Tips på mannens stöd och närvarande under förlossningen
Jag tror nog egentligen att det är hela förlossningssituationen som känns jobbig för dig. Känns det inte bekvämt att föreställa sig att föda ett barn så känns det givetvis inte bekvämt att ens man ska se när det händer heller. Det bästa är nog om du kan försöka få hjälp att hitta ett sätt att helst faktiskt se fram emot förlossningen. För en förlossning kan absolut vara det mäktigaste och mest positiva man gör i sitt liv, det kan kännas helt naturligt och då blir det heller inte lika viktigt vad mannen ser eller gör.
Sen har alla sina gränser, och det är helt ok att säga till sin man att inte följa med på toaletten eller att inte titta när barnet föds. Men du kommer inte att känna dig trygg inför förlossningen bara av att sätta sådana "regler" för din man, trygghet är mer grundläggande än så. Dessa "regler" är bara en liten hjälp att känna sig ett snäpp mer bekväm i situationen.
Om man hittar en trygghet i att föda barn kan det bli som för mig. Jag trodde att jag skulle känna mig väldigt obekväm naken eller för den delen i en sjukhusrock och spenderade timmar med att välja ut rätt kläder att ha under förlossningen. När det väl var igång ville jag absolut inte ha några kläder alls (utom i sjukhuskorridorerna, då hade jag morgonrock utan nåt under :D), det var ju VARMT, och jag födde ju barn, vem tusen skulle bry sig om jag hade nåt på mig?! Jag kände mig helt enkel trygg nog att känna efter hur jag ville ha det utifrån den situation som faktiskt var där och då och att agera efter det, en mycket skön känsla.
Sen kan jag bara rekommendera att ha mannen bakom sig och själv sitta på förlossningspall om du tycker något sånt verkar bra. Det kändes så tryggt, det gav en sådan känsla av samhörighet och dessutom kunde mannen få upp dottern i sina armar när jag var för darrig själv. Han höll vår fina dotter i sina armar mot mitt bröst och det kändes verkligen som att VI fött barn...
Prata med någon du känner dig trygg med om förlossningen, och prata med din man, för han kan bli ett fantastiskt stöd under förlossningen. Om du vill så är det ett helt gäng med människor som stöttar och peppar och kommer med tips och råd till varandra i denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m52647483.html