Inlägg från: Impega |Visa alla inlägg
  • Impega

Förskoleklass, hur många timmar per vecka?

Som rubriken lyder, hur många timmar per vecka går era barn i förskoleklass?

Sonen går 8.00-12.30 måndag till torsdag och jag tycker det är väldigt lite när man hör andra föräldrar prata.

• Svar på tråden Förskoleklass, hur många timmar per vecka?
  • Impega
    Triple Trouble skrev 2011-09-22 15:14:53 följande:
    8.10-12.00
    måndag - fredag?
  • Impega
    Galantea skrev 2011-09-22 15:16:03 följande:
    På vår skola går de 8.30-13.50
    måndag-fredag?
  • Impega
    Triple Trouble skrev 2011-09-22 15:17:59 följande:
    Det skiljer ju inte så mycket tid på våra då
    Ne, kanske inte..

Men jag tycker dom iallafall borde gå 5 dagar i veckan som förberedelse inför första klass.
  • Impega
    Triple Trouble skrev 2011-09-22 15:22:05 följande:
    Är han på fritids på fredagar så blir det väl inte så stor skillnad bara det blir lite rutin.
    Nope, han går inte på fritids.. Jag slavar hemma med jobb istället..
  • Impega

Oj, är ju tillomed mindre än sonen...

• Impega

hannis: jag menar förskoleklass, inte förskola...

• Impega

Goa vänner... Förskoleklass, inte förskola!

• Impega
    Triple Trouble skrev 2011-09-23 07:16:56 följande:
    Vilken skillnad som 5-6 åring att gå från att leka hela dagarna, till 30 timmar i skolbänk.
    Här sitter dom absolut inte vid nån skolbänk, finns inte ens skolbänkar i lokalen.
  • Impega
    caliningrad skrev 2011-09-23 08:42:33 följande:
    Men vad gor man da?
    Om det ar sa att  barnen kan redan avkoda, varfor behovs det ett till ar barnforvaring ?

Jag blir valdigt irriterad nar jag konstaterar hur skattepengarna anvands!

Har de inte rad att kopa skolbankar ? 

Aven i mycket fattigare lander an Sverige far faktiskt barnen sitta pa stolar och skriva pa bord!
    Därför att det inte är nån "skola" i den bemärkelsen som årskurs 1-9... Det är bara förberedande till skola. De förbereder sig helt enkelt för den "riktiga" skolan. 

De kompisar som är med i gruppen kommer också bli deras klasskompisar, de har flyttat från förskolan till skolan och har sin lokal där. De jobbar mycket med siffror och bokstäver osv..  
  • Impega
    caliningrad skrev 2011-09-23 09:31:29 följande:
    Men man skulle kunna spara mycket skattepengar om man tog bort forskoleklassen!

De flesta barnen kan redan avkoda och rakna nar de ar 5 vad jag forstatt . Sa vad ar poangen att de svenska barnen ska utsattas for ett extra ar i skolan och avsluta sin skolgang nar de ar 19 istf 18 som i de allra flesta landerna pa skattebetalarnas bekostnad ? 
    Förskoleklasser har alltid funnits, har bara haft annat namn förut.. Lekis och 6års grupp är ju tidigare namn. O någonstans ska de ju vara även de barnen, så jag tror varken det gör till eller från när det kommer till kostnader.
  • Impega
    Triple Trouble skrev 2011-09-23 09:34:19 följande:
    De har egna bänkar i dotterns klass. Riktigt klassrum med svart tavla. Nåja den är nog grön nuförtiden.

Däremot sitter de på en rund matta för fruktstund och sång.

Så 8-12 är de där inne, om de inte har gympa eller verksamhet i skogen.

Sen är det lunchrast och sen fritis i rummen angränsande till klassrummen med samma lärare.

Så ser dagen ut här.
    Jag tror att sonens grupp vissa dagar ska vara i ett klassrum enligt schemat. Men i det "fasta" rummet så finns inga skolbänkar. 
  • Impega
    Fridayyy skrev 2011-09-23 10:01:55 följande:
    Vad menas med att de jobbar med siffror och bokstäver?
    De räknar lite grann, pratar mycket om bokstäver, förbereder sig inför att börja läsa osv.. Leker med siffror och bokstäver.
  • Impega
    caliningrad skrev 2011-09-23 10:13:59 följande:
    Hej!
    det ar val det jag absolut inte forstar.

Varfor gor de det eftersom alla barn i denna alder kan redan bokstaverna och siffrorna och manga kan redan lasa, iallafall avkoda ????  
    Är många som inte kan bokstäverna, siffrorna kan de flesta i sonens grupp men inte bokstäverna. Tror det är 2 i hela gruppen, 22 barn, som kan läsa lite. Resten kan det inte. 

Sonen kan alla bokstäver och alla siffror, räkna lite plus och lite minus.

Nu jobbar de i hans grupp med att hitta bokstäver. De får en bokstav av fröken och sen ska de säga ord som innehåller bokstaven osv... Han tycker det är jättekul och hela dagarna hemma också går åt till att jag ska säga en bokstav och sen får han säga ord som innehåller bokstaven.

Så mycket i förskoleklassen verkar gå ut på att leka fram kunskapen. 
Svar på tråden Förskoleklass, hur många timmar per vecka?