• Sveasson

Betala skolans uteleksaker?

Jag kände att jag måste fråga här vad ni tycker för det känns väldigt märkligt för mig.
    Vi var på vårt första föräldramöte igår, sonen har precis börjat ettan så vi har inte så stor erfarenhet av hur det brukar vara i skolan. Delvis så skulle vi ha klasskassa för att spara ihop till klassresa, det skulle bli ungefär 100 kr per termin, visst, det är ju okej.
    Men under mötet tog fröken även upp det här med leksaker under rasterna, tydligen finns det inga leksaker alls i skolan, inga bollar, bandyklubbor, hopprep eller liknande alls. Hon berättade att den andra ettaklassen (det finns två ettor) hade haft tur och att de som haft det klassrummet innan lämnat kvar lite grejor som de kunde leka med, men i min sons klass fanns inget sånt och barnen tyckte det var väldigt tråkigt när de inte hade något och barnen i den andra klassen sprang och lekte med bollar, hoppade rep o.s.v

Hon föreslog att vi kanske kunde lägga en peng var för att kunna köpa lite uteleksaker eller om vi kunde ta med hemifrån eller liknande. Vi har pengar så vi har råd, det handlar inte om snålhet så det är klargjort från början.

Men bör inte skolan ordna så att det tex finns ett förråd med uteleksaker som alla barn kan ha roligt med, alltså bör det inte finnas lite sånt i skolan? Det känns jättekonstigt att föräldrarna i varje klass ska köpa uteleksaker som bara just den klassen får leka med, det blir ju också en viss statusgrej bland barnen. Om jag skickar med min son bandyklubbor, fotboll och hopprep  till klassen så blir han ju jättepoppis medans ett barn vars föräldrar har det knapert kanske inte kan bidra med något.

Det känns fel fel fel. Jag hörde någonstans att skolan inte ska kosta men i vår skola känns det som allt kostar. Vi fick också lapp hem om att barnen ska springa för cancerforskningen eller liknande och att de var bra om de hade med en liten peng för att bidra till den forskningen.

Som sagt, jag har ingen erfarenhet, är det såhär på alla skolor? 

• Svar på tråden Betala skolans uteleksaker?
  • SilverLadyG

Ska inte kommunen stå för såna saker? Ring till din kommun och fråga.

• PruttPottan

Låter jättemärkligt. Det gör ju verkligen att den klassen med rika föräldrar kan särskilja sig genom att de har mer och finare leksaker.
    Vet att det inte handlar om pengar i ditt fall, men det finns ju de som vänder på varje krona, ska då barnen behöva ta med sig det till skolan?
    Ska inte skolan borga för jämnställdhet?

Låt den som kan stava skriva - Låt oss andra tala.
  • Sveasson
    PruttPottan skrev 2011-09-20 09:49:27 följande:
    Låter jättemärkligt. Det gör ju verkligen att den klassen med rika föräldrar kan särskilja sig genom att de har mer och finare leksaker.
    Vet att det inte handlar om pengar i ditt fall, men det finns ju de som vänder på varje krona, ska då barnen behöva ta med sig det till skolan?
    Ska inte skolan borga för jämnställdhet?
    Precis, det är det jag reagerar på med. Det finns ju barn med ensamstående föräldrar eller liknande som redan har det tajt, rena hela kläder i rätt storlek och gärna med något tryck på kostar, regnkläder kostar, barnen växer ju så det knakar, nu kommer dessutom hösten och vintern med allt vad det innebär i klädväg och kanske lite julklappar, ska då dessa föräldrar också köpa uteleksaker till skolan?
    Det känns som sagt så fel. 
  • PruttPottan
    Sveasson skrev 2011-09-20 09:53:47 följande:
    Precis, det är det jag reagerar på med. Det finns ju barn med ensamstående föräldrar eller liknande som redan har det tajt, rena hela kläder i rätt storlek och gärna med något tryck på kostar, regnkläder kostar, barnen växer ju så det knakar, nu kommer dessutom hösten och vintern med allt vad det innebär i klädväg och kanske lite julklappar, ska då dessa föräldrar också köpa uteleksaker till skolan?
    Det känns som sagt så fel. 
    Be om det på papper och anmäl! Fy vad arg jag blir på sånt! Men bra att nån reagerar och står upp =)
  • Sveasson
    PruttPottan skrev 2011-09-20 09:57:19 följande:
    Be om det på papper och anmäl! Fy vad arg jag blir på sånt! Men bra att nån reagerar och står upp =)
    Men det är just det, kan man anmäla sånt? Vad exakt är det man anmäler? Och dessutom, är det inte möjligt att det går ut över sonen om vi anmäler skolan?
  • PruttPottan
    Sveasson skrev 2011-09-20 10:01:32 följande:
    Men det är just det, kan man anmäla sånt? Vad exakt är det man anmäler? Och dessutom, är det inte möjligt att det går ut över sonen om vi anmäler skolan?
    Anonymt borde man ju kunna anmäla? Kanske skolverket? För annars bör du kunna kräva lägre skatt om du ska stå för din sons lekmaterial. Vad kommer härnäst liksom, betala böckerna själv?
  • Mallhin

Arbetar inom skolomsorgen och vi får inte be föräldrar eller barn om mer än 150 kr per termin... och då är det allt som ingår där...

jag hade tagit kontakt med rektorn på skolan.

Sådana saker ska vara inom budgeten...

• Busbellan

Låter helt sjukt tycker jag, sånt ska man inte behöva stå som förälder.
    Jag hade nog inte anmält det på en gång, men pratat med rektor eller någon ännu högre upp för att få en förklaring till det hela. Kan inte tänka mig att det är meningen att det ska gå till så

Mamma till Nora, August och Ella
  • caliningrad

Hej
    jag skulle ha poangterat till lararen att man ar pa skolan for att lara sig kunskaper i forsta hand och inte for att leka.
    Det kan man gora hemma.
    Sa jag skulle nog ha fragat ifall de behovde pengar till pedagogiskt material, bocker osv istallet. 

• Sveasson
    caliningrad skrev 2011-09-20 11:58:37 följande:
    Hej
    jag skulle ha poangterat till lararen att man ar pa skolan for att lara sig kunskaper i forsta hand och inte for att leka.
    Det kan man gora hemma.
    Sa jag skulle nog ha fragat ifall de behovde pengar till pedagogiskt material, bocker osv istallet. 
    Fast där håller jag inte med dig alls. Det här handlar om barn, sex och sjuåringar och självklart måste leken få vara en viktig del av deras vardag även i skolåldern. De har raster, de kan inte sitta stilla i bänken i fyra timmar i sträck för det orkar inte så små barn, och på rasterna måste de ju få roa sig och släppa allvaret.
  • PruttPottan
    Sveasson skrev 2011-09-20 12:09:41 följande:
    Fast där håller jag inte med dig alls. Det här handlar om barn, sex och sjuåringar och självklart måste leken få vara en viktig del av deras vardag även i skolåldern. De har raster, de kan inte sitta stilla i bänken i fyra timmar i sträck för det orkar inte så små barn, och på rasterna måste de ju få roa sig och släppa allvaret.
  • MorsningKorsning

Tyvärr har många skolor en tajt budget och det är så lätt att skrala ihop pengar. Tyvärr blir det kontraproduktivt, om klasserna börjar köpa själva behöver ju rektorn inte fördela pengar dit! Verksamheten måste få kosta och det måste vi påvisa!

Sedan förstår jag inte alls varför den andra ettans saker inte kunde bli bådas? Visst blir det många barn per boll men det blir i alla fall något!

• cloudberry79

Nej, nej, nej! Skolan ska stå för all material som används i skolan, även sådant som används på rasterna. Man får heller inte ha insamling till klasskassa i skolans regi, det ska i så fall skötas utanför skolan. Det är Skolverket som har hand om dessa saker, men först och främst skulle jag vända mig till rektor i ditt fall. Om det är samma visa där, vänd dig till den kommunala nämnd som är ansvarig för skolverksamheten.

Jag antar att det är Skoljoggen de ska göra? Alla barn brukar absolut inte ha med sig någon springslant (långt ifrån, på högstadiet är det kanske 1-2 per klass), se det inte som något nödvändigt!!

http://iof3.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=5038
    http://iof3.idrottonline.se/SvenskaSkolidrottsforbundet/Arrangemang/Skoljoggen/Skoljoggen2011/Springslanten/

If you love me - please don't feed me!
  • Solskensöga

På mina barns skola är det föräldraföreningen som köper in uteleksaker. Föräldraföreningen får in sina pengar genom medlemsavgifter och genom att ordna en julmarknad varje år. Sedan köps det in lite leksaker till varje klass. Barnen får vara med och önska vad de vill ha via elevrådet. Det brukar vara bollar, hopprep, rockringar, pingisracketar och sånt.

Svar på tråden Betala skolans uteleksaker?