    hahaha nej jag/vi är också trötta på sverige, jag hatar när det är kallt och snö. vill bo i ett varmt land.
  • pussgurkan86
    VonBulldog skrev 2011-10-02 13:44:49 följande:
    Flytta till Spanien där finns Svenska skolan också för dina unga, funkar skitbra allt där nere.
    bor du i spanien??
  • pussgurkan86
    Fattig student skrev 2011-10-02 13:49:23 följande:
    Hur hade ni tänkt att finansiera skola för dig och barnet samt sjukvård? Vet ni vad det kostar? Kommer ni att ha så mycket pengar att ni har råd att spara till en pension samt till om barnet t.ex. behöver specialklasser?
    mannen får ju skaffa ett jobb, han är kock. hur mycket det kostar att plugga för mig vet jag inte än, vet ju inte vilket land vi ska bo i.

vi har en del sparpengar att ta av + föräldrarpenning också.
  • pussgurkan86

ja Italien kan jag tänka mig. jag var där 2007 och det var fint. måste bara läsa på hur det är med jobb, skatt, skolor och sånt där.

• pussgurkan86
    mi07va skrev 2011-10-02 14:01:17 följande:
    Själv har jag flyttat till Sverige för ca 15 år sedan utan någonting, kunde inte språket, kände ingen men  jag lyckades efter bara ett år, lärde mig språket, skaffat jobb osv  Det går, bara man vill.
    jätte bra jobbat.
  • pussgurkan86

tack för alla era svar. min flicka fyller 3 år nästa månad och sen har jag en liten kille på 9 mån. flytten kommer inte bli förrens killen blir runt 2 år om inte senare.

england vill vi inte bo då vi vill ha det varmt. vi är lite inne på cypern men då måste vi lära oss grekiska men det kanske inte är så svårt.

malta låter underbart men lite för dyrt för oss.

• pussgurkan86
    TEDDEN skrev 2011-10-12 09:38:59 följande:
    Rent ekonomiskt undrar jag lite över hur ni skall ha råd. 

De flesta förskolor kräver en saftig årsavgift (vi betalade 180 000 kr/år för vår son, 2 år, när vi bodde i Asien)
    Sen är problemet också att det ofta inte finns kommunala förskolor, de är öronmärkta för den lokala arbetande befolkningen, inte en nyinflyttad familj från Sverige. (Tänker nu främst på Englands och Tysklands system). 

Boende? Skall ni köpa? Hyra? 

Studier? Kostnad för årsavgift etc 

Bara en containerflytt med fartyg kostar i runda slängar 30-60 000 kr beroende på vart ni skall flytta. 

/ Har bott utomlands 12 år av mitt liv, jag är expert på att flytta.  

trodde inte min tråd var uppe längre men ialla fall så kan vi få fp i 6 månader och även barnbidrag. sen har vi sparade pengar. vi kommer inte ta med oss några möbler ifall vi flyttar. det är bara något vi har pratat om. vi kommer inte bo i england eller tyskland.
  • pussgurkan86
    evaoregon skrev 2011-10-12 16:02:01 följande:
    Det håller jag med om och diverse bidrag ifrån Sverige kan man ju inte försörja sig på när man väl har flyttat.  Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.  Studielån kan man få, men inte barnbidrag och föräldrapenning under lång tid.
    vi kommer inte flytta direkt utan vara i landet i 6 månader för att se om vi kan tänkas bo där och om min man kan få ett jobb där.
  • pussgurkan86
    Nlie skrev 2011-10-05 22:29:07 följande:
    Kan rekommendera Gibraltar, där de officiella språket är engelska men här talas även spanska. Enda nackdelen som jag kan se för er del är att det inte finns något universitet. Dock är det ett stenkast till Spanien där man med all säkerhet kan hitta universitet där dem även har kurser på engelska.
    Varmt o skönt klimat är här också!
    är det lätt eller svårt att få jobb? hur mycket kostar dagis? skola?
  • pussgurkan86
    3 barns mamma84 skrev 2011-10-04 15:52:44 följande:
    Skrattar vi bor i danmark och vi har 26 grader NU
    det är ju inte snö än men det kommer bli snö i danmark också.
Svar på tråden vill flytta utomlands, vilket land är bäst??