• Tygtiiger

Fick du förlossning skador av vaginal förlossning? (läs först)

Första barnet: ett klipp som syddes. Inga besvär efteråt när jag väl slutat amma. Tog 24 timmar, EDA och sugklocka.

Andra barnet: ingenting. Tog tolv timmar varav 3½ var från öppen 4 cm till förlossning. Ingen klocka, bara lustgas som bedövning.

Tack vare knipövningar inte heller någon inkontinens kvar (efter bara fyra månader) och ska snart börja jogga, tänkte jag. Jag röstade nej ovan.

Stygn och obehag är väl för tusan inte förlossningsskador?? Är inte det att kraftigt nedvärdera de som faktiskt fått besvär efter en förlossning? Ungefär som att jämföra ett par stygn efter ett skärsår med någon som fått amputera fingertoppen. Jag misstänker att det här är en tråd som bara syftar till att visa att ALLA minsann får förfärliga men efter vaginala förlossningar så det är bättre med kejsarsnitt. Varför inte starta en exakt likadan tråd med snitt och se hur många som fått skador inkl blivit sydda eller känt någon form av smärta eller obehag efteråt?

Krupke, we've got problems of our own!
  • Tygtiiger
    Krake skrev 2011-09-23 09:02:59 följande:
    Undrar hur många som gjort KS utan stygn och obehag som följd

Precis min poäng Man framställer ofta snitt som en så praktisk lösning för då riskerar man inga förlossningsskador, men när man då ser en tråd som räknar en grad-1-bristning som förlossningsskada kan man ju undra hur ett jävla buksnitt ska kategoriseras??

Jag är i andra änden av skalan eftersom jag är lite snitträdd - jag gillar inte tanken på att någon ska skära upp mig, helt enkelt. Men jag har vänner som har snittats, en del har verkligen bara seglat igenom sina snitt, snabb läkning och inte särskilt ont, men enstaka har stora problem fortfarande åravis efteråt. Det tillhör tackochlov inte vanligheterna, men det gör ju faktiskt inte en total sfinkterruptur heller!
    Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Fick du förlossning skador av vaginal förlossning? (läs först)