väntetid till barnbesked, Indien
Fick precis reda på att CARA flyttat sista-datum ytterligare. Nu tar de inte emot nya ansökningar förrän efter 31 december...
Fick precis reda på att CARA flyttat sista-datum ytterligare. Nu tar de inte emot nya ansökningar förrän efter 31 december...
Vet ni om det är möjligt att byta land? Indien börjar kännas hopplöst. Jag har hört att det går snabbare att adoptera från Nepal.
Och nu har jag hört ännu ett rykte, som jag hoppas bara rör a-familjer från länder som inte skrivit under Haagkonventionen (dvs USA) nämligen att blivande föräldrar kan tvingas vara med under domstolsförhandlingen i Indien. Det skulle innebära flera veckors, kanske månaders vistelsetid. Någon som hört detta?
Det konstiga är att det verkar rulla på en del för USA-familjer som väntar på NOC och domstol.
De nya reglerna ska inte innebära något egentligen för oss med akter i landet, men det är minst 500 internationella ansökningar (som fanns på plats när nya guidelines kom i somras) som helst ska behandlas innan det nya systemet startar.
Problemet är nog den nya myndighet som ska sättas samman i varje delstat och som ska ersätta ACA (SARA), och som ska fungera som en undermyndighet till CARA. Där tror jag proppen sitter...
Och för oss som väntar från FFIA kan vi dessutom lägga till att barnhemmet inte har licens och inte kan driva processen öht...
Vi är inte matchade än. Ja, man kan verkligen undra varför det tar sådan tid.
Angie: Visst hade ni väntat ända sen mars? Så himla trist
Ang amerikanerna så verkar deras normala tid från bb till resa vara ca 1- 1,5 år . Jag menade att utifrån tex ichild så får de iaf både NOC och resebesked, så helt stiltje är det inte. Jämfört med amerikanarna har svenska familjer oftast fått åka superfort.
Angie: Men om det bara är hearingen som ni väntar på är det nog inga problem. Vissa familjer från USA har tvingats åka till Indien för att vara med på hearingen, men jag har aldrig hört att svenska familjer tvingats till det.
Nollberga: Grattis till barnen! Hoppas att allt flyter på nu
Normalt sett brukar det ta ca 2 veckor för domaren att skriva " written courtorder" som sedan skickas till CARA /SARA och barnhemmet och CWI (tror jag). Därefter ansöker barnhemmet om pass hos den lokala polisen ( här kan det tyvärr ta lite tid...), och sen skickas det till svenska ambassaden i Delhi för uppehållstillståndet till Sverige. Sen skickas passet tillbaka till barnhemmet. Ofta får man åka till Indien när passet blivit klart hos polisen.
Nu är det ju helger också i Indien, så räkna med 6-8 veckor till avresa.
Grattis än en gång!
Nix, inte något från de svenska organisationerna
Men på CARAs hemsida står det att utländska organisationer och myndigheter ska få log in password under januari för att kunna registrera "prospective adoptive parents" dvs nya sökanden. Så jag tolkar det som att det iaf är på gång!
www.adoptionindia.nic.in/
Nu har alla org i Sverige fått sina log in password. Här kan ni läsa hur processen kommer gå till i korthet.
www.adoptionindia.nic.in/CENTRALSYSTEM.pdf
Den första vardagen i februari kl 10.00 (Indian State Time) kommer org kunna börja registrera sökande samtidigt som hemutredning och medgivande ska bifogas. När 100 ansökningar kommit in stängs serven, och öppnar igen första vardagen i mars.
Hemutredning + medgivande får enligt CARA inte omfatta mer än 10 sidor totalt. Kan vara värt att tänka på om man är i slutfasen av sin utredning.
De som är öppna för barn med special needs, äldre barn samt syskon kommer kunna registreras oavsett tidpunkt och org. och går utanför kvotsystemet. Org kommer få tillgång till någon sorts lista? med sn-barn. Org kan låsa max tre barn, och har då 30 dagar på sig att hitta familj.
Så för sn-barn kommer processen i stort likna 72-timmars då matchningen sker av organisationen! Låter toppen tycker jag
Vilken bra länk...
provar igen
www.adoptionindia.nic.in/CENTRAL SYSTEM.pdf
Meen... ok.
www.adoptionindia.nic.in högersidan, där står det manual AAFA.
Hej hopp: Nu kommer det ju inte vara några direkta kontakter längre, men frågan är hur org. kommer prioritera? För sn kan det nog funka, men för icke-sn? Svenska org. kommer få sitta 05.30 på morgonen och försöka knappa in så fort som möjligt...
Ska bli kul(?) att se hur vi som redan har ansökan i Indien kommer hanteras.. ska vi få bb på vanligt sätt eller måste vi också registreras?
Hej hopp: Jag vet faktiskt inte. I tex Kina så blir det ju en sorts prioritering pga av kraven på singlar. I Bulgarien tex sker ju prioriteringen vid åldern på barnen. Det är en del amerikanska singelkvinnor som adopterar från Indien, och frågan är väl sen hur CARA prioriterar. Jag har svårt att se hur en svensk org. skulle kunna hindra en sökande. Barnhemmen kommer så klart ff kunna ha speciella krav på sina PAPs.