• J1983

Fick du förlossning skador av vaginal förlossning? (läs först)

Jag har fått bristningar vid båda förlossningarna, första en hel del o andra bara liiite o visst hade jag ont efteråt, dock så var det väl inget onormalt i det. Underlivet är ju gjort för att klara av att spricka o att sedan läka snabbt. Så jag anser att det blir lite fel i dina alternativ där enbart svullen o öm är att anses som normalt. Som jag förstått är det helt normalt att spricka vid förlossning, i synnerhet som förstföderska, däremot ska det inte behöva bli så illa att man får sfinkterrupturer.

• J1983
    little mommy skrev 2011-09-23 10:39:04 följande:
    men då låter det som man "SKA" brista och sys, för man har fött vaginalt, finns ju många som inte gör det uppenbarligen.
    Jag känner att mvc och bb är alldeles för nonchalanta mot alla som faktiskt brister och har problem.
    känns som om det ska vara så, det är naturligt att lida ha ont, och besvär, famfall,inkontinens mm, men behöver det verkligen vara så?
    har vi inte kommit längre i utvecklingen?
    tycker det känns som vi kvinnor helt enkelt ska bara lida så är det, vi har valt att föda vaginalt, ehum som om man har ett val? man blir mer eller mindre tvingad till vaginalt, sen får man ha ont efter och bestående men, det får bara vara så för det vart så. man kan väll nästa säga "alla" vill ha barn, men ska man behöva få bestående men för att vården inte ser efter  födande,nyblivna mammor? ingen forskning sker, knappt ingen statistik, och detta är vår fortplantning...
    Fast lite så är det nog vad jag förstått, att det är väldigt vanligt att brista o sys vid första förlossningen. Men att brista o behöva sys är ingen katastrof för underlivet är ju gjort för att klara sådant. Dock kan man ju absolut drabbas av allvarligare problem som de du nämner, dvs. sådant som inte blir bra efter en tid. Men jag hävdar ändå att det inte bara är "svullen och öm" som är normalt utan även "normala" bristningar är det. Jag kan inte se vad alternativet skulle vara? Att i stort sett alla kvinnor skulle ha operationsärr i sina magar o livmödrar? Det skulle nog troligtvis skapa en massa andra komplikationer som förmodligen är allvarligare än de vi har av vaginala födslar idag. Givetvis tycker jag att man ska satsa på området kvinnohälsa o i synnerhet förlossning då detta är nödvändigt för vår arts överlevnad. Ett sätt är ju t.ex. att stressa på förlossningarna mindre o ha större tillgång till barnmorskor osv. som kan hjälpa mammorna att föda på ett lugnt o sansat sätt o inte med en massa stress.
  • J1983
    little mommy skrev 2011-09-24 11:03:24 följande:
    antar du är helt läkt efter förlossningarna, eller inte har föddit och fått bestående men?
    för dom som har är snitt en dröm, ett enkelt och säkert sätt att föda i jämförelse mot vad man genomgått via en vaginal förlossning fysiskt psykiskt och tiden man missat med barnet pga av smärta.
    kejsarsnitt i dagens läge är relativt säkert, det är en vanlig operation och risken finns för skador, men dom är små. dock kör dom statistik över k-snitt. vilket dom ej gör över riskerna med vaginal förlossning.
    Helt o helt, nja, inte är det väl som innan men jag känner inte att jag kan förvänta mig det heller men enligt din definition så har jag blivit skadad båda gångerna o jag kan inte hålla med riktigt, jag har brustit o sytts men som sagt, det är ju normalt.

Om man skulle börja snitta på löpande band så skulle vi nog se en helt annan statistik vad gäller sådant som problem vid nästkommande graviditeter som kan innebära stora risker för mor o barn. Jag för minskar inte på något sätt ert lidande utan invänder bara emot dina alternativ i frågeställningen. Att spricka, sys o bli helt eller så gott som återställd är helt normalt. Men det är förstås inte normalt med smärta, inkontinens o framfall osv.
Svar på tråden Fick du förlossning skador av vaginal förlossning? (läs först)