• zingoalla

Bygga ut huset med en tvättstuga, hur är perfekta tvättstugan

Äntligen efter 14 år i huset ska jag få en tvättstuga

Men huset är litet så planen är nu att bygga ut huset med en tvättstuga. Vill komma så billigt undan som möjligt men ändå ha allt jag behöver.
    Så vad ska man tänka på?
    Storlek
    förvaring/ vad förvarar ni i tvättstugan
    Hur torkar ni tvätten? ställning på golv i tak eller vad
    och hur gör man med vetilationen för att tvätten inte ska lukta" unk", måste väl vara nån typ av ventilation antar jag
    Vi har tumlare nu, men får köpa en ny ska väl finnas någon som bara ger ifrån sig varmluft inte fukt??
    Jag har aldrig haft tvättstuga o som ni märker vill jag veta allt, gärna bilder oxå

• Svar på tråden Bygga ut huset med en tvättstuga, hur är perfekta tvättstugan
  • Adamama

Just det en garderob ska vara städskåp också. Vi kommer i första hand ha torkställningar Antonius från IKEA på skenor på väggen. Men jag tänkte ha en sån där utdragbar tvättlinegrej från Clas Ohlson som går från en vägg til en annan att dra ut och använda just när jag tvättar lakan och behöver långa linor.

♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • hymafr
    zingoalla skrev 2011-09-27 22:10:49 följande:
    Drar inte torkskåp väldigt mycket el? det gör ju en tumlare med förmodar jag, men det är så smidigt att bara "kasta" in tvätten

Mycket förvaring ? Vad förvarar man merän tvättmedel osv?
    Man behöver ju inte ha värmen på i torkskåpet annat än om det är bråttom att få det torrt.
  • hymafr

Jag håller på att renovera min tvättstuga.

Jag har tidigare haft torktumlare men ska inte ha det nu (lämnar dock plats för en om jag ångrar mig).

Jag ska ha tvättmaskin som står under en bänkskiva med tvättho intill. Under tvätthon kan jag förvara t ex lösningsmedel och andra "farliga" flaskor och burkar bakom en låst dörr.

Ovanför bänken har jag en arbetsyta på ca 50 centimeter i höjd och ovanför där ska jag ha skåp för förvaring av t ex udda strumpor, handdukar som ska bli trasor, you name it...

Till höger om tvätthon (som kan bytas ut mot en torktumlare om jag vill) ska jag ha tvättkorgar på höjden och till höger om dem blir det ett torkskåp med luftutsläpp genom en ventil i taket.   

På andra sidan tvättstugan (nu låter den jättestor men är kanske 5 m2) har jag hyllor för diverse som kan vara bra att ha inomhus t ex verktygslåda, och där bredvid ska strykbrädan stå ihopfälld längs med värmepannan som står i hörnet. Då blir det lätt att stryka tvätt i tvättstugan alternativt ta med brädan ut i ett annat rum om jag vill det. (I skåpet ovanför tvätthon har jag ju också strykjärn och dänkare). 

Jag har ett stort fönster i tvättstugan samt en dörr som går ut till en liten hall vi använder till vardagsingång. 

Mittemot i hallen finns en gästtoalett och idealet hade varit om vi haft en liten dusch där också för att duscha av leriga barn och hundar, men tyvärr saknas det avlopp på lämplig plats.

Hoppas du får lite tips av hur jag har det               

• hymafr
    hymafr skrev 2011-09-30 10:56:16 följande:

Till höger om tvätthon (som kan bytas ut mot en torktumlare om jag vill) ska jag ha tvättkorgar på höjden och till höger om dem blir det ett torkskåp med luftutsläpp genom en ventil i taket.                 

Ska givetvis vara att jag kan byta ut tvättkorgarna mot en torktumlare, inte tvätthon
  • Kodia
    zingoalla skrev 2011-09-30 10:00:22 följande:
    oj, kände nu att vi nog inte funderat mycket alls Städskåpet som vi nu har i köket försvinner när vi bygger om där så det kan ju vara i tvättstugan.Sopsortering hade ju oxå varit toppen om det var där. Nu blev det mer att tänka på det är ju bra, var precis vad jag ville ju, ha lite ideér.

Tror det bara blir en dörr , direkt från hallen.

Vanlig ventilation hur menar du då? Är lite dum på det där
    Eh, jag är ingen expert heller, men vi har alltid haft en sådan ventil som man har i badrum, Om ni inte kan koppla till husets vanliga ventilationssystem kan ni montera in en liten fläkt/ventil i ytterväggen, en sån som går igång när det är fuktigt i luften.
  • zingoalla

Tack för era tankar o ideér. Märkte som sagt att det var mycket jag inte funderat på. Mycket som jag skulle vilja ha men som jag ändå får prioritera bort. Bygger nog inte större än att man verkligen har det nödvändigaste.

Eller som nya idén att det som nu är badrum med tvättmaskin får bli tvättstuga så bygger vi ut en toalett??Hm kanske jag får vänta 14 år till på denna renovering av hus

• Adamama

Nej, det är svårt att veta vart man ska lägga nivån. Det beror också på om man ska låna eller betala kontant. Vi bor i ett område med så höga priser att vi aldrig kan räkna med att amortera bort vårt flermiljonslån. Så när vi ska göra en förändring är det inte alltid kronor och ören som är intressanta. Om vi väljer det golvet jämfört med det golvet kommer det innebära 35 kronor mer i månaden i räntor i värsta tänkbara scenario. Om vi väljer att lägga in golvvärme gör det så många kronor skillnad i månaden och så vidare. Då kan det vara enklare att ta ställning till tycker jag.

Så ska ni låna till utbygget kan ni ju räkna på hur stor skillnad i månaden 5 extra kvadrat gör och fundera om det är värt det. Det kanske är värt 80 kronor med inte 300 liksom. Att bo i ett hus med stora lån är ju lite som en hyresrätt. Om vi gör detta tillval kostar det oss så och så mycket mer i månaden. Men det beror so,m sagt på om ni tänker låna eller betala kontant och om ni har för avsikt att bli lånefria.

♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • zingoalla
    Adamama skrev 2011-10-01 09:42:04 följande:
    Nej, det är svårt att veta vart man ska lägga nivån. Det beror också på om man ska låna eller betala kontant. Vi bor i ett område med så höga priser att vi aldrig kan räkna med att amortera bort vårt flermiljonslån. Så när vi ska göra en förändring är det inte alltid kronor och ören som är intressanta. Om vi väljer det golvet jämfört med det golvet kommer det innebära 35 kronor mer i månaden i räntor i värsta tänkbara scenario. Om vi väljer att lägga in golvvärme gör det så många kronor skillnad i månaden och så vidare. Då kan det vara enklare att ta ställning till tycker jag.

Så ska ni låna till utbygget kan ni ju räkna på hur stor skillnad i månaden 5 extra kvadrat gör och fundera om det är värt det. Det kanske är värt 80 kronor med inte 300 liksom. Att bo i ett hus med stora lån är ju lite som en hyresrätt. Om vi gör detta tillval kostar det oss så och så mycket mer i månaden. Men det beror so,m sagt på om ni tänker låna eller betala kontant och om ni har för avsikt att bli lånefria.
    Jo det är ju lite så vi tänker. Att det ska vara värt det sen kostnadsmässigt. Fast ju just nu har jag ingen aning om vad det kostar alls omvi bygger ut si eller så.
  • Stålmorsan

Jag har den perfekta tvättstugan ca 30 m2 !

Garderober till alla familjemedlemmar o städskåp  

Stor ö i mitten att vika tvätten på o skåp under till stryktvätt, skor, dukar mm

tvättmaskin, torktumlare samt hänganordning i taket från IKEA som man hissar ner    

tvättho o skåp till tvätten m korgar till olika färger

grovingång finns även här

Jag tog det gamla köket när vi renoverade o gjorde en megaö att ha till tvätthanteringen, alla byter om i tvättstugan, tvätten kommer alltså dit automatiskt :) jag sorterar o lägger in direkt i garderoberna, inget extra spring i allas rum :)      

• zingoalla
    Stålmorsan skrev 2011-10-01 14:50:01 följande:
    Jag har den perfekta tvättstugan ca 30 m2 !

Garderober till alla familjemedlemmar o städskåp  

Stor ö i mitten att vika tvätten på o skåp under till stryktvätt, skor, dukar mm

tvättmaskin, torktumlare samt hänganordning i taket från IKEA som man hissar ner    

tvättho o skåp till tvätten m korgar till olika färger

grovingång finns även här

Jag tog det gamla köket när vi renoverade o gjorde en megaö att ha till tvätthanteringen, alla byter om i tvättstugan, tvätten kommer alltså dit automatiskt :) jag sorterar o lägger in direkt i garderoberna, inget extra spring i allas rum :)      

Låter verkligen som en dröm....blir nog lite för stort här dock
  • Virriga Vera

Jag har ett gammalt renoverat brygghus som tvättstuga och älskar möjligheten att kunna hänga tvätt. Jag har en kondenstumlare och en avfuktare för att tvätten jag hänger skall torka fortare och utan att lukta källare/unket. Jag fåt lätt plats med att hänga 2-3 maskiner tvätt beroende på vad jag tvättar. Tumlaren används bara till lakan, handdukar och underkläder.

• Tikka

Vår tvättstuga är på ca 20m2. På grund av en massa dörrar (3) och fönster (2) kan jag inte riktigt göra som jag vill men vi har iaf...Tvättmaskin och en tumlare med arbetsyta ovanpå. Över dem finns linor i 5 rader som används till att hänga tvätt. Vi har garderober för handdukar, sängkläder, och barnens kläder. ÖNSKAR att vi kunde ha garderober med våra kläder också, men det går nog inte. Vi har ett stort tvättställ med mycket förvaring. Ett gammalt furuköksbord funkar som skötbord och under finns ikea lådor för hundmat, kattmat, solrosfrö till ute fåglarna, plastpåsar (såna från affären) och lite sopsorteringskärl. Två grovförvaringshyllor och där står typ, matberedare, konserver, symaskin, medicinskåp. Vi har ett kylskåp/frys för saft, sylt, drickor, lite "panikmat" som är lätt att ta fram när man kommer hem sent och perfekt när man fyller år eller har fest då man tenderar att överbelamra kylskåpet i köket. det finns tvättkorgar som man sorterar tvätten i direkt. Har hängt upp strykbrädan på väggen. Allt detta står utmed väggarna så det är rent mitt på golvet (oftast :) och där kan man ställa ut torkställningar när man har energi att ta tag i tvättberget, Jag skulle råda till att inte snåla på kvadratmetrarna. När man ändå bygger kostar det inte så fasligt mycket att lägga till  kvm men det gör stor skillnad. Ska ni bygga själv, har ni haft kunnigt folk som kommit och kollat, hjälpt med ideér? Vi har tyvärr vår tvättsuga   trappsteg ner från köket, golvet är nog gjutet direkt på berghällan så det är ganska kallt där och blir fuktigt när man startar tumlaren och det är inte så kul. Sörg för god ventilation. Lycka till.

• Bättan

I min värld har en perfekt tvättstuga två tvättmaskiner, två torktummlare två torkskåp ;)
    Någon skrev att de hade en "ö"!! Gud vad smart, det ska min perfekta tvättstuga oxå ha.
    Jag önskar även en altandörr, men en altan och en torkvinda precis utanför =)

Lycka till med renoveringen.

• johandra
    hymafr skrev 2011-09-30 10:56:16 följande:
    Jag håller på att renovera min tvättstuga.

Jag har tidigare haft torktumlare men ska inte ha det nu (lämnar dock plats för en om jag ångrar mig).

Jag ska ha tvättmaskin som står under en bänkskiva med tvättho intill. Under tvätthon kan jag förvara t ex lösningsmedel och andra "farliga" flaskor och burkar bakom en låst dörr.

Ovanför bänken har jag en arbetsyta på ca 50 centimeter i höjd och ovanför där ska jag ha skåp för förvaring av t ex udda strumpor, handdukar som ska bli trasor, you name it...

På andra sidan tvättstugan (nu låter den jättestor men är kanske 5 m2) har jag hyllor för diverse som kan vara bra att ha inomhus t ex verktygslåda, och där bredvid ska strykbrädan stå ihopfälld längs med värmepannan som står i hörnet. Då blir det lätt att stryka tvätt i tvättstugan alternativt ta med brädan ut i ett annat rum om jag vill det. (I skåpet ovanför tvätthon har jag ju också strykjärn och dänkare). 

Jag har ett stort fönster i tvättstugan samt en dörr som går ut till en liten hall vi använder till vardagsingång. 

Mittemot i hallen finns en gästtoalett och idealet hade varit om vi haft en liten dusch där också för att duscha av leriga barn och hundar, men tyvärr saknas det avlopp på lämplig plats.

Hoppas du får lite tips av hur jag har det               
    PRECIIIIIS så vill jag oxå ha det...men då måste vi byta hus...men just det här med att ha all klädförvaring i tvättstugan är ju helt fantastiskt...det finns ju verkligen INGEN anledning till att man ska springa runt i hela huset med tvätt som tillslut ändå bara hamnar i tvättstugan...
    Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
Svar på tråden Bygga ut huset med en tvättstuga, hur är perfekta tvättstugan