• LillaFlingan

2½åring med eksem och infektionsutlöst astma..

hej!
    det är såhär att min snart 2½åriga son i aug fick en massa konstiga utslag, jag ringde vc och fick tid hos vår bvc ssk, hon kunde inte svara på vad utslagen var utan gissade på torr hud och mollusker!!!

han blev förkyld för ca 2v sedan, och började hosta rejält förra måndagen, på onsdagen så hade han under natten hostat så kraftigt att han omöjligen kunnat ligga plant för att sova.
    vi ringde då vår husläkare och fick en tid på em, jag höll honom hemma från fsk då han var så trött efter den jobbiga natten, jag märker under dagen när han lekte och sprang omkring att han blev vääääldigt andfådd och det började pipa och rossla oerhört misstänksamt, så vid lunchvilan fick han sova sittandes i vagnen vilket underlättade.

väl hos husläkaren så sa jag att jag tyckte det lät som han hade astma, helt enkelt.
    läkaren lyssnade på hans lungor och han höll med mig, så min son fick för första gången inhalera och det gick väl efter en hel del motstånd från hans sida.

och han blev mycket bättre i andningen, och det har inte rosslat och pipigt sådär sedan dess.
    men han har fortfarande kvar den kraftiga hostan.

läkaren kollade även hans utslag och sa direkt att det var EKSEM! (bvc ssk sa att jag absolut INTE fick smörja med hydrokortison utan jag skulle smörja med en fet mjukgörande kräm vilket vi gjorde i 2v helt verkningslöst!).. Läkaren sa direkt att vi skulle smörja med hydrokortison! ....

Och han sa att eksemen hängde absolut ihop med astman.. (och när jag tänker efter så kom utslagen samtidigt som 1a förkylningen för säsongen i augusti)...

Nåväl, läkaren sa att sonen verkar ha infektionsutlöst astma..
    Och att vi skulle höra av oss om han fick mera problem då skulle vi få en neubilisator utskriven (tror det heter så?)...

Men det jag undrar är, kan vi förvänta oss att han kommer att ha livslånga besvär av både eksemen och astman?

Jag är själv astmatiker och det verkar nu som att jag kommer att få medicinera året runt och inte bara vid pollensäsong, har så kraftiga pollenallergier att jag ska få allergivaccinationer, jag har även kontaktallergier mot gräs,gran,pälsdjur, en del parfymer. Hade själv REJÄLT med eksem som liten på rumpan, armbågarna, bakom öronen osv... Men de försvann, till slut.

Min man har inga allergier, men köldastma (hade även ansträngningsastma men den försvann vid en rejäl viktnedgång).
    Mina allergier började när jag kom i puberteten vid 9års ålder och de har sedan dess utökats och eskalerat rejält!
    Kan absolut inte ens vistas i djuraffärer längre utan att få ett astmaanfall, vi fick göra oss av med våra katter osv.

Men nu till min fråga: i hur stor utsträckning kan vi "förvänta" oss att vår son även kommer att få samma problem? (sonens farfar har också stora problem med allergier och astma, och det hade även min pappa och min farfar, samt min mamma numer också!)
    Min andra son som är ca 1år yngre har inga som helst problem, inga eksem och inga andningsproblem.

Båda blev jättedåliga i rs-virus i vintras, yngsta sonen blev då inlagd och fick till slut ligga med en cpap, hans syresättning låg som lägst på omkring 80%.
    äldsta sonen fick mollipect utskrivet, men klarade sig bra i övrigt, antagligen för att han var äldre, (de tillfrisknade några veckor senare, omkring 1kg smalare båda två... pust)

Men kan rs-virus infektionen ha triggat igång något hos våran äldsta son?
    Vi är sjuka HELA tiden, förra säsongen från okt-maj så var vi sjuka varannan vecka.
    Och det verkar bli samma sak nu. Jag har inget som helst motstånd mot förkylningar och dylikt och känner första symptomet i luftrören varje gång det är en förkylning på g...

Barnen går på förskolan och där härjar ju smittorna rätt friskt, tyvärr.
    Det känns som att det alltid kommer att vara såhär, och att när jag sedan börjar studera på heltid lr jobba , så känns det inte bra att behöva vabba varannan vecka för att jag&barnen är sjuka........ :(((

Nu blev detta jättelångt, verkligen, hoppas du har något bra svar ändå..

/Mvh Malin 

• Svar på tråden 2½åring med eksem och infektionsutlöst astma..
  • LillaFlingan
    Allergiexperten skrev 2011-09-28 17:59:37 följande:
    Hej! Ska försöka svara kortfattat. Astma och eksem är vanligt hos förskolebarn. Förkylningsastma brukar ofta växa bort någon gång vid 7-8 årsåldern. Har barnet ärftlighet för allergi och/eller astma så ökar risken att astman inte växer bort och även att allergiutvecklng sker. Många barn med förkylningsastma har även haft RS virus som spädbarn.
    Det viktiga är att medicinera barnet vid förkylning och inte sluta förrän barnet är friskt. Att undvika att röka samt att inte skaffa pälsdjur om allergi finns i familjen. Smörja eksemen med cortisonkräm två gånger per dag samt mycket mjukgörande krämer.
    Eftersom ärtflighet finns för både astma och allergi så har er son ökad risk att utveckla både kronisk astma och allergier.
    Men det betyder inte att han med all säkerhet kommer att få det utan endast att han har ökad risk!
    Jag tycker också att sonen borde kontrolleras regelbundet av barnläkare.
    vänliga hälsningar Anitha
    tack för ditt svar!

vi smörjer som sagt 2ggr/dag med hydrokortisonkrämen som vi köpt receptfritt på apoteket, samt med repair.
    idag köpte vi även tvätt&sköljmedel som är parfymfria&för känsliga, dvs jag hoppas det ska fungera bättre?!

jag har själv i yngre år haft väldiga problem med parfymer i både tvättmedel,sköljmedel och olika duschtvålar/krämer (-dessa kan jag fortfarande få utslag av om det är för mkt parfym.. osv osv osv)..

Nåväl jag har planerat att kontakta vår läkare om 1v om eksemen inte blivit bättre, i dagsläget är det ingen som helst förändring -förutom att det tycks sprida sig med prickar över hela benen och armarna.
    så vi smörjer nu hela benen+hela armarna med kortisonkrämen...

det känns inte roligt att han är såhär liten och redan har sådana här "problem".. :(
    men man får hjälpa honom så gott det går självfallet =)
    är det något särskilt man ska tänka på när man är i kontakt med vår läkare?

då är det bra att ingen av oss röker och vi har heller inga husdjur, ingen i vår närhet som umgås med oss&barnen röker heller :) som tur är! (jag får astma av just rökning och rök).
    däremot har barnens farföräldrar katter, de går dock mest ute, men bör man undvika att vistas där tror du?

tusen tack för ditt svar!

• LillaFlingan
    Allergiexperten skrev 2011-10-01 11:16:56 följande:
    Hej igen! Jag tycker inte ni ska undvika att träffa farföräldrarna. Tycker också att ni i förväg ska skriva ner frågor inför kontakten med er läkare.
    vänliga hälsningar Anitha
    Hej Anitha!
    Nu blev vår son sjuk igen och med mer kraftig astma denna gången, han inhalerades igår på vårdcentralen, 3h senare blev vi tvungna att ge flytande ventoline (på läkarens ordination, vi har ännu inte fått en inhalator!) och den var HELT verkningslös.. en timma senare var han ännu sämre, så vi ringde sjukvårdsupplysn, och min man åkte då till barnakuten med honom.
    Han fick tre inhalationer som var helt verkningslösa, så de blev inlagda, de har inhalerat honom med ventoline under hela natten, varannan timma - utan något direkt hjälp.. Borde det inte hjälpa? Eller fungerat ventoline helt enkelt inte på honom?
    De sa redan inatt att han ska få bricanyl nu på morgonen efter frukosten.. jag hoppas såå att den iaf ska hjälpa!

antar att de inte gav bricanyl inatt eftersom man tenderar att bli skakig och något speedad av den?!

(jag kunde själv inte följa med då jag var tvungen att vara hemma med lillebror samt att jag själv är sjuk..pust)

Är det vanligt att det bara uppkommer såhär? Med förkylningsastma? Vid 2½år ålder..
    Han har inte haft problem förut, eller ja han har varit väldigt hostig i samband med förkylningar men inte såhär illa ändå. 

Tack för alla dina svar!!
    Mvh Malin 
Svar på tråden 2½åring med eksem och infektionsutlöst astma..