• Minnie7

Fick du förlossning skador av vaginal förlossning? (läs först)

Jadu...
    Framfall, andra gradens bristningar, inkontinens, obehag, smärta, öppen känsla...

• Minnie7

Har gjort KS och hade ont av snittet i två veckor. Blödning 400 ml. Nu vid vaginal ont fortfarande (bebis 5.5 mån) och blödning 1800 ml då. Blä för vaginala förlossningar! Min kropp är inte gjord för att föda barn. Har alldeles för sköra slemhinnor.

• Minnie7

Men ibland brister ju musklerna vid slidöppningen och missas att sys ihop, eller så brister den sköra slemhinnan vid urinröret vilket leder till urininkontinens. Misstänker båda på mig, inkl. framfall bak och uttalad försvagning fram. Om operation krävs för att rätta till skadorna tycker ju jag att det är ganska allvarligt. Ett ingrepp kan misslyckas och ju mer ärrbildning man får desto sämre känsel mm.

Vid en studie av kvinnors upplevelser av sitt underliv 7 år efter förlossningen är det tyvärr många som vittnar om försämrad känsel, en öppen känsla, inkontinens, torra slemhinnor, ömhet, en känsla av att underlivet flyttat en trappa ner mm mm. Hur kul är det även om det inte är livshotande? Att känna obehag av sitt underliv när man står, går, sitter eller tom vänder sig i sängen är inte normalt och ganska påfrestande.

• Minnie7

Nej monsterhummer är inte smärtfritt heller, men för min egen del är jag inte ett skit rädd för smärta. Min förlossning tog drygt 36 timmar, igångsättning mm men det är besvären, obehagen och smärtan nu efterråt som jag kunde vara utan. Efter snittet hade jag ont- visst- men besvären varade endast i två veckor. Nu ser jag tyvärr ingen ljusning i mörkret...

Tror det är lättare att acceptera komplikationer, smärta och obehag om det är efter en förlossningsmetod man själv valt.

• Minnie7

Knip kan faktiskt hjälpa mot inkontinens. Bara man kniper rätt dvs. Om du har knipit ett halvår utan förbättring så kontakta en uroterapeut för hjälp. Sedan kan man ju göra en utredning också. Lycka till!

Svar på tråden Fick du förlossning skador av vaginal förlossning? (läs först)