• Elisie

Svamp? näe... hjälp

Nu är de så här igen...

För andra gången nu kliar de i underlivet.. inte hela tiden men då och då.. sist behandlade jag för svamp för då såg de ut som svamp.. men denna gång ser de inte riktigt så ut.. och de kliar så långt in :/

Hjälp mig! någon som vet va de kan vara och vad som kan hjälpa?
    Har precis haft "mens" eller ja nått liknande.

Tänkte testa behandla mot svamp innan ja ringer BM..

• Svar på tråden Svamp? näe... hjälp
  • Jumbopolly
    Elisie skrev 2011-09-20 21:18:56 följande:

Nu är de så här igen...

För andra gången nu kliar de i underlivet.. inte hela tiden men då och då.. sist behandlade jag för svamp för då såg de ut som svamp.. men denna gång ser de inte riktigt så ut.. och de kliar så långt in :/

Hjälp mig! någon som vet va de kan vara och vad som kan hjälpa?
    Har precis haft "mens" eller ja nått liknande.

Tänkte testa behandla mot svamp innan ja ringer BM..

Ofta beror ju svamp på att man är för "renlig". Duschar du ofta? tvättar du underlivet med tvål?
    OM du gör så, så sluta tvätta underlivet med tvål.. tvätta enbart med rent vatten. 
    Detta med citron har jag aldrig hört talas om men däremot filmjölk i underlivet. Det handlar om att balansera ph vårdet i underlivet. När det är ur balans får man ofta svamp.. Eller är jag helt ute å cyklar nu???? Så ha rjag för mig Bm sa när jag hade det för MÅNGA herrans år sedan..  
  • PruttPottan
    Jumbopolly skrev 2011-09-21 03:10:19 följande:
    Ofta beror ju svamp på att man är för "renlig". Duschar du ofta? tvättar du underlivet med tvål?
    OM du gör så, så sluta tvätta underlivet med tvål.. tvätta enbart med rent vatten. 
    Detta med citron har jag aldrig hört talas om men däremot filmjölk i underlivet. Det handlar om att balansera ph vårdet i underlivet. När det är ur balans får man ofta svamp.. Eller är jag helt ute å cyklar nu???? Så ha rjag för mig Bm sa när jag hade det för MÅNGA herrans år sedan..  
    Tror du cyklat rätt, det är en rubbning av PH-värdet i slidan.

(Att jag kör med citron beror på att inget verkligen hjälper)

Filmjölk är ett gammalt beprövat sätt men eftersom det ju kan sätta sig vid livmodertappen så räcker det inte bara med att smörja utsidan.

Läste om det där med bakteriell vaginos, det kan svida och klia också men det luktar tydligen gärna också.
    Låt den som kan stava skriva - Låt oss andra tala.
  • Jumbopolly
    PruttPottan skrev 2011-09-21 03:14:28 följande:
    Tror du cyklat rätt, det är en rubbning av PH-värdet i slidan.

(Att jag kör med citron beror på att inget verkligen hjälper)

Filmjölk är ett gammalt beprövat sätt men eftersom det ju kan sätta sig vid livmodertappen så räcker det inte bara med att smörja utsidan.

Läste om det där med bakteriell vaginos, det kan svida och klia också men det luktar tydligen gärna också.
    Du som ändå verkar ha rätt stor koll på detta då... Då måste jag fråga dig en sak... Jag har fått grym klåda både i underliv och lite här och där på hela kroppen men underlivet kan ibland ta kol på mig.. jag har faktiskt inte än så länge gått till bm å kollat om det är svamp å det är så HIMLA många år sedan jag hade det så minns inte helt hur det var.. Men det är inte alltid det kliar så grymt.. Men när det kliar så går klådan liksom inte över vad man än gör. Kliar liksom i huden elle hur man skall beskriva. Jag är dessutom gastric bypass opererad så jag har rasat i vikt en tid nu.. så jag har en HEL del hud till övers.. MIN teori är att huden kliar för att det är så mycket slapp hur (det kliar liksom även på andra ställen där huden är slapp) kan min teori stämma eller tror du det kan vara svamp?? har vart för lat för att ringa bm... sjukt men så är det..
  • PruttPottan
    Jumbopolly skrev 2011-09-21 03:41:30 följande:
    Du som ändå verkar ha rätt stor koll på detta då... Då måste jag fråga dig en sak... Jag har fått grym klåda både i underliv och lite här och där på hela kroppen men underlivet kan ibland ta kol på mig.. jag har faktiskt inte än så länge gått till bm å kollat om det är svamp å det är så HIMLA många år sedan jag hade det så minns inte helt hur det var.. Men det är inte alltid det kliar så grymt.. Men när det kliar så går klådan liksom inte över vad man än gör. Kliar liksom i huden elle hur man skall beskriva. Jag är dessutom gastric bypass opererad så jag har rasat i vikt en tid nu.. så jag har en HEL del hud till övers.. MIN teori är att huden kliar för att det är så mycket slapp hur (det kliar liksom även på andra ställen där huden är slapp) kan min teori stämma eller tror du det kan vara svamp?? har vart för lat för att ringa bm... sjukt men så är det..
    Rent spontant om klådan inte sitter i vecken där man ju också kan få svamp (finns tydligen numera en sorts gasbinda eller vad det är att köpa på apoteket som ska hjälpa mot detta, ska se om jag hittar vart jag såg det)

Är själv opad och jag kan uppleva att det kliar när huden gör något patetiskt försök att dra ihop sig.

Jag vet inte mycket men jag tror din teori stämmer. Har du testat att smörja med nån fetare kräm? Jag tänker att det är som när man är gravid, en del så ju kli när huden spänns?
    Varför det kliar i underlivet vet jag inte, men har du testat pevaryl som säljs receptfritt på apoteket så bör du kanske gå till en BM =)
  • Pussesnuttan

Håll inte på att laborera med en massa skräp. Gå till gyn! Oftast ser de med en gång om det är svamp eller inte och man får något receptbelagt som biter på olika typer av svamp med en gång.
    Ibland är de receptfria läkemedlen (canesten el pevaryl) inte tillräckligt för att slå ut svampen och man kan hålla på i evighet utan resultat.
    Är man gravid är det dessutom jättevanligt med svamp och det ska man omedelbart ta med bm.

• Jumbopolly
    PruttPottan skrev 2011-09-21 09:03:38 följande:
    Rent spontant om klådan inte sitter i vecken där man ju också kan få svamp (finns tydligen numera en sorts gasbinda eller vad det är att köpa på apoteket som ska hjälpa mot detta, ska se om jag hittar vart jag såg det)

Är själv opad och jag kan uppleva att det kliar när huden gör något patetiskt försök att dra ihop sig.

Jag vet inte mycket men jag tror din teori stämmer. Har du testat att smörja med nån fetare kräm? Jag tänker att det är som när man är gravid, en del så ju kli när huden spänns?
    Varför det kliar i underlivet vet jag inte, men har du testat pevaryl som säljs receptfritt på apoteket så bör du kanske gå till en BM =)

nej har inte testat smörja med något.. Det kliar lite mindre om man spolar med hett vatten. Får nog kontakta bm å de får kolla.. har ju klåda lite överallt så kanske bäst de får kolla först så får väl en läkare bedömma sedan.. har även psoreasis å det har börjat ta fart på armar  å så, så det kan va nåt sånt med.. tack för tipset iaf
  • Suck och suck

Jag fick Dalacin mot bakteriell vaginos först (Är det mot svamp? Gyn sa att det var mot bakteriell infektion.) DÅ blev jag superfebrig. Trodde det var för att antibiotikan inte tagit än. Som tur var så tog jag kontakt med sjukvården (hade så hög feber så jag fick åka in akut, vc tog inte emot) och så gav de ordentligt med antibiotika mot UVI.
    Så ni som pratat om bakteriell vaginos, är DET svamp?

• Pussesnuttan

Hastakvasta,
    Dalacin är stark antibiotika som jag bl.a. fått för halsfluss. Det är så starkt att det kan slå ut den normala bakteriefloran i slidan och DÅ kan man få svamp av det.
    Svamp är ingen infektion utan en störning i den normala bakteriefloran.

• Suck och suck
    Pussesnuttan skrev 2011-09-21 14:02:49 följande:
    Hastakvasta,
    Dalacin är stark antibiotika som jag bl.a. fått för halsfluss. Det är så starkt att det kan slå ut den normala bakteriefloran i slidan och DÅ kan man få svamp av det.
    Svamp är ingen infektion utan en störning i den normala bakteriefloran.
    Då var det ju åt rätt håll att jag fick den, för jag hade ju urinvägsinfektion. Men då den inte var tillräckligt stark (eller rätt sorts antibiotika mot urinvägsinfektionen) så fick jag ju hög feber.
    Jo, jag fick en svamptablett också på sjukhuset, för att jag kunde få svamp av själva antibiotikan, men då jag hade ätit penicillinkuren försvann flytningarna helt, så det berodde väl mest på urinvägsinfektionen att jag hade haft dem.
  • PruttPottan
    Suck och suck skrev 2011-09-21 13:01:03 följande:
    Jag fick Dalacin mot bakteriell vaginos först (Är det mot svamp? Gyn sa att det var mot bakteriell infektion.) DÅ blev jag superfebrig. Trodde det var för att antibiotikan inte tagit än. Som tur var så tog jag kontakt med sjukvården (hade så hög feber så jag fick åka in akut, vc tog inte emot) och så gav de ordentligt med antibiotika mot UVI.
    Så ni som pratat om bakteriell vaginos, är DET svamp?
    Nä, svamp och bakteriell vaginos är inte samma men det sistnämnda kan tydligen klia läste jag, men man kan lukta unken fisk också typ efter samlag osv då.

Tror läkarna gärna ställer diagnosen svamp av bara farten, som med mig.
    Pussesnuttan skrev 2011-09-21 12:04:18 följande:
    Håll inte på att laborera med en massa skräp. Gå till gyn! Oftast ser de med en gång om det är svamp eller inte och man får något receptbelagt som biter på olika typer av svamp med en gång.
    Ibland är de receptfria läkemedlen (canesten el pevaryl) inte tillräckligt för att slå ut svampen och man kan hålla på i evighet utan resultat.
    Är man gravid är det dessutom jättevanligt med svamp och det ska man omedelbart ta med bm.
    Ah, det hjälper inte alls alltid.

Och skräp kan jag inte kalla naturprodukter men jag sa bara hur JAG gjorde när inget annat hjälper och ingen hjälp finns att få =)
  • Elisie

Här skrivs de friskt ser jag :)

Jag har haft bakteriell vaginos.. jag märkte ingenting då jag hade detta.. de luktade ingenting alls.. förutom som de brukar lukta, mycket flytningar har jag jämt haft och reagerade inte på det heller. Detta upptäckte gyn vid ett besök då jag var där för något helt annat. Fick då vaginal kräm som skulle "skjutas" upp i slidan i ca 7 dagar sen var de bra.

Jag har nyss varit jätte förkyld och haft svår astma vilket jag fick beta pred för (kortison tabletter) så de kan ju kanske vara lite därför de nu kliar där nere..
    Känns dock bättre idag efter pevaryl, men körde med lite fil oxå på en gång och så dricker jag surt.

• Suck och suck

Är det bara jag som får köra långkalsonger typ mitt i sommaren? Överdriver kanske lite. Men typ som idag, då satt jag på några kalla stolar i föreläsningssal och då var jag tvungen att sätta på mig mina sidenlångkalsonger. Så där får jag hålla på, för när jag blir kall får jag så lätt UVI Så surt hjälper alltså både mot UVI och svamp då? Verkar så.

• Elisie

Jag brukar passa mig för att sätta mig på någon bänk då de börjar bli kallt.. även om ja har långkalsonger på.. brukar lätt känna av uvi om jag suttit kallt bara ens lite.

• PruttPottan
    Elisie skrev 2011-09-21 19:31:21 följande:
    Här skrivs de friskt ser jag :)

Jag har haft bakteriell vaginos.. jag märkte ingenting då jag hade detta.. de luktade ingenting alls.. förutom som de brukar lukta, mycket flytningar har jag jämt haft och reagerade inte på det heller. Detta upptäckte gyn vid ett besök då jag var där för något helt annat. Fick då vaginal kräm som skulle "skjutas" upp i slidan i ca 7 dagar sen var de bra.

Jag har nyss varit jätte förkyld och haft svår astma vilket jag fick beta pred för (kortison tabletter) så de kan ju kanske vara lite därför de nu kliar där nere..
    Känns dock bättre idag efter pevaryl, men körde med lite fil oxå på en gång och så dricker jag surt.
    Ah, ja pencillin utlöser alltid svamp för mig så det är inte alls otroligt att det är därför.

Hoppas det löser sig för det är sjukt vad det kan klia ibland *s*
  • epicfail

Filmjölk i fittan? Va!??? Jagtrodde det där var en misstolkning, ett jävla skämt! Min morsa är medicinare och hon säger att man ska ÄTA filmjölk mot svamp, inte föra upp det!!! Men har du svamp så kanske filmjölken lindrar därnere.... Gud vad äckligt, jag kräks!
    Hoppas ni håller er hemma när nu går runt där med filmjölk mellan blygdläpparna....
    Ursäkta min ton, men det låter lite som skrock och svart magi-trix.

• epicfail

Ber ännu en gång om ursäkt för mitt taskiga inlägg. Det var en spontan reaktion.
    Har läst igenom tråden nu och pratat med morsan,( jag ringde direkt och garvade)
    Fick då höra att det är mycket vanligt med denna missuppfattning, men att det som sagt var kan lindra klådan. Dessutom går svamp över av sig självt många gånger och har alltså inget med filmjölken att göra. Men nu hade ju inte ts det så för hoppningsvist slapp du både kladd och förstörda underkläder....

• PruttPottan
    epicfail skrev 2011-09-22 20:54:35 följande:
    Filmjölk i fittan? Va!??? Jagtrodde det där var en misstolkning, ett jävla skämt! Min morsa är medicinare och hon säger att man ska ÄTA filmjölk mot svamp, inte föra upp det!!! Men har du svamp så kanske filmjölken lindrar därnere.... Gud vad äckligt, jag kräks!
    Hoppas ni håller er hemma när nu går runt där med filmjölk mellan blygdläpparna....
    Ja, du har verkligen mycket att lära när det gäller hyfs och fason.

Man har givetvis binda och det är att föredra att göra det på kvällen.

Hur tror du de gjorde förr? Fråga din mor hur man använde sig av naturen för att bota människor.

Du vet väl att penicillin kommer från mögel från början..
  • Suck och suck
    epicfail skrev 2011-09-22 20:54:35 följande:
    Du kan inte ha läst många Veckorevyn du när du växte upp. Eller vistats på FL överhuvudtaget. Riktigt novis där.
    Har du missat Mia och Klara också?

En tredjedel från slutet: "Nä, det går inte göbben nu för mamma har filmjölk i trosera..."
  • Elisie

Tänker bara ignorera epicfails inlägg då jag anser att de är omoget.
    Och tänker samtidigt tipsa henne om att testa att just köra upp filmjölk i fittan.

Ibland funkar huskurer bättre än medicin, och JA jag har kört upp filmjölk i fittan tidigare och det FUNKAR faktiskt! :)

• Elisie

Satt idag och kikade på medicin för just svamp på fass.se och de som finns i bla sådan medecin är liknande de mjölksyrebakterier som finns i vanlig filmjölk, de gör ungefär samma sak.
    Så varför inte testa filmjölk eller citron.. Ja menar bara de fúnkar så spelar de väl ingen roll vad de är som gör att de slutar klia!

Svar på tråden Svamp? näe... hjälp