• Hanakana

Planeringsdagar på skolan, fritids stängt då. Vill ej ta semester, kan man ta föräldrapenning?

Då skolan har planeringsdagar och fritids är stängt dessa dagar så måste jag vara hemma med dottern. Men jag vill inte slösa på semesterdagarna. Kan man ta ut tillfällig föräldrapenning isåfall? Måste arbetsgivaren få veta det i förväg om jag tar ut föräldrapenning? Detta är det lite bråttom med, gäller nästa vecka...

• Svar på tråden Planeringsdagar på skolan, fritids stängt då. Vill ej ta semester, kan man ta föräldrapenning?
  • jordgubbe0812

Ja, du kan ta ut fp.

Arbetsgivaren har rätt att neka fp om det ansöks senare än 2 månader innan.  Så ja du måste säga till i förväg. 

• Mullemonster

fast inte tillfällig fp väl, det är väl endast vid sjukdom

• jordgubbe0812
    Mullemonster skrev 2011-09-29 14:35:16 följande:
    fast inte tillfällig fp väl, det är väl endast vid sjukdom

Nä, inte tillfällig fp. Hon skrev bägge i TS och jag svarade visst bara för det ena. Tfp måste inte anmälas i förväg men får bara tas ut vid sjukdom.
  • Hanakana

Jag menade föräldrapenning, ingen VAB förstås! Hoppas bara att det går bra att säga till bara någon dag innan. Annars får jag ju ta av semesterdagarna, inget mer med det...

• Lumo

Är ni säkra på att man inte får vabba? Har för mig det...

• Baryk
    Lumo skrev 2011-09-29 16:53:53 följande:
    Är ni säkra på att man inte får vabba? Har för mig det...
    Nej, man får inte vabba. (har haft såna här frågor själv i flera år efter strul med sent insatta studiedagar för personalen på mina barns förskola)

Däremot bör ju förskola/fritids tala om senast två månader innan att de ska ha studiedag, så man har möjlighet att söka fp. Det är ju inte alls säkert att man får en semesteransökan godkänd heller, är inte alla jobb där man får ta semester när man vill eller med kort varsel...
  • Tahu

Föräldradag kan du ju ta, men inte vab. Vet inte vad som gäller i skolan, men det kan också finnas regler om att skolan måste lösa barnpassning för de föräldrar som inte kan ta ledigt.

Diskutera aldrig med idioter, dom drar ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!
  • Lumo

Kollade fk nu, o man får inte vabba då. Lite märkligt igentligen. Man har ju inte själv valt att dagis stänger. Nåja...

• Tuffen

Fast man bör faktiskt vara tacksam för att förskolan stänger så att personalen kan planera verksamheten ordentligt. Det handlar ju trots allt om pedagogisk verksamhet, inte om barnpassning. 

• Lumo

Jo, fast vilka företag andra än kommuner "stänger" sin verksamhet för planering? Finns ju andra sätt att lösa det på kan tyckas. Mig veteligen erbjuds sällan alternativ till "barnpassning", dvs att man tar in vikarier eller planerar så det funkar.

Sen är det självklart att de ska få planera. Men att 20 föräldrar till 20 barn tar ledigt från jobbet och ändå betalar för dagisplatsen denna dag är ju återigen lite märkligt i dagens samhälle. Vilken annan verksamhet kommer undan med det utan minsta ifrågasättning?

Nu är inte ens jag en sån som ifrågasätter det till dem. Men resonerar man lite i hemmets vrå, så börjar man ju undra!

• mamma till 2 frön

Om man inte kan ordna omsorg för sitt barn de dagar ex förskolan stänger har kommunen skyldighet att ordna på annan förskola. Kan ju vara ett alternativ om än kanske inte det bästa

• Litet My
    Lumo skrev 2011-09-29 21:56:37 följande:
    Jo, fast vilka företag andra än kommuner "stänger" sin verksamhet för planering? Finns ju andra sätt att lösa det på kan tyckas. Mig veteligen erbjuds sällan alternativ till "barnpassning", dvs att man tar in vikarier eller planerar så det funkar.

Sen är det självklart att de ska få planera. Men att 20 föräldrar till 20 barn tar ledigt från jobbet och ändå betalar för dagisplatsen denna dag är ju återigen lite märkligt i dagens samhälle. Vilken annan verksamhet kommer undan med det utan minsta ifrågasättning?

Nu är inte ens jag en sån som ifrågasätter det till dem. Men resonerar man lite i hemmets vrå, så börjar man ju undra!
    Samma här.

Alla andra ställen kan ha planeringsdagar mm och sätta in vikarier osv.

Hade varit bättre (tycker jag) om förskolan informerat att de skall ha planeringsdag och att det bara kommer att finnas vikarier inne och att det är bra om man kan ha barnen hemma men att det finns ett alternativ till de som faktiskt har svårt att ta ledigt, få barnvakt osv...

Minns en gång  förskolan hade planeringsdag så hade vi obiligatorisk planeringsdag på mitt jobb, samt att jag inte hade barnvakt...Ingen kul sits alls.
  • Makka Pakka

På vår fsk så erbjuder de alternativet att ha barnet på annat dagis i stan. Man ska bara säga till innan att man kan inte vara ledig den dagen så ordnar det plats där det är öppet den dagen. Skulle personligen inte välja det själv för det kan vara svårt för barnet men det är iaf ett alternativ.

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Baryk
    mamma till 2 frön skrev 2011-09-30 09:48:21 följande:
    Om man inte kan ordna omsorg för sitt barn de dagar ex förskolan stänger har kommunen skyldighet att ordna på annan förskola. Kan ju vara ett alternativ om än kanske inte det bästa
    Fast det funkar ju inte särskilt bra när det är fritids det gäller och alla skolor och fritidshem i hela kommunen har samma studiedag... få vikarier, och enbart vikarier som knappt träffat barnen tidigare... Undrar vem det ska vara bra för egentligen?!
  • Tuffen

Nä, vem vill lämna sitt barn så? 

• Lumo

Mitt barn hade det inte varit något problem att lämna på ny plats. Han är 2.5 år o supermodig. Vi har dagmammegrupp (6 dagmammor som samarbetar) o sonen är gladeligen hos dem alla då det behövts (då dagmamman är sjuk tex). Även helt nytt dagis var superspännande o utan gnäll... :) men alla barn är ju inte så.

Vad jag hört har vi inte erbjudits alternativt dagis vid planeringsdagar. Hade en planeringsdag idag... Pappan fick vara hemma!

• Tuffen

Spelar väl ingen roll om barnet är "supermodigt", JAG känner inte vikarien och lämnar faktiskt inte mitt barn till vem som helst för en dag. 

• Hanakana

Hur anmäler man att man vill ta ut fp-dagar? Är det på nätet som när man vabbar? Eller måste man få hem ngn blankett? Min arbetsgivare har varit jättesnäll och godkänt det fast det var lite sent ute...

Svar på tråden Planeringsdagar på skolan, fritids stängt då. Vill ej ta semester, kan man ta föräldrapenning?