• Alvi

Sjunger ni med i Öppna Förskolans "gud-sånger"?

Jag har stora svårigheter med att sjunga "Vem har skapat fåglarna, jo gud i himmelen", eller "Gud är våran pappa" och såna saker. Det känns illa ända in i märgen för jag kan verkligen inte tro på det. Därför känns det lika illa att mina barn får höra såna saker egentligen.

Men - Öppna Förskolan drivs (iallafall i min stad) av kyrkan och inget annat finns att tillgå och då känns det rätt otacksamt att låta bli att sjunga när det är såna sånger.

Hur tänker ni? Sjunger ni att gud är eran pappa, läser ni gud som haver i samlingen, även om det inte känns bra?

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Sjunger ni med i Öppna Förskolans "gud-sånger"?
  • Trident5678

Jag går inte till Öppna förskolan i kyrkans regi bland annat på grund av de där sångerna. Jag följde med en kompis en gång och det räckte mer än väl. Och nej, jag sjöng inte med i sångerna.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Zinara

Du behöver ju inte sjunga med och dina barn kan själva välja om dom vill sjunga med eller inte? Du tror inte, men dina barn kanske kommer växa upp och tro.

Nu är jag troende men tycker att svenska kyrkan och mycket som sjungs där är ganska trist så när vi är på sång och dansstund där sjunger jag med i det jag gillar och hoppar resten. Vi är med i en frikyrka och där väljer barnen själva om dom vill vara i söndagskolan, på vanliga gudstjänsten eller bara springa runt och leka, så inget tvång att barnen (eller dom vuxna för den delen) ska sjunga alls. Dock är dom flesta av dom låtarna ganska kul så dottern brukar i alla fall dansa med även om hon inte alltid sjunger.

Var glad att dina barn får se lite mer av världen och får lära sig lite mer. Man ska välja det som passar en själv och som sagt ovan, bara för att du tror betyder det inte att dina barn inte kommer att vilja göra det. Men dina barn kommer kunna göra ett aktivt val till att tro eller inte eftersom dom har insyn i både tro och ateism, något som många barn aldrig får koll på.

Blev nog lite rörigt, försvarar mig med att jag är nyvaken

• lövet2

Jag har aldrig haft problem med sångtexter. Kan jag skråla med i t ex Magnus Ugglas 70-talslåtar, nationalsånger och alla möjliga politiska sånger, så nog sjutton kan jag sjunga med i psalmer och barnsånger. Jag sjunger om Kungen i djungeln och änglar hit och dit. Däremot ber jag inte. På vår ÖF är det ledaren och 2-3 av mammorna som ber, medan vi andra sitter tysta. Vi har också haft flera muslimska mammor på ÖF, och det har inte varit något problem för dem heller.
    Nu rör det sig om 15 minuters sångstund på de där 3 timmarna, och halva tiden går åt till de vanliga Blinka lilla stjärna och liknande.  Big deal ...

• Alvi

lövet: Jo, 15 minuters sång, men väggarna är ju dessutom fullproppade med bilder på gud och jesus och deras mostrar, och saker som de äldre barnen har skapat, allt med "gud-tema"... Man blir ju lite... överöst med kristna prylar liksom....

Men jag fortsätter definitivt att gå, men sjunger inte med och ber inte. Tack för input, hörni!

• lövet2
    Alvi skrev 2011-09-29 08:17:05 följande:
    lövet: Jo, 15 minuters sång, men väggarna är ju dessutom fullproppade med bilder på gud och jesus och deras mostrar, och saker som de äldre barnen har skapat, allt med "gud-tema"... Man blir ju lite... överöst med kristna prylar liksom....
    Äh, jag ser det som konsthistoria. Sagoillustrationer. Jag gillar det!
  • Alvi
    lövet2 skrev 2011-09-29 08:31:22 följande:
    Äh, jag ser det som konsthistoria. Sagoillustrationer. Jag gillar det!
    Uh, jag får rysningar.

• johanssonskan22

Tss. Jag gick på Kyrkans Barntimmar som liten och är inte det minsta troende. Det enda jag minns är att vi färglade Jesusbarnet och sjöng "Gud som haver".
    Mina föräldrar är heller inte troende. Slappna av.

• Babiedoll

Jag går inte till kyrkis av just den anledningen. Jag känner mig skitfjantig men det (som du säger) bär för mycket emot.

Svar på tråden Sjunger ni med i Öppna Förskolans "gud-sånger"?